قیمت ارزهای دیجیتال یکشنبه ۵ دی/ ده رمزارز برتر کدامند؟

اگر نگاهی به ۱۰ رمز ارز ابتدایی بازار کریپتوکارنسی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که این رمز ارزها برای خرید مناسب ترند و خریداران را درمدت کوتاهی می توانند به سود برسانند.

به گزارش تازه نیوز، بیت کوین پس از ریزش های کم سابقه اخیر اکنون به تدریج در حال بازیابی و بازگشت به سطوح قدرتمندتر است. اگرچه بیت کوین فاصله قابل توجهی با رکورد 62 هزار دلاری خود دارد اما در تلاش است راه خود را به سمت رسیدن مجدد به قله هموار کند. داده های درون شبکه نیز نشان می دهند که در روزهای اخیر نگهداری و خرید بیت کوین کاهش محسوسی داشته است بنابراین بسیاری برای خرید بیت کوین مردد مانده اند درادامه وضعیت رمز ارزها به خصوص بیت کوین را بررسی می کنیم. ​

قیمت جدید ارزهای دیجیتال

امروز بیت کوین با قیمت ۵۰ هزار دلار (۱,۵۰۵,۷۰۲,۶۹۷ تومان) معامله می‌شود و ارزش کل بازار بیت کوین  ۹۴۴,۹۰۶,۸۲۰,۰۲۰ دلار است و حجم معاملات ۲۴ ساعته گذشته این ارز دیجیتال ۱۸,۸۰۵,۸۴۶,۱۵۴ دلار بود.

چه خبر از ۱۰ ارز دیجیتال اول بازار

اگر نگاهی به ۱۰ رمز ارز ابتدایی بازار کریپتوکارنسی داشته باشیم. بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین، سولانا، ریپل، یو اس دی کوین و ترا روند نزولی را ثبت کرده اند اما تتر، کاردانو و پولکادات اندکی صعود داشتند.

سرمایه گذاران این رمزارز پول دار می شوند

تعداد کیف‌پول‌های کاردانو با رشدی ۱۲۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲٫۵ میلیون عدد رسید. موضوعی که نشان می‌دهد پذیرش این شبکه رمزارز به صورت پیوسته رشد داشته است. بخشی از این افزایش پذیرش هم به لطف اجرای قراردادهای هوشمند بوده است.

تعداد کیف‌پول‌های کاردانو با رشدی ۱۲۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲٫۵ میلیون عدد رسید. موضوعی که نشان می‌دهد پذیرش این شبکه رمزارز به صورت پیوسته رشد داشته است. بخشی از این افزایش پذیرش هم به لطف اجرای قراردادهای هوشمند بوده است.

بر اساس آمار به اشتراک گذاشته شده توسط بنیاد کاردانو، از کریسمس سال گذشته تا امروز تعداد کیف‌پول‌های ADA رشدی ۱۲۰۰ درصدی داشته است. بر اساس آمار موجود، قیمت این رمزارز در این مدت رشدی ۷۸۰ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که در حال حاضر این ارز دیجیتال با افتی ۵۰ درصدی نسبت به سقف تاریخی سه دلاری خود معامله می‌شود.

بر اساس گزارش کریپتوگلاب، فردریک گریگارد بنیانگذار کاردانو، سال ۲۰۲۱ را یک سال با رشد فوق‌العاده برای شبکه ارزهای دیجیتال نامیده است. بر اساس اظهارات گریگارد، در سال ۲۰۲۱ برای پروتکل کاردانو همراه با رشدی پایدار، خلاقیت فنی، توسعه جامعه و همکاری بوده است. این موارد موجب حرکت رو به جلوی ADA شده است.

نکته قابل توجه این است که تعداد آدرس‌های فعال شبکه کاردانو در دو ماه اکتبر و نوامبر چهار برابر شده است. افزایش فعالیت روی زنجیره و کاهش هزینه تراکنش از ۰٫۴۵ دلار به ۰٫۳۸ دلار از دلایل اصلی این رشد بوده است.

رشد محبوبیت کاردانو

بر اساس گزارش اخیر کریپتوکامپر، در ماه اکتبر تعداد آدرس‌های فعال شبکه کاردانو ۵۰ هزار و ۵۰۶ عدد بوده و این رقم برای ماه نوامبر به بیش از ۲۱۶ هزار آدرس فعال رسیده است.

گریگارد اضافه کرد: « اکوسیستم کاردانو همچنین شاهد رشد کاربری و سازگاری خود بوده است که بخشی از آن به لطف راه‌اندازی موفق «هاردفورک آلونزو» بوده است که قابلیت برنامه‌ریزی را برای کاردانو به همراه داشته است.»

۷۰ درصد از عرضه ADA در حال حاضر روی شبکه «استیک» شده و دارندگان از سود آن استفاده می‌کنند. این در حالی است که قرار است اپلیکیشن غیرمترکز جدید این شبکه هم به زودی راه‌اندازی شود.

رونمایی از رقیب ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی

رمزارزهای بانک‌‌های مرکزی که به اختصار CBDC نامگذاری شده‌‌اند، رمزارزهایی هستند که توسط دولت‌‌ها به‌‌وسیله بانک‌‌های مرکزی منتشر می‌شود و ارزشی برابر با ارزش پول همان کشور دارد. این رمزارزها رقیب جدی ارزهای دیجیتال بازار هستند.

در حالی که بسیاری از افراد انتظار داشتند پس از عبور قیمت از مرز ۱۸۰۰ دلار با اندکی استراحت به مسیر صعودی خود ادامه دهد، اما این فلز زرد ارزشمند نتوانست به مسیر خود ادامه داده و به سرعت به زیر مقاومت ۱۸۰۰ دلار بازگشت. پس از آن نیز برای مدت بسیاری است که در این محدوده درحال نوسان است. در بازار رمزارزها نیز بیت‌کوین در تلاش است تا بتواند از مرز ۵۰‌هزار دلار عبور کند. اتریوم نیز در کانال ۴‌هزار دلار درحال معامله است. در این بین پس از دولت چین و هند، حال دولت روسیه درحال اعمال برخی محدودیت‌‌ها بر علیه رمزارزهاست. اما چرا محدودیت‌‌ها درحال گسترش است؟

 CBDCها، رقیب رمزارزها

رمزارزهای بانک‌‌های مرکزی که به اختصار CBDC نامگذاری شده‌‌اند، رمزارزهایی هستند که توسط دولت‌‌ها به‌‌وسیله بانک‌‌های مرکزی منتشر می‌شود و ارزشی برابر با ارزش پول همان کشور دارد. برای مثال هر یک یوآن دیجیتال که رمزارز ملی دولت چین است ارزشی برابر با یک یوآن دارد. از لحاظ ارزشی، CBDCها دقیقا مانند استیبل‌‌کوین‌‌ها (رمزارزهای دارای ارزش ثابت مانند تتر) عمل می‌‌کنند اما نمی‌توانند مانند دیگر گروه‌‌ها باشند.

یکی از عوامل مهم در موفقیت یک رمزارز در بازار رمزارزها این است که از اقتصاد توکنی مطلوبی برخوردار باشد. اقتصاد توکنی به شیوه‌ انتشار و توزیع توکن‌‌های یک پروژه، میزان عرضه و کارآیی مرتبط با توکن پروژه گفته می‌شود. بر همین اساس، بسیاری از رمزارزهای خصوصی تلاش می‌‌کنند با ارائه مدل دقیقی از اقتصاد توکنی، هم جلوی تورمی بودن انتشار توکن‌‌ها را بگیرند و هم انتشار توکن‌‌ها به گونه‌‌ای باشد که با ایجاد کمیابی مناسب با توجه به کارآیی توکن، مسیر سیر صعودی ارزش توکن را هموار کنند.

با توجه به نکته گفته شده، دقیقا وجه تمایز CBDCها و رمزارزهای خصوصی در اینجا مشخص می‌شود. CBDCها عملا مانند پول‌‌های رایج سنتی هستند که صرفا بر بستر یک شبکه بلاک‌چین مبادله خواهند شد. از این لحاظ در بحث امنیت با رمزارزها در سطح تقریبا مشابه قرار دارند. اما در بحث اقتصادی نمی‌توانند رقیب قابلی برای رمزارزهای خصوصی باشند. علت این امر آن است که دولت‌‌ها کنترل کامل بر آن دارند و مانند پول سنتی می‌توانند به چاپ بی‌‌پشتوانه آن دست زنند. در این حالت رمزارزهای خصوصی که از شیوه‌‌های دیگر کنترل تورم استفاده می‌‌کنند می‌توانند در برابر این دسته از بحران‌‌ها مقاومت کنند.

با مشخص شدن این موضوع، دولت‌‌های اقتدارگرا در پی آن هستند که با اعمال محدودیت‌‌های قانونی بر رمزارزهای خصوصی، این رقیب پول‌‌های ملی را از مسیر توسعه در آن کشور دور کرده و جلوی رشد آنها را بگیرند تا از این طریق تسلط خود بر شرایط اقتصادی را از دست ندهند.

حال ولادیمیر چیستوخین، معاون بانک مرکزی روسیه در گفت‌وگویی اظهار کرده که بانک مرکزی روسیه روی طرحی کار می‌‌کند تا بتواند جلوی گسترش استفاده از رمزارزها را بگیرد. البته این مقام مسوول روسی اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها همچنان قانونی خواهد بود ولی مردم روسیه نمی‌توانند از زیرساخت‌‌ها و موسسات داخلی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه استفاده کنند. طبق گفته یکی از نمایندگان بلندپایه‌ مجلس روسیه، مردم این کشور حدود ۵/ ۶۷‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها انجام داده‌‌اند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که ایجاد محدودیت‌‌های معاملاتی توسط برخی دولت‌‌ها موجب بالا رفتن ریسک بازار رمزارزها شده که این موضوع عامل اصلی کندی روند ورود سرمایه به این بازار است. به نظر می‌رسد چنانچه حدود قانونی رمزارزها مشخص شود، جریان ورود سرمایه به این بازار تسهیل شده و باعث رشد بازار خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.