اتفاقاتی بی‌سابقه در بودجه ۱۴۰۱/ آقای خاندوزی چرا ۱۸۰ درجه تغییر موضع دادید؟

بودجه ۱۴۰۱ در حالی تقدیم مجلس شده که در بسیاری از موارد دارای اشکال است.

به گزارش تازه‌نیوز، احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: در زمینه بسته پیشنهادی وزیر اقتصاد یک اشکال اصلی که وارد می‌شود از لحاظ شکلی و ساختاری است؛ وقتی دولت لایحه بودجه را به مجلس ارسال کرده یعنی می‌گوید دولت تمام نظراتی که می‌خواسته براساس بودجه داشته باشد در لایحه جمع‌بندی کرده و پس از جمع‌بندی و در موعد مقرر تقدیم مجلس کرده است.

تغییر لایحه بودجه بعد از تقدیم آن به مجلس

وی افزود: بعد از این اقدام اگر دولت بخواهد تغییری در لایحه ایجاد شود، طبق تصریحی که در قوانین وجود دارد این تغییر فقط توسط مجلس و کمیسون تلفیق می‌تواند ایجاد شود. بنابراین اولین بار است که ما شاهد این هستیم دولتی بعد از ارسال لایحه به مجلس، دوباره خودش در لایحه ارسالی دست برده و پیشنهادات جدید را اضافه یا حذف کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: این اتفاق بسیار عجیب و بی‌سابقه است؛ از منظر محتوایی هم واقعا مشخص نیست که پایه و اساس این تصمیمات چیست. اگر هم برای خود دولت مشخص شده، حداقل باید گفت که برای نمایندگان مجلس هنوز روشن نشده که دلیل این اقدام واقعا چه بوده است! یعنی اگر واقعا قرار بود چنین تصمیماتی گرفته شود و جنبه کارشناسی و فنی و تخصصی داشته باشد قاعدتا باید مدت‌ها رویش وقت گذاشته می‌شد نه این که مجلس، بلکه حتی بخش‌هایی از خود دولت و سازمان برنامه و بودجه هم اطلاعی نداشته باشند. چون اگر اطلاعی می‌داشت دقیقاً در لایحه درج می‌شد که این بسته با هماهنگی و از سوی سازمان برنامه و بودجه تقدیم مجلس شده، نه این که بعد از یک هفته از ارسال لایحه دوباره بخواهند چنین بسته عجیبی را ارسال کنند.

ارکانی در ادامه به کلی بودن مفاد این بسته  اشاره کرد و گفت: در زمینه محتوای این بسته نیز باید گفت که این پیشنهادات یک سری عناوین کلی هستند، اما این که چگونه با چه راهکاری و با چه تمهیداتی بدون این‌که باعث کسری تراز بودجه شود باعث حذف سایر آیتم‌ها، تبصره‌ها، احکام و فصول شود؟ دولت باید مشخص کند که این بسته چگونه قرار است بدون این که تحمیل بار مالی جدیدی به بودجه ۱۴۰۱ کند قابلیت اجرایی دارد!

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: از جمله ابهامات جدی که در این زمینه وجود دارد بحث صندوق تثبیت بازار سرمایه است که در حال حاضر در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده؛ مبلغ ۶هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت واریز شود. این که به ناگاه و بدون هیچ توضیحی پیشنهاد می‌شود ۲۴هزار میلیارد تومان دیگر به این مبلغ اضافه شود و این عدد به ۳۰هزار میلیارد تومان برسد، بسیار عجیب بوده و باید از سوی دولت توضیحات لازم ارائه شود.

وی ادامه داد: مسئله اصلی این است که منابع مذکور از کجا قرار است تامین شوند؟ دولت باید توضیح دهد که آیا قرار است این منابع را یک‌شبه خلق کند؟ این نکته قاعدتا یا باعث کسری بودجه می‌شود یا باعث حذف یک سری از برنامه‌های دیگر سرفصل‌های برنامه بودجه و کارهایی که دولت باید انجام می‌داده خواهد شد. با توجه به این پیشنهاد غیرمعمول دولت، همان نظم و نظامی که درباره لایحه اولیه بودجه ۱۴۰۱ نیز مورد شائبه و سوال بود با این تغییرات تحت الشعاع قرار گرفته و به کلی برهم خواهد ریخت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: به ویژه این که اساسا مشخص است این پیشنهادات با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه نبوده و فردا بالاخره سازمانی که متولی تخصیص بودجه و اعتبارات خواهد بود سازمان برنامه و بودجه است. چطور سازمانی که خودش این برنامه را نه پیشنهاد داده و نه در لایحه درج کرده، فردا می‌خواهد در بحث تخصیص اعتبارات و تصویب این بودجه پیشرو باشد و کار را مدیریت را به نحو شایسته ای انجام دهد؟ به نظر می‌رسد جای این موضوعات و این بسته حداقل در لایحه بودجه‌ای که ارسال شده نبود، که دولت خودش بیاید دوباره آن را دچار تغییرات کند. بهتر بود این بسته پیشنهادی به صورت مجزا به صورت یک لایحه توسط دولت به مجلس ارسال می‌شد.

وارد شدن موضوعات غیر مرتبط به بودجه سال آینده

این نماینده مجلس بیان کرد: مشکلی که ما در لایحه امسال داریم این است که لایحه بودجه تبدیل به «لایحه بودجه و سایر» شده است؛ یعنی خیلی از موضوعاتی که اصلا ارتباطی به قانون و لایحه بودجه ندارد را درون این لایحه گنجانده‌اند که این نکته واقعا محل اشکال قانونی دارد. برای مثال افزایش سن بازنشستگان و کاهش دریافتی بازنشستگان و بحث کلیات بسته اقتصادی که در بودجه تحمیل می‌شود از جمله مواردی است که جایش لایحه بودجه نیست و دولت باید در قالب دیگری این موارد را به مجلس ارائه می‌کرد.

ارکانی گفت: نکته مهم دیگر این است که در برخی از جزئیات دخالت‌هایی توسط وزارت اقتصاد در حوزه‌هایی مانند وزارت صنعت و بحث حمایت از تولید و صنایع و اعطای تسهیلات اتفاق افتاده، دخالت در کار بانک مرکزی و تعیین تکلیف برای بانک مرکزی و یک سری احکامی صادر شده که ناقض استقلال این نهاد است. این در حالی است که جناب آقای خاندوزی قبل از تصدی پست وزارت اقتصاد از مدافعان سرسخت استقلال بانک مرکزی و مداخله نکردن دولت و وزارت اقتصاد در امورات مربوط به بانک مرکزی بودند. این که چطور به یک‌باره و همزمان با تغییر موقعیت و مسئولیت، نظرات ایشان ۱۸۰درجه تغییر می‌کند جای سوال دارد و بازتاب خوبی حداقل برای ایشان و وجهه وزیر اقتصاد ندارد.

نماینده مردم نیشابور در پایان خاطرنشان کرد: ما حداقل مواضع آقای خاندوزی را در قالب توئیت‌ها، نطق‌ها و صحبت‌های ایشان در مجلس به یاد داریم و این که در حال حاضر ۱۸۰ درجه تغییر موضع داده‌اند نیاز به توضیح دارد که آن زمان اشتباه می‌کردند یا امروز ممکن است اشتباه کنند!

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.