ماجرای ادعای دروغ دیدار خاتمی با جورج سوروس

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه‌ی اصولگرای کیهان برای چندمین بار در سال‌های اخیر دروغ دیدار سیدمحمد خاتمی با جورج سوروس را تکرار کرد و همزمان یکی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا هم عکس خاتمی با شخصی دیگر را به عنوان سند این دیدار منتشر کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، انصاف‌نیوز نوشت: حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان «اگر وطن‌فروشی نیست، پس چیست؟!» در جایی مدعی «دوبار ملاقات یکی از سران فتنه با جرج سوروس، سرمایه‌دار صهیونیست و دشمن تابلودار اسلام و انقلاب و ایران، قبل از شروع فتنه آمریکایی – اسرائیلی ۸۸ و … » شده است در حالی که سال‌هاست شکایت خاتمی از شریعتمداری و روزنامه‌ی کیهان بی نتیجه مانده و باعث شده که این ادعای غیرواقعی هر از چند گاهی مطرح شود.

صادق خرازی، دیپلمات سابق که مشاور سیدمحمد خاتمی بوده است، سال گذشته پس از یکی از دفاعی که شریعتمداری ادعایش را مطرح کرد در یادداشتی طولانی به او پاسخ داد که در بخشی از آن نوشته بود:

«جناب آقای شریعتمداری! شما بارها به کذب و دروغ مدعی شدید جناب آقای خاتمی با سوروس دیدار داشته اند. با وجود تکذیب رسمی ایشان و همه افرادی که در جریان هستند از جمله بنده کمترین که مستشار موتمن و مشاور ارشد سیاسی ایشان بوده ام و کاملا آن را رد کرده‌اند و کرده‌ام، مجددا بر این خلاف گویی پافشاری کرده اید. پرسش اصلی اینجانب این است این دیدار در کجا و در چه زمانی با حضور چه افرادی انجام شده است که هیچ نهاد امنیتی و مسئولی جز شما از آن خبر ندارد.»

پس از انتشار یادداشت روز گذشته‌ی مدیر کیهان، حبیب ترکاشوند مدیرکل سیاسی خبرگزاری اصولگرای فارس هم در توییتی نوشت:

«تصویر کمتر دیده‌شده از دیدار خاتمی و صادق خرازی در سال ۱۳۸۵ با «جورج سوروس یهودی و رهبر کودتاهای مخملی! خاتمی پس از فتنه ۸۸ ادعا کرد: من در عمرم نه سوروس را دیده‌ام و نه با او صحبت کرده‌ام».

یک روز پس از آن، نویسنده‌ی این توییت نوشت: «در زمان انتشار یقین داشتم که نامبرده جورج سوروس است اما طبق اطلاع دوستان این فرد جورج سوروس نیست. از همگی مخاطبان عذرخواهی می‌کنم».

تصویری که او منتشر کرده در واقع عکسی مربوط به دیدار خاتمی با گرگوری ناگی، استاد ادبیات یونان باستان دانشگاه هاروارد است با حضور صادق خرازی.

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب، پس از این توییت عذرخواهی نوشت: «یکی از منافع شبکه‌های اجتماعی این است که اگر سخن نادرست فاحشی بگوییم این شانس را داریم که دیگران ما را به خطای خود واقف کنند. گفتگو در ساختارهای ارتباطاتی بسته و فرقه‌ای مصداق خودگویی و خودخندی است».

اما داستان این ادعا و عکس چه بود؟

اردیبهشت ماه امسال، سایتی به نام روزگار به نقل از عبدالرضا داوری، از اعضای دفتر احمدی نژاد که قبلا از اعضای اصلی روزنامه‌ی کیهان بود، نوشت که به مناسبت بازنشر یکی از سرمقاله‌های قدیمی خود در روزنامه کیهان، تاکید کرده خبر جعلی دیدار سید محمد خاتمی و جرج سورس را خودش شخصا ساخته است: «یادم رفته بود که مدتی سرمقاله نویس کیهان بودم کنار دست آقای حسین شریعتمداری. در آن دوره غالبا یادداشت هایم را به خصوص در سرمقاله کیهان با نام اصلیم یعنی عبدالرضا داوری منتشر می کردند، اما گاهی اوقات که یادداشتم حاوی کدهای امنیتی بود آقای شریعتمداری یک اسم مستعار برایم انتخاب کرده بود: «دکتر علیرضا حیدری». مانند سایر دوستان یادداشت نویس که هر یک نام مستعاری داشتند که داستان مفصلی دارد و اگر عمری بود در آینده بازگویش می کنم».

داوری اما در توییتی این ادعا را تکذیب کرد ولی در توضیحاتش و همینطور در توییت‌هایی دیگر، عکس آن را هم تایید نکرد؛ یعنی اینکه آقای داوری در سال ۱۳۸۸ که معاون ایرنا (خبرگزاری دولت احمدی نژاد) بود در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس به صراحت مدعی شد که خاتمی با سوروس دیدار داشته و «در صورت اصرار آقای خاتمی به تکذیب این خبر، اسناد خود را در اختیار مراجع ذی صلاح و افکار عمومی قرار می‌دهیم.»

او به فارس گفته بود: «تمامی اسناد سخنرانی جورج سوروس درباره دیدارش با محمد خاتمی که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹ در هتل ترامپ اینترنشنال نیویورک ایراد شده است را در اختیار داریم». [در مورد ادعای فردی به نام امی ویل در بی بی سی فارسی که خود را مدیر ارتباطات موسسه جامعه باز معرفی و دیدار سوروس با خاتمی را تکذیب کرده است]، فرد مورد ادعای بی بی سی فارسی فاقد هر نوع سابقه در پایگاه اطلاع رسانی موسسه جامعه باز است و در عین حال ادعای بی بی سی فارسی در این مورد در شرایطی صورت پذیرفته که سایت رسمی آقای جورج سوروس در مورد خبر ایرنا سکوت کرده و هیچ اطلاعیه‌ای یا اظهارنظری را در این رابطه نداشته است. همانگونه که در متن گزارش ایرنا آمده بود سخنرانی آقای سوروس در هتل ترامپ اینترنشنال نیویورک تحت تدابیر شدید امنیتی و بدون حضور خبرنگاران صورت گرفت. در این جلسه جمعی از مدیران نهادهای مدنی امریکا حضور داشته‌اند که اسناد سخنان آقای جورج سوروس از سوی یکی از حضار علاقمند به ایران در اختیار رابط خبری ایرنا در نیویورک قرار گرفت».

داوری ابتدای امسال پس از آنکه نقل قول از خودش درباره‌ی جعل کردن ادعای دیدار خاتمی و سوروس را تکذیب کرد، اما در پاسخ به کسی نوشت «اینکه گفته‌اند بنده این خبر را جعل کرده‌ام کذب محض است؛ [اما] اینکه آقای خاتمی با سوروس ملاقات کرده را نمیدانم».

او روز گذشته هم در پاسخ به کسی در توییتر نوشت: «بارها توضیح دادم یک بار هم خدمت شما عرض می‌کنم؛ اینکه گفته شده من خبر دیدار خاتمی و سوروس را ساخته‌ام کذب محض است. این اتهام را اطرافیان احمدی نژاد متوجه من کرده و از آنها شکایت کرده‌ام».

داوری یک ماه پیش هم در توییتر نوشته بود: «من از ملاقات آقای خاتمی با سوروس اطلاعی ندارم».

به‌این ترتیب، داوری به عنوان منبع اصولگرایان که در سال ۱۳۸۸ مدعی در اختیار داشتن اسناد دیدار خاتمی و سوروس بوده، پس از گذشت سال‌ها از آن ادعا، خود بارها تاکید می‌کند که از چنین دیداری اطلاعی ندارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.