تاثیرات تلفن همراه بر عدم توجه به کودک نوپا

گوشی هوشمند با پرت کردن حواس مادران موجب عدم تعامل با کودکان نوپا می شود.

به گزارش تازه‌نیوز، مطالعه جدیدی هشدار می دهد که مادران فقط 25 درصد از توجه خود را به کودکان نوپای خود اختصاص می دهند زیرا گوشی هوشمند حواسشان را از مادری کردن پرت می کند.

محققان نگران هستند که این موضوع به دلیل عدم تعامل کارآمد بین مادر و کودک، پیامدهای گسترده‌ ای در پیش داشته باشد و به رشد کودکان آسیب برساند. آنها بر این باورند که این امر در مورد پدران نیز صدق می کند.

چگونه مهارت های اجتماعی درکودکان نوپا پرورش می یابد؟
به گفته دکتر آموس گرونبام، متخصص زنان و زایمان، رشد زبان در کودک درسنین دو تا چهار سالگی اتفاق می افتد. واژگان، درک و مهارت های ارتباطی کودک در این سنین شکوفا می شود. تا تولد دو سالگی، کودک باید بتواند به اشیاء معمول اشاره کند و نام آن ها را بگوید مانند : اعضای بدن، فنجان، کفش و…

در پژوهشی به رهبری دکتر کتی بورودکین ده‌ها کودک نوپا را با مادرانشان بررسی کردند. از مادران خواسته شد تا این سه مورد را در کنار فرزندان دو تا سه ساله خود انجام دهند.

در اولین مورد از آنها خواسته شد که یک صفحه فیس بوک خاص را مرور کنند و ویدیوها و مقالاتی را که به آنها علاقه دارند لایک کنند. دوم خواندن مجلات چاپی و علامت گذاری مقالاتی بود که به آنها علاقه داشتند و گروه سوم مأمور بازی با فرزندشان شدند در حالی که به گوشی هوشمند دسترسی نداشتند و فضای مجازی آن ها را متوقف نمی کرد.

محققان گفتند که هدف، شبیه سازی موقعیت ها در زندگی واقعی است که در آن مادر باید از فرزندش مراقبت کند و در عین حال بخشی از توجه خود را به گوشی هوشمند خود اختصاص دهد.

برای تشویق رفتار طبیعی، مادران در هر سه آزمایش از هدف پژوهش بی‌اطلاع بودند. مادران در حالی که با تلفن هوشمند خود صحبت می کردند تا چهار برابر کمتر با فرزندان خود صحبت می کردند.

محققان گفتند که مادران نه تنها مکالمات کمتری با کودک نوپای خود داشتند، بلکه کیفیت تعاملات نیز ضعیف‌تر بود. زیرا مادران پاسخ‌های فوری و کوتاه می‌دادند و اغلب  پیشنهادات صریح کودک را نادیده می‌گرفتند. کیفیت پاسخ نیز کاهش یافت و مادران برای جلوگیری از قطع کامل ارتباط با کودک نوپا، میزان پاسخگویی خود را به حداقل رساندند.

منبع: سیناپرس

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.