بهترین نوشیدنی برای سلامت کبد

عملکردهای کبد در ساختار بدن آن‌قدر متفاوت و متنوع هستند که شاید بتوان گفت به صدها مورد می‌رسنداز جمله متابولیسم مواد غذایی مصرف‌شده، تصفیه سموم از جریان خون، کمک به بدن در لخته‌سازی خون به مقدار طبیعی و دفع سلول‌های خون قدیمی.

به گزارش تازه‌نیوز، همان‌طور که می‌بینید، مراقبت از کبد و تامین نیازهای این اندام داخلی مهم باید یکی از اولویت‌های اصلی در زندگی همه ما انسان‌ها باشد. خوش‌بختانه، یکی از نوشیدنی‌هایی که به محافظت از سلامت کبد کمک می‌کند و محبوبیت بسیار زیادی هم در سراسر جهان دارد، قهوه است. اما فراموش نکنید که منظور متخصصان تغذیه از قهوه‌ای که به حفظ و ارتقای سلامت کبد کمک می‌کند، همیشه قهوه‌های ساده و بدون انواع ترکیبات قندی طبیعی و مصنوعی است.

قهوه برای پیشگیری از سیروز کبدی 

متخصصان تغذیه می‌گویند که قهوه نه‌تنها می‌تواند نوشیدنی مفیدی برای شروع روز باشد، ‌بلکه به چند دلیل کلیدی می‌تواند سلامت کبد را ارتقا دهد. درواقع، مطالعات متعددی نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سیروز کبدی را پایین بیاورد و همچنین از کبد در برابر ابتلا به بیماری کبد چرب محافظت کند.

سیروز کبدی جزو بیماری‌های خطرناک کبد است که در آن نوعی بافت آسیب‌دیده جایگزین بافت کبد سالم می‌شود و برای همیشه به کبد آسیب می‌رساند. بیماری کبد چرب هم زمانی اتفاقی می‌افتد که مقادیر بالایی از چربی و کلاژن درون کبد و اطراف این اندام حیاتی جمع شوند.

بنابراین، قهوه دقیقا چطور به محافظت از سلامت کبد کمک می‌کند؟ واقعیت این است که قهوه از یک‌سو تجمع چربی در کبد را کاهش می‌دهد و از دیگرسو میزان آنتی‌اکسیدان‌های محافظ را در کبد بیشتر می‌کند، درحالی که همین آنتی‌اکسیدان‌ها فعالیت رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و درنتیجه مانع از آسیب‌های سلولی می‌شوند. یکی از مطالعات مجله Nutrients این فرضیه را مطرح کرده است که قهوه می‌تواند به پیشگیری از پدید آمدن بافت‌های آسیب‌دیده کبدی کمک کند و درنتیجه احتمال ابتلا به سیروز کبدی را کاهش بدهد.

چه نوع قهوه‌ای برای کبد مفید است؟ 

اگر واقعا می‌خواهید با نوشیدن قهوه به حفظ و ارتقای سلامت کبدتان کمک کنید، همیشه باید قهوه را به‌صورت تلخ بنوشید. کسانی که همیشه از انواع شیرین‌کننده‌های طبیعی یا مصنوعی همراه با قهوه استفاده می‌کنند یا به مصرف قهوه‌های همراه با خامه عادت دارند، درنهایت خودشان را از مزیت‌های مهم قهوه برای کبد محروم می‌کنند. افراد مبتلا به مشکلات کبدی بیشتر از دیگران باید به رعایت این اصل مهم توجه داشته باشند.

مطالعات علمی نشان داده‌اند که افزایش استفاده از قندهای افزوده می‌تواند به‌مرور زمان به کبد آسیب برساند. بنابراین، اگر هنوز به بیماری‌های کبدی مبتلا نشده‌اید و به مصرف ترکیبات شیرین یا خامه‌ای همراه با قهوه اصرار دارید باید مصرف این ترکیبات افزودنی را به حداقل برسانید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.