کدام واکسن در ایران بر سویه امیکرون موثر است؟

واکسن مدرنا و آسترازنکا که بر پایه mRNA ساخته شده‌اند بر سویه امیکرون تاثیر بیشتری دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با ایمنا، در خصوص واریانت امیکرون و احتمال بیماری‌زایی این جهش، اظهار کرد: اطلاعات چندانی درباره امیکرون وجود ندارد، شانس انتقال و بیماری‌زایی واریانت امیکرون نسبت به دیگر واریانت‌ها بیشتر شده است و افراد بیشتری را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به تأثیر واکسن‌ها بر واریانس امیکرون، ادامه داد: بر اساس اطلاعات اولیه واکسن‌های سینوفارم، اسپوتنیک و جانسون اند جانسون بر روی سوش امیکرون ایمنی کمتری ایجاد می‌کند و واکسن‌هایی که پایه آن mRNA است از جمله آسترازنکا و مدرنا ایمنی و پوشش بیشتری نسبت به واریانت امیکرون دارند و تأثیری بیشتری بر روی سوش جدید کرونا می‌گذارد.

متخصص بیماری‌های عفونی و ریه با بیان اینکه شانس انتقال سوش امیکرون زیاد است، تصریح کرد: همچنان استفاده از ماسک، دستکش، ماسک N95، قرنطینه افراد مبتلا، انجام واکسیناسیون، استفاده از واکسن‌های mRNA، پرهیز از دورهمی‌ها و گردهمایی‌ها و … توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه احتمالاً دو تا سه هفته دیگر احتمال شیوع واریانت امیکرون در کشور افزایش خواهد یافت، اضافه کرد: شانس انتقال در افراد خانواده بالا است، قطعاً این سویه جدید کرونا ویروس نیز به همه‌گیری در کشور منجر خواهد شد؛ بنابراین تزریق دز بوستر یا دز سوم بسیار اهمیت دارد و افرادی که زمان تزریق دز سوم آنها فرارسیده است، حتماً باید برای واکسینه شدن در مرحله سوم اقدام کنند.

صلاحی با بیان اینکه اگر علائم در فردی مشاهده شد، بهتر است تست‌های رپید در دسترس باشد، تاکید کرد: اگر تست‌ها مثبت بود فرد بلافاصله باید به پزشک مراجعه کند و در اولین مرحله خود را قرنطینه کند، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند نیز باید پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا ویروس را رعایت کنند.

وی در خصوص شانس مرگ‌ومیر واریانت امیکرون، اظهار کرد: درباره احتمال مرگ‌ومیر افراد مبتلا به واریانت امیکرون هنوز اطلاعات کاملی در دسترس نیست، اما احتمالاً افراد مسن، دارای بیماری زمینه‌ای از جمله فشار خون، دیابت، افرادی که واکسن تزریق نکردند و … خطر ابتلاء و مرگ بیشتر از سایرین است.

متخصص بیماری‌های عفونی و ریه گفت: لازم است محدودیت‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها، مکان‌های عمومی اعمال شود، چرا که شیوع واریانت امیکرون بسیار زیاد است و اگر پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا ویروس رعایت نشود، شاهد پیک امیکرون در کشور خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.