تفاوت قندهای طبیعی با قندهای افزوده در چیست؟

زیاده‌روی در مصرف قندها با افزایش خطر ابتلا به بعضی از شایع‌ترین بیماری‌ها و مشکلات مرتبط است، مانند بیماری‌های قلبی،‌ دیابت و فشار خون. بنابراین عجیب نیست که قندها توانسته‌اند در مبتلا ساختن ما به بیماری‌های مختلف جایگزین چربی‌ها شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، با این‌حال، همه قندها با همدیگر یکسان نیستند و شناخت انواع قندها و مواد غذایی حاوی آنها به اندازه کنترل قندهای مصرفی در رژیم غذایی واقعا ضرورت دارد.

قند طبیعی چیست؟ 

همان‌طور که از نام این قندها پیداست، قندهای طبیعی همان قندهایی هستند که به‌طور طبیعی در بعضی از مواد غذایی یافت می‌شوند. این قندها می‌توانند به دو نوع تقسیم شوند؛ لاکتوز و فروکتوز. فروکتوز همان قندی است که طعم شیرین را در میوه‌ها (و بعضی از سبزیجات) به‌وجود می‌آورد. لاکتوز هم قند طبیعی موجود در شیر و محصولات لبنی است. به همین دلیل هم شیر شیرین‌نشده و ماست ساده هم حاوی مقادیری از قندها هستند.

با این‌حال، ‌درحالی که فروکتوز و لاکتوز در گروه قندهای طبیعی قرار می‌گیرند، اما دانستن این نکته بسیار مهم است که کربوهیدرات‌های موجود در مواد غذایی (حتی انواع پیچیده مانند غلات سبوس‌دار، حبوبات و سبزیجات کم‌کربوهیدرات) همگی در فرایندهای هضم به ترکیبات قندی تجزیه می‌شوند و در قالب گلوکز توسط بدن جذب می‌شوند.

قندهای طبیعی بخش مهمی از هر رژیم غذایی سالم هستند زیرا همراه با انواع مواد مغذی مهم (ویتامین‌ها، املاح،‌ فیبر و پروتئین) وارد بدن می‌شوند. علاوه بر این،‌ میوه‌ها و سبزیجات حاوی قند طبیعی عمدتا حاوی ترکیبات شیمیایی گیاهی یا فیتوکمیکال‌ها هستند که اثرات آنتی‌اکسیدانی یا ضدالتهابی قدرتمندی برای بدن دارند.

در رابطه با گلوکز خون یا قند خون هم باید گفت که قندهای طبیعی (در مقایسه با قندهای افزوده) واکنش گلوکزی ضعیف‌تر و آهسته‌تری را برانگیخته می‌کنند چون فیبرها و پروتئین‌های همراه با قندهای طبیعی نهایتا سرعت هضم و جذب قندها را کاهش می‌دهند. به بیان ساده، مصرف خوراکی‌های حاوی قند طبیعی به اندازه استاندارد و متعادل که بخش جداناپذیری از هر رژیم غذایی سالم است،‌ سلامت انسان‌ها را به خطر نمی‌اندازد.

قند افزوده چیست؟

قندهای افزوده همان قندهایی هستند که در طول مراحل فراوری، تولید یا پخت به مواد غذایی اضافه می‌شوند. قندهای افزوده در قالب‌های تصفیه‌شده‌ای مانند شکر دانه‌ریز، شکر قهوه‌ای یا شربت ذرت وجود دارند، اما می‌توانند در قالب‌های طبیعی مانند عسل،‌ شربت افرا و شهد آگاو هم یافت شوند. اما جدای از موضوع قالب و شکل این قندها، نتیجه نهایی یکسان است؛ همه قندهای افزوده با افزایش میزان کربوهیدرات‌ها و کالری‌های دریافتی مرتبط هستند، بدون این‌که هیچ نوع ماده مغذی را وارد بدن کنند.

مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی قندهای افزوده معمولا فاقد فیبر هستند و این یعنی خیلی سریع وارد جریان خون می‌شوند. چنین اتفاقی هم به‌سادگی با افزایش قند خون همراه است. در این مرحله، پانکراس باید انسولین بیشتری ترشح کند که معمولا به کاهش قند خون در یک تا سه ساعت بعد از مصرف این خوراکی‌ها منتهی خواهد شد.

قندهای افزوده جزو مواد غیرضروری برای رژیم غذایی انسان‌ها هستند چون هیچ نوع ماده مغذی‌ای با خود ندارند درحالی که مصرف بیش‌ازحد آنها با اثرات زیان‌بار برای سلامت انسان‌ها نیز همراه است. به همین دلیل هم کاهش استفاده از قندهای افزوده یا قطع مصرف آنها همیشه یکی از تصمیمات هوشمندانه برای ارتقای سلامت انسان‌هاست.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.