وقتی هنر زبان تمام دنیاست؛ مرد هندی که بدون دانستن زبان عربی یک خطات ماهر است +عکس

پیرمرد ۷۰ ساله ساکن دبی، با اینکه رسم‌الخط عربی نمی‌داند، اما به خط عربی خوشنویسی می‌کند. او می‌گوید وقتی کودک بوده، در هندوستان به فارسی و اردو می‌نوشته است.

به گزارش تازه‌نیوز، در یکی از خانه‌های قدیمی در دبی، «محمد عتیق انصاری» خوشنویس هندی پذیرای گردشگران علاقه‌مند به خط عربی است تا نام فرزندان آن‌ها را با خطوط کوفی، نسخ و ثلث خوشنویسی کند.

به نقل از فارس، او به زبان عربی تکلم نمی‌کند اما دقت و ظرافت خاصی در چینش حروف دارد. این پیرمرد ۷۰ ساله گفت که وقتی ۷ ساله بود، در بمبئی زندگی می‌کرد و روی شن‌های ساحل به زبان‌های فارسی و اردو می‌نوشت.

حروف عربی او را جذب کرد
عتیق انصاری در مدرسه‌ای در بمبئی خط عربی را فرا گرفت و خط‌های فارسی و اردو را آموخت، اما اشتیاق او به زبان عربی کمکش کرد تا در یادگیری و نوشتن عربی و خوشنویسی قرآن کریم به سبک قدیمی، مطالعه کند و آن را فرا گیرد.

او همچنین در نوشتن اسماءالحسنی و آیات قرآن سرآمد بود، اما می‌گوید که خط ابتکاری خود را برای رهایی از تقلید ایجاد کرده است.

عتیق انصاری از ۱۲ سال قبل به امارات نقل مکان کرد و آثار هنری‌اش مورد توجه دوستداران خوشنویسی عربی قرار گرفت.هفته گذشته خوشنویسی عربی توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد «یونسکو» در فهرست میراث ناملموس بشری ثبت شد.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.