بمب دولت در زمین ارز/ سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ به کدام سمت می‌رود؟

بالاخره ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصاد کشور حذف می‌شود اما واکنش بازار به آن چه خواهد بود؟

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه، اتفاقات جدیدی برای تعیین قیمت دلار در بازار آزاد رقم خواهد خورد که این فرآیند از ابتدای دی ماه یعنی از فردا چهارشنیه آغاز می شود. زیرا دولت قصد دارد پس از ۴ ماه تعلل دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و به عمر ریشه بحران در ۴ سال اخیر پایان دهد.

کاوه زرگران عضو اتاق بازرگانی تهران امروز در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: طی دو هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی جلساتی را با فعالان اقتصادی برگزار و به آنها اطلاع‌رسانی کرده که قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای دی ماه سال جاری حذف شود… طی ۷ ماه امسال بانک مرکزی ۱۱.۱ میلیارد دلار معادل ۲۴۴ هزار میلیارد تومان ارز ترجیحی پرداخته است.

این حجم عظیم رانت مانع اصلی بر سر راه از بین رفتن نوسانات ارزی بود و قرار است از فردا با آن خداحافظی شود که انتظار می رود به تدریج اثر خود را بر بازار ارز و کالاهای مشمول برجای بگذارد.

این تصمیم دیرهنگام دولت سیزدهم باعث می شود در ماههای پایانی سال ۱۴۰۰ به سمت بازار آرام ارزی حرکت کنیم که در نهایت سیگنال های مثبتی به بازار داخل مخابره می کند و ثبات را به بازار ارز کشور باز خواهد گردانید. اگرچه شوک محدود روانی در بازار در چند روز مشخص ابتدایی خارج از تصور نیست، اما به سرعت واقعیت بازار و کنار رفتن ذی نفعان رانتی در بازار ارز که منافع مستقیم در گران سازی دلار داشتند باعث ریزش قیمت ها خواهد شد.بالاخره ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصاد کشور حذف می‌شود اما واکنش بازار به آن چه خواهد بود؟

این مطالب را هم بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.