فناوری در ۲۰۲۱ چگونه به مبارزه با کرونا کمک کرد؟

فناوری چه کمکی برای مقابله با همه‌گیری کرونا تاکنون انجام داده است؟

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از یورو نیوز، با گذشت دو سال از شروع همه‌گیری کرونا، به نظر نمی‌رسد که کووید-۱۹ تمام شده باشد.

گونه جدید اومیکرون (اُمیکرون) با وجود واکسن‌های تأیید شده همچنان در سراسر جهان در حال انتشار است. این اتفاق نشان می‌دهد که دانشمندان و مهندسان باید راه‌های جدیدی را برای مبارزه با ویروس کرونا پیدا کنند.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای توزیع واکسن

غنا یکی از نخستین کشورهایی بود که در ماه مه واکسن کووید-۱۹ را به لطف فناوری هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر این کشور توزیع کرد.

پیشتر یک شرکت آمریکایی نقل و انتقالات محصولات پزشکی، واکسن‌های فلج اطفال و تب زرد را در آمریکا، غنا و رواندا توزیع کرده بود.

بهبود ارتباطات در عصر کرونا

«تیم فرمول یک آلپاین» مانند بسیاری دیگر از تیم‌های اتومبیل‌رانی مسابقه‌ای به دلیل شیوع بیماری کرونا از فعالیت بازماند اما مهندسانش همراه با یک جراح برای مراقبت از بیماران در بخش‌های کرونای مراکز درمانی مشغول به کار شدند.

ضرورت استفاده از وسایل ایمنی حرفه‌ای در بخش‌های مخصوص بیمارستان‌ها، ارتباط کادر درمان را با دیگران دشوار کرده بود. گروه پزشکی کوتس، پروفسور دانشگاه لستر، ایده قرار دادن یک میکروفون تقویت‌کننده صدای ارزان را در داخل ماسک‌های تنفسی ضخیم مطرح کرد.

او گفت: «وقتی شما از این نوع ماسک‌ها استفاده می کنید، صحبت با بیماران بسیار دشوار می‌شود، اما وقتی دستگاه Medicom را روشن می‌کنم، ناگهان صدای من پخش می‌شود و بیماران و همراهانشان می‌توانند صدای من را بشنوند.»

قرص و اسپری بینی برای علائم کرونا

شمار مبتلایان به کرونا در سال ۲۰۲۱ در سرتاسر جهان افزایش یافت و اروپا در این سال با جهش گونه‌های جدید مواجه شد.

هزینه‌‌های حمل و نقل، میزان دسترسی به واکسن و تردید برای واکسیناسیون به عنوان دلایل افزایش شمار مبتلایان به کرونا اعلام شدند.

همچنین در مسیر مهار کرونا ضعف‌های موجود در زیرساخت‌های حوزه درمان مشخص شد. از همین رو بسیاری از شرکت‌های داروسازی به دنبال قرص‌هایی بودند تا آن‌ها را جایگزین واکسن‌ها کنند، قرص‌هایی که هم ارزان و هم توزیع‌شان آسان باشد.

در سال جاری شرکت‌های بزرگ داروسازی مانند فایزر و مرک در حال آزمایش قرص‌هایی بودند تا اثرات ویروس کرونا را کاهش دهند و بالاخره در اواخر ماه دسامبر آمریکا مجوز استفاده از قرص فایزر را به‌عنوان نخستین درمان خانگی کرونا تایید کرد. اسپری‌های بینی هم برای مهار ویروس کرونا در حال آزمایش هستند.

شرکت رافائل لبز برای تولید یک داروی گیاهی تلاش خود را آغاز کرد. راکش آپال، مدیر این شرکت گفت که این دارو روی صدها کادر درمان در هند آزمایش شده است. این دارو در حال حاضر در یک آزمایشگاه امن در دانشگاه کوئین مری لندن در حال آزمایش است.

آپال گفت که این دارو در واقع «مانع» از ابتلا به کرونا می‌شود.

تحقیقات طولانی

دانشمندان در کنار یافتن راه‌های جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و کاهش علائم آن، تلاش‌های خود را برای کشف دلایل رنج طولانی مدت افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، آغاز کردند. شمار قابل توجهی از مبتلایان به کرونا از خستگی مطلق، تنگی نفس، تپش قلب و سرگیجه رنج می‌برند.

در آکسفورد، شرکت بیوتکنولوژی پرسپکتوم از نرم‌افزار هوشمندی برای اسکن‌های چند عضو افراد مبتلا به کووید طولانی مدت استفاده کرد. مطالعات محققان این شرکت نشان داد که کووید-۱۹ باعث تغییرات ساختاری در اندام‌های مختلف از جمله قلب می‌شود.

محققان از پزشکان عمومی خواستند از آسیب طولانی مدت کووید آگاه باشند و اطمینان حاصل کنند که بیماران به درمان تخصصی دسترسی دارند.

ماسک‌های صورت شفاف علیه کرونا

استفاده از ماسک‌های صورت می‌تواند مشکلاتی را برای افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند، ایجاد کند.

از همین رو محققان دانشگاه لینگنان هنگ‌کنگ توانستند با طراحی یک ماسک شفاف بر این مشکل غلبه کنند که به گفته آنها «ارتباط بدون مانع را ممکن می‌کند.» به این ترتیب افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند می‌توانند هنگام صحبت با دیگران، لب‌های آنان را ببینند.

این ماسک همچنین به افراد ناشنوا این امکان را می‌دهد تا حالت‌های چهره افراد را راحت‌تر ببینند و مقاصد و احساسات آنها را درک کنند.

در هر حال جستجو برای یافتن راهی که جهان را به حالت عادی پیش از کرونا برگرداند، ادامه دارد.

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.