چگونه ذهنی فعال و جوان داشته باشیم؟

شیوه‌های گوناگونی وجود دارند که می‌توانید با آنها ذهنتان را فعال و جوان نگهدارید.

به گزارش تازه‌نیوز، داشتن ذهنی فعال و جوان باعث داشتن زندگی راحت‌تر می‌شود برای همین در این گزارش روش‌هایی برای جوان نگهداشتن ذهن ذکر شده است.

موسیقی گوش کنید
وقتی موسیقی مورد علاقه‌تان را می‌گذارید، مغز تمرین ذهنی انجام می‌‌دهد. گوش دادن به موسیقی نه تنها می‌تواند به احساس هوشیاری بیشتر کمک کند، بلکه می‌تواند حافظه و خلق و خویتان را نیز بهتر کند. یکی از دلایل آن این است که موسیقی مثل معادله ریاضی، ارتباط یک نت با نت دیگر است
مغز باید برای درک این ساختار کار کند، به ویژه موسیقی‌هایی که برای اولین بار می‌شنوید.

برای دوست‌یابی وقت بگذارید
شناخت افراد جدید به اندازه حل جدول کلمات متقاطع، «عملکرد اجرایی» مغز را تقویت می‌کند. این مجموعه از مهارت‌های ذهنی شامل حافظه کوتاه‌مدت، نیروی کنترل عوامل حواس‌پرتی و توانایی متمرکز ماندن است. گفتگوی دوستانه ۱۰ دقیقه‌ای چه کمکی می‌کند؟ گوش دادن به نظرات دیگران و تلاش برای قرار دادن خود به جای آنها، مغز را به تفکر در شیوه‌های جدید سوق می‌دهد.

 بخندید
استرس می‌تواند مغز را وادار به ترشح هورمونی به نام کورتیزول کند که موجب می‌شود نتوانید درست فکر کنید. با گذشت زمان، میزان بالای استرس می‌تواند در یادگیری و حافظه مشکل ایجاد کند. یک راه سرگرم‌کننده برای محافظت از مغز این است که زیاد بخندید، چون می‌تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد و به سلامت مغز کمک کند.

به طبیعت بروید
طبیعت اثر آرام‌بخش دارد و می‌تواند استرس را کاهش دهد؛ حتی اگر فقط از پنجره به بیرون نگاه کنید. زمانی که در خارج از منزل هستید، به مغزتان به خاطر دریافت مداوم اطلاعات و تاثیر محرک‌ها در طول روز، استراحت دهید. با این کار اجازه می‌دهید تا توانایی تمرکزتان دوباره افزایش یابد، بنابراین خلاقیتتان بیشتر  می‌شود و بهتر می‌توانید مشکلات را حل کنید.

 تغییر ایجاد کنید
خوردن یک مدل صبحانه در هر روز یا رانندگی در یک مسیر تکراری تا محل کار هیچ اشکالی ندارد. انسانها مخلوقات عادت هستند اما برای مغز بهتر است که سعی کنید همه کارها را با تنوع انجام دهید. انجام آن حتی یک بار در هفته می‌تواند مفید باشد. تغییر در روال عادی روزمره، توانایی مغز را برای یادگیری اطلاعات جدید و  به خاطر سپردن آن افزایش می‌دهد. دستور غذای جدیدی را امتحان کنید یا برای تفریح و گردش به بخش‌‌های دیگری از شهرتان بروید.

 بیاموزید
وقتی یک مهارت یا هنر جدیدی را یاد می‌گیرید، مغزتان بین سلول‌های متعدد راه‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. ممکن است مهارت خود را در نوشتن خلاقانه یا سرگرمی جدیدی که به آن علاقه دارید، مانند ملحفه دوختن یا نواختن گیتار امتحان کنید. اگر در ابتدا سخت به نظر می‌رسد، ناامید نشوید. هر چه سخت‌تر باشد، برای مغزتان بهتر است.

 هر زمان روی یک چیز تمرکز کنید
صرفاً به این دلیل که می‌توانید همزمان پیامک ارسال کنید، تلویزیون تماشا کنید و پیام‌های رسانه‌های اجتماعی‌تان را بررسی کنید، به این معنی نیست که برایتان مفید است. وقتی مغز با چندین اطلاعات به طور همزمان برخورد می‌کند، باید همه آن‌ها را غربال کند. این کار تمرکز، مدیریت حافظه و تغییر از یک چیز به چیز دیگر را دشوارتر می‌کند. با خیال راحت به کارهایتان برسید و هر بار تمام توجه خود را روی یک کار معطوف کنید.

تمرین آرام‌سازی
اینکه یک صدایی را زمزمه کنید یا فقط روی تنفستان تمرکز کنید، مدیتیشن است و می‌تواند به درمان فشارخون بالا یا کلسترول بالا کمک کند. (هر دو بیماری شانس ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند.) مطالعات نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند تمرکز، حافظه و توانایی انتخاب کلمات را تقویت و تغییر از یک فکر به فکر دیگر را آسان‌تر کند. دلایل این امر مشخص نیست اما یک نظریه این است که مدیتیشن به مغز اجازه می‌دهد تا از کلمات و افکار واقعی فاصله بگیرد.

ورزش کنید
ورزش کردن به همان اندازه که برای بدن مفید بوده، برای مغز نیز مفید است. ورزش، مهارت استدلال و تفکر را فعال نگه می‌دارد، زیرا جریان خون را به مغز افزایش داده، همراه با مواد شیمیایی خاصی که به محافظت از مغز کمک می‌کند. سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه و یک روز در میان ورزش کنید.

به خودتان استراحت دهید
اگر به اندازه کافی استراحت نکنید و نخوابید؛ حتی انجام یک کار ساده می‌تواند به تلاش ذهنی بیشتری نسبت به موارد دیگر نیاز داشته باشد. همچنین تمرکز کردن برای فرد بسیار سخت‌تر خواهد بود و ممکن است متوجه اختلالاتی در حافظه کوتاه مدت خود شود. برای شاداب ماندن، هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.

 مراقب آنچه می‌خورید باشید
هر چه کالری بیشتری دریافت کنید، احتمال از دست دادن حافظه بیشتر می‌شود. دلیل آن مشخص نیست اما شاخص توده بدنی در میانسالی، بیشتر با سلامت ضعیف مغز در آینده مرتبط است. تغییرات کوچک، مانند تغییر از شیر کامل به بدون چربی، به کاهش کالری کمک می‌کند. پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند به بیمار برنامه‌ مناسبی را توصیه کند.

 مغزتان را تغذیه کنید
برخی غذاها برای محافظت از مغز بسیار موثرند. این خوراکی‌ها شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی و چربی‌های سالم مانند چربی‌های موجود در روغن کانولا و زیتون است. نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه روزانه نیز می‌تواند به هوشیاری مغز کمک کند اما مراقب غذاهای فرآوری شده باشید چون می‌توانند میزان قندخون را مختل کنند.

 سیگار را ترک کنید
بسیاری از مواد شیمیایی موجود در سیگار برای مغز سمی و مضرند، بنابراین ممکن است از اینکه بدانید سیگار با زوال عقل و ضعیف شدن سلامت عقل مرتبط است، تعجب نکنید و همین امر در مورد دود سیگار نیز صدق می‌کند. با سایر اعضای خانواده‌‌تان در مورد ترک سیگار صحبت کنید. اگر خانه و ماشینتان عاری از دود باشد، سالم‌تر خواهید بود.

 از قلبتان محافظت کنید
اگر سلامت قلبتان ضعیف باشد، احتمالاً مشکلات یادگیری و حافظه خواهید داشت. اضافه وزن و ورزش کافی نداشتن، می‌تواند رگ‌های خونی را باریک کرده، مقدار خونی را که به مغز جریان می‌یابد را محدود کند و شریان‌ها ممکن است شروع به لخته شدن کنند. بزرگترین علامت فشارخون بالا این است که سلامت مغز در خطر است. اگر فشار خونتان بالا است، برای کنترل آن به پزشک مراجعه کنید.

 به فکر سلامت روان خود باشید
اگر افسرده هستید، ممکن است به احتمال زیاد دچار زوال ذهنی شوید. علاوه بر احساس درماندگی و از دست دادن علاقه به چیزهایی که دوست دارند، افسردگی همچنین می‌تواند فرد را در «مه مغزی» قرار دهد. فکر کردن، متمرکز ماندن و تصمیم‌گیری می‌تواند بسیار سخت‌تر شود. اگر برخی از این علائم را دارید، با پزشکتان در مورد اقداماتی که می‌توانید برای درمان آنها انجام دهید، مشورت کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.