خطرات لاغری بیش از حد را بدانید

لاغری می تواند به همان اندازه که اضافه وزن می تواند برای سلامتی شخص مشکل ایجاد کند خطرناک باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، لاغری می تواند به همان اندازه که اضافه وزن می تواند برای سلامتی شخص مشکل ایجاد کند خطرناک باشد. اگر فردی کم وزن باشد، بدن او مواد مغذی لازم برای ساختن استخوان ها، پوست و موهای سالم را دریافت نمی کند.

در حالی که برخی از افراد ممکن است زمینه ژنتیکی یا بیماری پزشکی داشته باشند که از افزایش وزن آنها جلوگیری می کند، مداخلاتی وجود دارد که کارشناسان تغذیه می توانند برای کمک به فرد در افزایش وزن توصیه کنند.

چه زمانی شخص لاغر است؟

اگر BMI فرد زیر ۱۸.۵ باشد ، ممکن است کمبود وزن داشته باشد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) به افراد توصیه می کنند از شاخص توده بدنی (BMI) برای محاسبه لاغری، وزن مناسب یا اضافه وزن استفاده کنند.

استفاده از BMI معیار خوبی برای اندازه گیری وزن فرد محسوب می شود زیرا وزن وی را با قد مقایسه می کند. به عنوان مثال ، ممکن است یک فرد ۷۵ کیلوگرمی اگر قد بلند باشد، اضافه وزن نداشته باشد اما اگر کوتاه قد باشد، می تواند اضافه وزن داشته باشد.

 محدوده های BMI شامل موارد زیر است:

این محاسبات ممکن است برای فردی که ورزشکار است و بدنش مقدار قابل توجهی عضله دارد، نادرست باشد که به این دلیل است که وزن ماهیچه بیشتر از چربی است.

خطرات وزن پایین

همه افرادی که لاغر هستند از کمبود وزن دچار عوارض جانبی یا علائم جانبی نمی شوند. با این حال، برخی از افراد علائم زیر را در رابطه با کمبود وزن مشاهده می کنند:

پوکی استخوان: طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ ، کمبود وزن خطر پوکی استخوان را در خانم ها افزایش می دهد.
مشکلات پوستی، مویی یا دندانی:  اگر فردی در رژیم روزانه خود به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نکند، ممکن است مشکلاتی مانند نازک شدن پوست، ریزش مو ، خشکی پوست یا سلامت پایین دندان را نشان دهد.
مکرر بیمار شدن: اگر فردی انرژی کافی از رژیم غذایی خود برای حفظ وزن سلامت بدن  دریافت نکند ، ممکن است مواد غذایی کافی برای مقابله با عفونت ها دریافت نکند. در نتیجه، ممکن است فرد به طور مکرر بیمار شود و بیماری های شایع مانند سرماخوردگی می تواند بیش از حد معمول طول بکشد.
احساس خستگی مداوم: دریافت نکردن کالری کافی برای حفظ عملکرد بدن باعث می شود فرد احساس خستگی کند.
کم خونی: دریافت ناکافی موادمغذی به ویژه آهن می تواند باعث کم خونی گردد.
 پریودهای نامنظم: زنانی که کم وزن هستند ممکن است قاعدگی منظم نداشته باشند، ممکن است توقف قاعدگی داشته باشند یا اولین قاعدگی در نوجوانان به تأخیر بیفتد. قاعدگی نامنظم یا عدم قاعدگی می تواند باعث ناباروری شود .
تولدهای زودرس بر اساس مطالعه ای که در یک مجله بین المللی زنان و زایمان منتشر شده است، خانمی که باردار است و دارای وزن کم است بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس یعنی زایمان قبل از ۳۷ هفته بارداری است.
رشد آهسته یا مختل شده: نوجوانان برای رشد به مواد مغذی کافی نیاز دارند. کمبود وزن و دریافت ناکافی کالری می تواند به این معنی باشد که ممکن است فرد مطابق انتظار رشد نکند.
لاغری در مقایسه با افرادی که BMI طبیعی دارند ​​با افزایش خطر مرگ و میر همراه است. محققان اظهار داشتند که کمبود وزن ممکن است در مقایسه با فردی که BMI طبیعی ​​دارند ، فرایندهای بهبودی فرد را پس از یک حادثه یا ضربه مختل کند.

دلایل مختلفی برای لاغری در فرد وجود دارد. گاهی اوقات، چندین دلیل اساسی ممکن است مرتبط باشد. دلایل لاغری عبارتند از:

سابقه خانوادگی: برخی از افراد به دلیل ویژگی های جسمی که در خانواده آنها وجود دارد، از نظر طبیعی BMI پایین هستند.
متابولیسم بالا اگر فردی متابولیسم بالایی داشته باشد، ممکن است حتی در هنگام خوردن غذاهای پرکالری وزن زیادی اضافه نکند.
فعالیت بدنی مکرر: ورزشکاران یا افرادی که فعالیت بدنی بالایی دارند مانند دونده ها، ممکن است مقدار قابل توجهی کالری بسوزانند که منجر به لاغری شود.
بیماری جسمی یا بیماری مزمن: برخی از انواع بیماری ها مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال می توانند افزایش وزن را دشوار کنند. همچنین بیماری هایی مانند سرطان، دیابت، اختلالات تیروئید و بیماری های گوارشی مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو نیز می توانند منجر به کاهش وزن شوند.
بیماری روانی: سلامت روان ضعیف می تواند بر توانایی غذا خوردن فرد تأثیر بگذارد، مواردی از جمله افسردگی، اضطراب، وسواس و اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی می توانند بر اشتهای فرد تأثیر بگذارند.
پزشکان و کارشناسان تغذیه می توانند به فرد کمک کنند تا علت BMI پایین خود را شناسایی کرده و یک برنامه درمانی جهت بهبود وزن شخص ارائه نمایند.

منبع: بهداشت‌نیوز

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.