۳ نکته که باید درمورد مصرف روغن زیتون بدانید

روغن زیتون به‌عنوان یکی از سالم‌ترین و محبوب‌ترین روغن‌های آشپزی در سراسر جهان شناخته می‌شود. با این‌حال حتی اگر سال‌هاست که از این روغن استفاده می‌کنید، همچنان ممکن است که تصورات اشتباهی درباره این روغن خاص داشته باشید.

به گزارش تازه‌نیوز، اگرچه روغن زیتون به‌خاطر داشتن چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای مشهور است و این چربی‌ها نیز با ارتقای سلامت قلب مرتبط هستند، اما همه روغن‌های زیتون (حتی نوع فرابکر آنها) با کیفیت یکسانی تولید نمی‌شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید در انتخاب روغن زیتون عملکرد بهتری داشته باشید، این مطلب کوتاه را از دست ندهید.

۱. به عبارت «پرس سرد» توجه نکنید
در دوران پیشاصنعتی، روغن‌های زیتون به معنای واقعی کلمه با فشار دادن زیتون‌های خردشده به‌واسطه سنگ‌های غول‌پیکر به‌وجود می‌آمدند. اما امروزه تولیدکنندگان روغن زیتون از ماشین‌های نوین و بسیار کارآمدی برای جداسازی ‌روغن، آب و مواد جامد از زیتون‌ها استفاده می‌کنند. مزیت دیگر روش‌های مدرن این است که تماس روغن با اکسیژن را محدود می‌کنند و از این طریق احتمال کاهش کیفیت روغن زیتون را تقریبا به صفر می‌رسانند. در هیچ کدام از این فرایندهای جدید از حرارت استفاده نمی‌شود، اما بیشتر مردم جهان هنگام خرید روغن زیتون به درج عبارت Cold-Pressed (پرس سرد) روی محصول توجه دارند چون فکر می‌کنند که این عبارت به معنای کیفیت بهتر است. با این‌حال، روغن‌ها که آب‌میوه نیستند و درنتیجه به پرس سرد هم نیازی ندارند.

۲. روغن زیتون هم طول عمر دارد
این درست است که روغن زیتون مانند شیر در گروه مواد غذایی فسادپذیر قرار نمی‌گیرد، اما این حقیقت را هم نباید فراموش کرد که روغن زیتون بسیار ظریف‌تر و آسیب‌پذیرتر از تصورات ما است. نور، گرما و اکسیژن همگی می‌توانند تازگی روغن زیتون را از بین ببرند و به همین دلیل هم روغن زیتون باکیفیت و درجه یک همیشه در بطری‌های مات و مقاوم در برابر نور خورشید ریخته می‌شوند. اما بهترین بسته‌بندی‌ها و بطری‌ها نیز همچنان نمی‌توانند از فاسد شدن روغن زیتون به‌طور مطلق جلوگیری کنند. بیشتر افراد حتی نمی‌دانند که تولیدکنندگان معتبر همیشه تاریخ برداشت زیتون را هم روی بطری‌ها چاپ می‌کنند یا این‌که اعداد روی بطری‌ها به چه معنا هستند. درواقع، این اعداد نشان می‌دهند که زیتون چه زمانی چیده شده و سپس به روغن تبدیل شده است. پس هنگام خرید روغن زیتون توجه کنید که تاریخ‌های درج‌شده روی بطری انتخاب‌شده حتما متعلق به یک سال گذشته باشند، چون در غیر این صورت روغن شما کیفیت لازم را نخواهد داشت یا فاسد خواهد بود. بطری‌های بسیار باکیفیت روغن زیتون فرابکر معمولا طول عمر اولیه این روغن‌ها را به ۱۸ تا ۲۴ ماه می‌رسانند، اما به‌محض باز کردن هر کدام از بطری‌های روغن زیتون نهایتا بین ۱ تا ۲ ماه برای مصرف آن روغن با بهترین کیفیت ممکن فرصت دارید.

۳. احتمالا همیشه از روغن ترشیده استفاده کرده‌اید!
شاید تصور کنید که تشخیص روغن ترشیده کار ساده‌ای خواهد بود، اما واقعیت این است که احتمالا به طعم روغن ترشیده عادت کرده‌اید و نمی‌توانید این مشکل را تشخیص بدهید. روغن زیتون خوب و تازه حالت تند و سوزاننده‌ای دارد که به ما می‌گوید پلی‌فنول‌های نهفته در آن هنوز سالم و شاداب هستند. روغن زیتون فرابکر و باکیفیت باید طعمی شبیه به میوه‌ها و گیاهان تازه داشته باشد و حس دهانی خاصی که ایجاد می‌کند هم نباید بیش‌ازحد چرب باشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.