چرا انگشتان ورم می‌کنند؟

تورم زمانی اتفاق می‌افتد که مایعات بدن در بافت‌ها یا مفاصل جمع می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است انگشت کوچک متورم شده باشد. یا ممکن است در درآوردن و گذاشتن حلقه در انگشت مشکل وجود داشته باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، یک وعده غذایی پرنمک می‌تواند یکی از عاملان تورم باشد و معمولاً دلیلی هم برای نگرانی نیست اما در مواقع دیگر، انگشتان و دست‌ متورم می‌تواند نشانه یک بیماری باشد که به مراقبت و درمان نیاز دارد.

ورزش و گرما

قلب، ریه‌ و ماهیچه‌ها برای سوخت رسانی در تمرینات به اکسیژن نیاز دارند. بنابراین، خون بیشتر به آن بخش‌ها می‌رود و کمتر به سمت دست‌ها جریان می‌یابد. مویرگ‌ها به این تغییر واکنش نشان داده، منبسط شده و موجب تورم انگشتان می‌شوند. مشابه آن زمانی اتفاق می‌افتد که بدن در هوای گرم، گرم می‌شود. برای خنک شدن، رگ‌های خونی پوست متورم می‌شوند تا گرما از سطح بدن خارج شود. این واکنش کاملاً طبیعی است.

جراحت

ممکن است یک رباط پاره شده یا یک انگشت در رفته باشد یا آسیب به تاندون یا دررفتگی یا حتی شکستگی استخوان اتفاق افتاده باشد. اگر آسیب خیلی زیاد نباشد، یخ، استراحت و داروهای ضد درد بدون نسخه می‌تواند موثر باشد. اگر نمی‌توانید انگشتتان را صاف کنید، تب دارید یا درد شدید دارید، به پزشک مراجعه کنید.

عفونت‌ها

سه عارضه‌ای که می‌تواند باعث تورم انگشتان شود عبارتند از:

• تبخال: عفونت تبخال که باعث ایجاد تاول‌های کوچک، متورم و خونی روی انگشتان می‌شود.
• عفونت گوشه ناخن: عفونت در ریشه ناخن ناشی از باکتری یا قارچ
• عفونت نوک انگشتان: عفونت دردناک چرکین در نوک انگشت

اگر عفونت انگشتان به موقع درمان نشود، می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن منتشر شود.

آرتروز

آرتریت روماتوئید، روی سطوح مفاصل تاثیر می‌گذارد و موجب تورم، درد و سفتی آنها می‌شود. علائم آن اغلب ابتدا در مفاصل دست ظاهر می‌شود. این عارضه معمولاً هر دو دست را درگیر می‌کند. آرتریت پسوریاتیک می‌تواند افرادی را که به بیماری پوستی به نام پسوریازیس مبتلا هستند را مبتلا کند و اغلب باعث تورم سوسیس مانند در انگشتان دست و پا می‌شود. هر دو نوع آرتروز جدی هستند و بدون درمان می‌توانند به مفاصل آسیب برسانند و موجب ایجاد مشکل در سایر قسمت‌های بدن شوند.

نقرس

این بیماری که با نام دیگر بیماری افراد ثروتمند، عمدتاً افرادی را مبتلا می‌کند که بسیار گوشت، غذاهای دریایی و الکل می‌خوردند اما امروزه، نقرس می‌تواند افراد با هر سطح درآمدی را تحت تاثیر قرار دهد و معمولاً موجب درد و تورم شدید در شست پا ‌شود اما در هر مفصلی، از جمله انگشتان ایجاد می‌شود. نقرس زمانی اتفاق می‌افتد که وجود اسید‌اوریک بیش از حد در خون، کریستال‌هایی را در مفصل تولید می‌کند. داروها می‌توانند در کاهش درد و جلوگیری از آسیب بیشتر موثر باشند.

دارو

برخی از عوامل معمولی تورم عبارتند از:

• مصرف قرص‌های مسکن مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن، داروهای استروئیدی
• داروهای خاص درمان دیابت یا فشارخون بالا
• داروهای ضد بیماری اعصاب مانند گاباپنتین و پریگابالین
• درمان‌های هورمونی با استروژن یا تستوسترون

متورم شدن انگشتان ناشی از دارو معمولاً مشکل جدی نیست اما اگر نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید.

نشانگان تونل کارپال

این نشانگان ناشی از فشرده شدن عضبی در ناحیه‌ای از مچ دست به نام تونل کارپال است. برخی افراد می‌گویند که انگشتانشان بیحس و متورم شده است؛ حتی اگر کار هم نکنند. ممکن است احساس درد، سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی نیز داشته باشند. حرکات تکراری دست می‌تواند موجب نشانگان تونل کارپال شود. البته قابل درمان است و معمولاً آسیب دائمی ایجاد نمی‌کند.

انگشت ماشه‌ای

این بیماری زمانی است که هنگام خم یا راست کردن، انگشت صدا بدهد. همچنین ممکن است انگشت متورم شده باشد و زمانی اتفاق می‌افتد که در اطراف تاندون تورم ایجاد شود و گاهی اوقات پس از عمل جراحی درمان نشانگان تونل کارپال ایجاد می‌شود. در افراد مبتلا به آرتروز یا دیابت شایع‌تر است. انگشت ماشه‌ای ممکن است به خودی خود برطرف شود اما اگر بدتر شود، ممکن است در حالت خمیده، انگشت سفت شود. در صورت نیاز به درمان به پزشک مراجعه کنید.

بیماری کلیوی

کلیه‌ها مواد زائد و مایعات اضافی را از بدن دفع می‌کنند. یکی از اولین نشانه‌های وجود مشکل، تورم انگشتان، پاها و اطراف چشم است. اگر دیابت یا فشارخون بالا دارید، احتمال ابتلا به بیماری کلیوی بیشتر است. با کنترل این بیماری‌ها از کلیه‌هایتان محافظت کنید یا از بدتر شدن بیماری جلوگیری کنید. اگر کلیه‌ها به خوبی کار نکنند، بیمار به پیوند یا دیالیز نیاز خواهد داشت.

بارداری

در این دوران می‌توانید انتظار تورم انگشتان، مچ پا و پاها را داده باشید اما تورم ناگهانی به خصوص در دست‌ها و صورت می‌تواند نشانه پره‌اکلامپسی باشد؛ فشارخون خطرناکی که می‌تواند در نیمه دوم دوران بارداری اتفاق بیفتد. به ندرت بعد از زایمان اتفاق می‌افتد و پره‌اکلامپسی پس از زایمان نامیده می‌شود. این مشکل روی کلیه‌ها تاثیر می‌گذارد و موجب تورم می‌شود. همچنین ممکن است فرد دچار سردرد شدید، شکم درد و مشکل بینایی شود.

بیماری سلول داسی‌شکل

گلبول‌های قرمز معمولی شبیه دونات هستند و انعطاف‌پذیرند. هنگامی که به بیماری سلول داسی شکل مبتلا هستید، سلول‌ها سفت و هلالی شکل می‌شوند و در مویرگ‌ها می‌مانند و جریان خون را مسدود می‌کنند و در دست‌ها و پاها باعث تورم دردناک می‌شوند. سایر عوارض آن عبارتند از عفونت، کم‌خونی، سکته‌مغزی و نابینایی. سلول داسی شکل یک بیماری مادام‌العمر است.

لنف ادم

این نوع تورم زمانی اتفاق می‌افتد که مایع از سیستم لنفاوی نتواند به راحتی تخلیه شود. گاهی اوقات از عوارض جانبی درمان سرطان است. زنان مبتلا به سرطان سینه اغلب غدد لنفاوی زیر بغل را برای درمان سرطان برداشته‌اند که در نتیجه آن جریان لنف مختل ‌شده و می‌تواند منجر به تورم در بازوها و دست‌ها شود. تابش اشعه می‌تواند به این گره‌ها آسیب برساند و مشکل را حادتر کند. لنف ادم می‌تواند در هر زمانی پس از درمان اتفاق بیافتد. نمی‌توان آن را درمان کرد اما می‌توان آن را کنترل کرد.

بیماری رینود

این مشکل نادر است و عروق‌خونی انگشتان دست و پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی بدن سرد می‌شود یا استرس دارید موجب تنگ شدن عروق می‌شود. کمبود جریان خون، احساس یخ‌زدگی و درد در انگشتان را ایجاد می‌کند و ممکن است رنگ رگها سفید یا کبود شود. وقتی رگ‌ها منبسط می‌شوند و خون برمی‌گردد، انگشتان نبض می‌زند و متورم می‌شوند. در موارد جدی، فقدان جریان خون می‌تواند موجب ایجاد زخم یا حتی مرگ بافت‌ها شود.

اسکلرودرمی

بیماری سیستم ایمنی است که بدن را فریب می‌دهد تا پروتئینی به نام کلاژن تولید کند و موجب ضخیم شدن و سفت شدن پوست شود و می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است دست‌ها سفت شوند و انگشتان مانند سوسیس پف کند. برخی افراد علائم خفیفی دارند. در موارد جدی‌تر، اندام‌ها ممکن است آسیب ببینند. اسکلرودرمی علاج نمی‌شود، اما قابل کنترل است.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.