حمایت‌های ابهام‌آلود برای ابقای مدیر عامل ایران‌خودرو!

زیان ۱۵هزارمیلیارد تومانی در سال ۱۳۹۹ معادل تقریبا ۳ برابر سال گذشته و افزایش زیان انباشته ایران خودرو به ۴۴هزار میلیارد تومان و ۲۴هزار میلیارد تومان بدهی‌های تجاری، عدم مدیریت منابع انسانی و اعتراضات کارگری بخشی از عملکرد مدیرعاملی است که فاطمی امین را نیامده مجذوب خودش کرده است!

به گزارش تازه نیوز، شنیده‌ها حاکی است ارتباط خانوادگی با رئیس دفتر روحانی موجب شد فرشاد مقیمی بدون سابقه مدیرعاملی بنگاه اقتصادی به صندلی ایران خودرو تکیه زند. هرچند مقیمی این وابستگی خویشاوندی را تا کنون در محافل عمومی و خصوصی تکذیب کرده است اما حمایت و پشتیبانی بی چون و چرای واعظی از وی طی ماه های آغازین دولت رئیسی موجب شد با وجود اینکه چندین بار خبر برکناری وی جدی و نهایی شد باز مقیمی بر مسند قدرت ایران خودرو بماند.

این حمایت‌ها آن‌قدر جدی بود که به گفته سایت صراط نیوز رئیس دفتر روحانی طی تماس تلفنی با وزیر صمت رئیسی، از وی خواست تا فرشاد مقیمی در سمت مدیرعاملی ایران خودرو ابقا شود.

همزمان طی چند روز گذشته درخواست استیضاح وزیر صنعت توسط سیاهکلی عضو کمیسیون مجلس به ثبت رسید اما هرچند علت استیضاح وضعیت آشفته بازار خودرو و انتقادات زیاد نسبت به عملکرد و وعده‌های فاطمی امین عنوان شده اما شنیده‌ها حاکی است یکی از دلایل عمده، عدم تغییر فرشاد مقیمی است.

شایعات، اخبار و فشارها برای تغییر و ابقای فرشاد مقیمی ادامه داشت که فاطمی امین در جمع رسانه‌ای‌ها خبر از انقلاب! در ساختار وزارت صمت داد. خبری که پیش از آن اسنادش در فضای رسانه‌ای منتشر شده بود. بر اساس جدولی که ظاهرا به امضای غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیسی رسیده، معاونت صنایع به ۳ معاونت تبدیل می‌شود. اما نکته جالب وجود نام فرشاد مقیمی در پست معاونت حمل و نقل بود که ابتدا تعجب و سپس واکنش‌های انتقادی را در پی داشت.

در این شرایط به نظر می‌رسد فاطمی امین با وجود مطرح شدن استیضاح در مجلس، درخواست رئیس دفتر روحانی را به فشار مجلس ترجیح داده و همچنان بابت حفظ فرد مورد وثوق واعظی، حاضر است هزینه بپردازد.

سوال اینجاست که دلیل تلاش رئیس دفتر روحانی برای حفظ مقیمی در صنعت خودرو چه می‌تواند باشد! روزهای پایانی هفته گذشته در بین فعالین بازار سرمایه خبری دهان به دهان نقل می‌شد که کروز برای خرید بلوک ایران خودرو به ازای هر سهم ۴۸۰ تومان عزم جدی دارد. کروز از دولت احمدی‌نژاد همواره به‌دنبال تصاحب ایران خودرو بوده و تا امروز توانسته گروه بهمن را خریداری نماید.

کروز هم اکنون از طریق شرکت تدبیر سرمایه آراد ۱۵ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری راز ۲٫۳ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری مانا نوین ۱٫۵ درصد سهام ایران‌خودرو را در تملک دارد که به نظر می‌رسد به‌دنبال بدست آوردن سهام کنترلی و مدیریتی ایران‌خودرو است.

هرچند درزمان روحانی نام کروز درحاشیه‌های ایجادشده برای ایران‌خودرو و هاشم یکه زارع شنیده می‌شد، اما عزمی برای گسترش سیطره بر ایران خودرو نداشت یا اجازه چنین اقدامی را دریافت نکرد.

همزمانی حمایت‌های پشت پرده و ابهام‌برانگیز از فرشاد مقیمی و تلاش کروز برای خرید بلوک سهام ایران‌خودرو این نگرانی را برای دلسوزان دولت رئیسی ایجاد کرده است که شاید فاطمی امین به سمت دامی حرکت می‌کند که از آن بی‌خبر است!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.