دوز یادآور این واکسن مقابل اومیکرون حفاظت ایجاد می‌کند

شرکت مدرنا روز دوشنبه اعلام کرد که دوز سوم یادآور واکسن کروناییش در بررسی‌های ازمایشگاهی اثر حفاظت‌کننده در برابر سویه‌ی جدید واگیر اومیکرون نشان داده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از رویترز، شرکت مدرنا می‌گوید میزان آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده سویه‌ی اومیکرون با دوره دو دوزی واکسن کرونایش پایین بود، اما تزریق دوز سوم یادآور ۵۰ میکروگرمی باعث افزایش ۳۷ برابری آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بر ضد این سویه‌ی جدید شده است.

هچنین به گفته مدرنا، تزریق دوز یادآور به میزان بالاتر یعنی ۱۰۰ میکروگرم از همین واکسن میزان‌های آنتی‌بادی را حتی بالاتر برد و به بیش از ۸۰ برابر پیش از این تزریق رسانده است.

داده‌های این بررسی که هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است، بر اساس آزمایش نمونه‌های خون به دست آمده از افراد دریافت‌کننده واکسن مدرنا بر روی ذرات شبه‌ویروسی مهندسی‌شده شبیه سویه‌ی اومیکرون به دست آمده است.

مدرنا می‌گوید دوز ۱۰۰ میکروگرمی واکسن کرونایش به طور کلی بی‌خطر است و به خوبی تحمل می‌شود، گرچه احتمال بروز عوارض جانبی آن اندکی بیشتر است.

مدرنا همچنین می‌گوید اثربخشی واکسن فعلی‌اش را با نمونه‌های اولیه واکسن جدیدش که چند سویه‌ی قبلی کروناویروس را هدف قرار می‌دهد، مقایسه کرده است و نتایج مشابه بوده است.

این شرکت آمریکایی واکسن‌سازی گفت تصمیمش این است که همچنان بر واکسن فعلی‌اش با نام mRNA-۱۲۷۳ به عنوان خطر اول دفاعی در برابر سویه‌ی اومیکرون متمرکز شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا در ماه اکتبر (مهر) تزریق دوز یادآور ۵۰ میکروگرمی واکسن مدرنا را تایید کرد. دو دوز اول واکسن مدرنا هر دو ۱۰۰ میکروگرمی هستند.

هر دوی واکسن‌های مدرنا و فایزر/بیونتک با موارد نادر التهاب قلب، به خصوص در مردان جوان مربوط شده‌اند. چندین بررسی نشان داده‌اند که واکسن مدرنا احتمالا به میزان بالاتری از واکسن فایزر ممکن است با این عارضه جانبی نادر همراه باشد.

سویه‌ی بسیار واگیر اومیکرون که در ابتدا در ماه پیش در آفریقای جنوبی شناسایی شد، اکنون به گفته سازمان جهانی بهداشت در ۸۹ کشور در سراسر جهان شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت گفته است موارد عفونت با سویه‌ی اومیکرون در هنگام انتشار در جامعه هر ۱.۵ تا ۳ روز دو برابر می‌شوند، اما یادآور شده است که هنوز نادانسته‌های بسیاری از جمله درباره شدت بیماری ناشی از این سویه وجود دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.