علت حادثه دردناک متروی کرج مشخص شد!

درکنار فرسودگی ناوگان، ریشه این حادثه را باید در بی توجهی به تربیت راهبران متخصص و کمبود نیرو برای هدایت قطارها دید.

به گزارش تازه‌نیوز، مرتضی گل‌پور، روزنامه نگار با اشاره به حادثه متروی تهران-کرج در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: روایتی از علت حادثه مترو: با یکی از همکاران که خبرنگار شهریه، علت حادثه تصادف قطار رو جویا شدم، اطلاعاتش دردناک و بسیار قابل تامل بود که اینجا می نویسم. می‌گفت درکنار فرسودگی ناوگان، ریشه این حادثه را باید در بی توجهی به تربیت راهبران متخصص و کمبود نیرو برای هدایت قطارها دید.

می‌گفت: کابین قطارها طوری طراحی شده که ۲ راهبر درون کابین اصلی مستقر میشن و یک راهبر جایگزین یا کمکی در کابین عقب و به این ترتیب قطار با حضور ۳ راهبر دارای گواهینامه حرکت می‌کنه تا ایمنی حرکت قطارها افزایش پیداکنه

اما از۵سال پیش مسئولان خط ۵ مترو تصمیم گرفتند راهبر ناظر را حذف کنند، یعنی قطارها به جای ۳راهبر، با یک راهبر حرکت می کنند، درحالی که به همراه ۲راهبر دارای گواهینامه، یک راهبر دیگر هم باید باشه تا بر کار اونها نظارت کند.

تاسف‌بار اینکه حالا تقریبا در همه خطوط مترو، شاهد حرکت قطارهایی هستیم که نه فقط راهبر سوم را ندارند، بلکه در کابین اصلی به جای ۲راهبر، فقط یک نفر حضور دارد و این یعنی به دلیل کمبود نیرو و فقدان آموزش در سال های قبل، قطارها به ناچار با یک راهبر اصلی حرکت می کنند.

می‌گفت: با این شرایط، بار مترو فقط رو دوش کارکنانش هست و اگه توجه راهبر قطار حادثه امروز نبود که زود متوجه خطر شود و سرعت را کم و ترمز کند، قطعا تعداد تلفات یا مصدومان خیلی خیلی بیشتر می‌شد. واقعا چه موضوع مهمتری از آموزش راهبران و تامین نیروی انسانی ماهر وجود داشت؟

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.