خواص چای ترش برای سلامتی بدن

چای ترش یا چای قرمز، به دلیل داشتن اسیدهای مفید برای سلامتی و ویتامین C فراوان موجود در آن به یک نوشیدنی سالم تبدیل شده است.

به گزارش تازه‌نیوز ، چای قرمز یا چای ترش با نام علمی Hibiscus sabdariffa از جوشاندن کاسبرگ های گیاه جاماییکا که به گل سرخ و گل مکی نیز شهرت دارد به دست می آید. کاسبرگ ها ابتدا به رنگ سبز هستند و بعد از رسیدن میوه، کاسبرگ‌ها به رنگ قرمز در می‌آیند. در بعضی کشورها از الیاف ساقه‌های آن در تهیه وسایل استفاده می‌شود. چای قرمز به صورت گونه مهاجر وارد ایران شد و برای اولین بار در منطقه گلمورتی (دلگان) استان سیستان و بلوچستان کشت شد.

۱ . کاهش قند خون

استفاده از نوشیدنی چای قرمز برای افراد مبتلا به دیابت به خصوص دیابت نوع ۲ بسیار مفید است زیرا چای ترش دارای خواص هیپولپیدمی (کاهنده چربی) و هیپوگلیسمی (کاهنده قند) است که باعث کاهش قند خون می شود.

توجه: در صورت مصرف داروهای دیابت و کاهنده قند خون از مصرف چای ترش اجتناب کنید زیرا باعث افت شدید قند خون می شود.

۲ . کاهش چربی خون (چای قرمز و کلسترول)

چای ترش علاوه بر مواد مغذی سرشار از آنتی اکسیدان است. جالب است که بدانید آنتی اکسیدان ها حتی باعث کاهش کلسترول خون هم می شوند. آنتی اکسیدان ها با اثر هیپولپیدمی (کاهنده چربی) کلسترول خون را پایین می آورند. این خصوصیت از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند و خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی را کاهش می دهد.

۳ . تاثیر چای قرمز بر کاهش استروژن

ترکیبات موجود در چای ترش سطح استروژن را در بدن کاهش می دهند بنابراین اگر تحت درمان با استروژن قرار دارید برای مصرف چای ترش با پزشک خود مشورت کنید.

۴ . کاهش وزن و لاغری

وقتی شما مواد غذایی که شامل کربوهیدرات ها (مواد قندی و نشاسته) است را مصرف می کنید میزان قند و گلوکز خون بالا می رود و بدن با مکانیسم هایی قند موجود در خون را در ارگان های دیگر بدن ذخیره می کند و به این ترتیب کاهش قند خون، با افزایش وزن همراه است. آنزیم آمیلاز باعث جذب نشاسته و گلوکز در بدن می شود و در چای قرمز ماده ای وجود دارد که این آنزیم را غیر فعال می کند و از این طریق از جذب نشاسته و گلوکز جلوگیری می شود. غیر فعال کننده های آنزیم آمیلاز در بیشتر محصولات کاهش وزن و لاغری وجود دارند.

منبع: بهداشت‌نیوز

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.