توافق محرمانه چین و عربستان لو رفت: ساخت موشک بالستیک!

به گزارش سی ان ان، مقامات ارشد دولت آمریکا در جریان اطلاعاتی قرار گرفته دایر بر اینکه چین در ماههای اخیر چند بار فناوری موشک های بالستیک را به عربستان سعودی منتقل کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، تحولات در منطقه هر روز وارد فاز تازه‌ای می‌شود و در این میان کشورهای مختلف هر یک تلاش دارند سهم بیشتری از تاثیرگذاری و نفوذ در خاورمیانه را به خود اختصاص دهند. سی ان ان بر اساس تحلیل سازمان اطلاعات آمریکا روز بیست و سوم ماه دسامبر گزارش داد عربستان سعودی با همکاری چین موشکهای بالستیک می سازد. چنانچه عربستان سعودی توانایی تولید موشک بالستیک را کسب کند، این امر موجب تحریک ایران خواهد شد و بر مذاکره احیای توافق هسته ای ایران تاثیر خواهد گذاشت. به گزارش سی ان ان، مقامات ارشد دولت آمریکا در جریان اطلاعاتی قرار گرفته دایر بر اینکه چین در ماههای اخیر چند بار فناوری موشک های بالستیک را به عربستان سعودی منتقل کرده است. همچنین تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که عربستان سعودی با حمایت چین تاسیسات تولید موشک های بالستیک را احداث کرده است. ظرفیت مهمات و برد موشک های بالستیکی که عربستان سعودی می خواهد تولید کند، همچنان نامشخص است.

عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات آمریکا است ولی با این حال کشورهای غربی و ژاپن برای جلوگیری از گسترش فناوری موشک های بالستیک طرحی را تهیه کردند که بر اساس آن عربستان سعودی نتواند مانند گذشته از آمریکا تسلیحات خریداری کند. به نظر می رسد عربستان سعودی برای مقابله با تهدیدات کشورهای اطراف به چین که در این طرح قرار ندارد، روی آورده است. چنانچه عربستان سعودی تولید موشک های بالستیک را آغاز کند ، ممکن است مسابقه تسلیحاتی این کشور با ایران سریع تر از گذشته دنبال و توازن نظامی در خاورمیانه بی ثبات تر شود. کشورهای غربی در مذاکره احیای توافق هسته ای که از پایان ماه نوامبر از سرگرفته شد، تولید موشک های بالستیک ایران را علاوه بر توسعه برنامه های هسته ای این کشور تهدید ارزیابی کردند. چنانچه عربستان سعودی تولید موشک بالستیک را آغاز کند، این امر می تواند عاملی شود که ایران از توقف توسعه برنامه های هسته ای خود داری کند.

از سوی دیگر روابط میان دولت بایدن و عربستان سعودی بر سر مسائل حقوق بشری از جمله قتل جمال خاشقچی خبرنگار برجسته این کشور تیره تار شده است. دولت بایدن عربستان سعودی را به «اجلاس سران دموکراسی» که روزهای نهم و دهم دسامبر به صورت آنلاین برگزار شد، دعوت نکرده است. چنین رفتارهایی از آمریکا با عربستان سعودی موجب شده است که این کشور به سمت چین تمایل پیدا کند.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.