مزه ترش دهان نشانه چیست؟

متخصصان می‌گویند افراد نباید نسبت به بروز مزه ترشی در دهان بی تفاوت باشند.

به گزارش تازه‌نیوز، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که احساس مزه ترش در دهان خود کرده باشید. بسیاری از افراد علی‌رغم مشاهده این حالت، غالبا به آن بی توجهی می‌کنند. با این حال، متخصصان می‌گویند ترشی دهان می‌تواند نشانه یک مشکل جدی باشد و نباید از کنار آن بی تفاوت عبور کرد. در این مطلب به اصلی‌ترین دلایل بروز مزه ترش در دهان می‌پردازیم

۱- بازگشت اسید معده به مری (رفلاکس معده)

غذا پس از آسیاب شدن در دهان و عمل بلع، به وسیله مجرایی به نام مری وارد معده می‌شود تا مرحله دوم هضم غذا در آنجا صورت گیرد. دریچه کوچکی در ابتدای معده قرار دارد که مانع از بازگشت محتویات معده به مری می‌شود. در افرادی که از رفلاکس معده رنج می‌برند، این دریچه به صورت غیرطبیعی باز شده و باعث ورود اسید معده به مری می‌شود.

از علائم رفلاکس معده می‌توان به سوزش سر معده، درد سینه، مزه تلخ یا ترش دهان، بوی بد تنفسی، سوزش گلو، سختی در عمل بلع، احساس وجود برجستگی در گلو، سرفه، و حنجره خش دار اشاره کرد. دلایل متعددی می‌تواند باعث بروز این بیماری شود که از مهمترین آن‌ها زیاده روی در مصرف مواد غذایی، خوردن غذا‌های اسیدی و یا چرب، مصرف مدوام کافئین، بارداری، و چاقی است.

۲- دارو‌ها

دارو‌ها یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند باعث بروز حالت ترشی در دهان شود. انجمن داروسازان کانادا ۲۵۰ داروی مختلف را در بروز حالت ترشی در دهان موثر می‌داند.

آنتی بیوتیک ها، دارو‌های تجویز شده در دوره شیمی درمانی، دارو‌های مربوط به بیماران اعصاب و روان مانند بیماران پارکینسون، دارو‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی – عروقی، آنتی هیستامین ها، و دارو‌های مربوط به مشکلات روانی مانند افسردگی و اختلال دو قطبی می‌تواند منجر به بروز مزه ترش در دهان فرد شود.

۳- کمبود روی

روی از جمله عناصر بسیار حیاتی است که بدن برای کارکرد صحیح خود به میزان بسیار کمی از آن نیازمند است. این عنصر در مواد غذایی مانند گوشت قرمز، لبنیات، آجیل، حبوبات، و برخی سبزیجات وجود دارد. کمبود روی می‌تواند ناشی از فقر رژیم غذایی، ناتوانی روده در جذب آن، و تداخل‌های دارویی که مانع از جذب روی می‌شود، باشد.

پنی سیلامین، کاپتوپریل، و دیورتیک‌های تیازیدی از جمله مواردی هستند که می‌تواند مانع از جذب روی در بدن شود.

موارد دیگری که می‌تواند منجر به بروز مزه ترش در دهان شود شامل این موارد است
۱- جویدن تنباکو
۲- کمبود ترشح بزاق که باعث بروز احساسات اشتباه در دهان فرد می‌شود.
۳- زیروستومیا یکی از بیماری‌هایی است که باعث خشکی دهان و بروز احساسات اشتباه در فرد می‌شود.
۴- استرس و اضطراب شدید
۵- بیماری‌های قارچی
۶- مسواک نزدن مرتب
۷- بارداری و یائسگی در زنان
۸- جراحت یا جراحی در بخشی از مغز که مسئول احساسات چشایی است.
۹- مسمومیت ناشی از آب آلوده و یا هوای آلود

منبع: بهداشت‌نیوز

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.