آنزیم‌های گوارشی چگونه به پوست ما کمک می‌کنند؟

کسانی که می‌خواهند پوست بدون عیب‌ونقصی داشته باشند، معمولا محصولات مختلف، مکمل‌ها، رژیم‌های غذایی و شاید راهکارهای عجیب‌وغریب را هم امتحان می‌کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، بیشتر کسانی که به دنبال زیبایی پوست هستند یک گزینه مهم را فراموش می‌کنند: استفاده از آنزیم‌های گوارشی. این مکمل‌ها می‌توانند به بدن کمک کنند تا در تجزیه و جذب مواد مغذی عملکرد بهتری داشته باشد.

مزیت دیگر این مکمل‌ها این است که می‌توانند التهاب روده‌ها را کاهش دهند، درحالی که این ویژگی اهمیت زیادی برای شفافیت پوست دارد.

آنزیم‌های گوارشی چه هستند؟

اگر قبلا در کلاس‌های زیست‌شناسی شرکت کرده باشید، احتمالا نام آنزیم‌هایی مانند آمیلاز و لیپاز را به یاد دارید که قندهای پیچیده و چربی‌ها را در بدن تجزیه می‌کنند. دکتر آنا گوانچه، متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «آنزیم‌های گوارشی به‌طور طبیعی توسط بافت‌های بدن ترشح می‌شوند. بسیاری از آنها در کیسه صفرا ذخیره می‌شوند و در صورت لزوم آزاد می‌شوند تا بتوانند غذاها را به تکه‌های کوچک‌تر تجزیه کنند. هدف اصلی از شکل‌گیری چنین روندی، کمک به بدن در جذب مواد مغذی نهفته در غذاهای مختلف است».

آنزیم‌های گوارشی و درخشش پوست

بنابراین آنزیم‌های گوارشی برای بدن مهم هستند، اما حتما می‌خواهید بدانید که چه ربطی به پوست دارند؟ برای درک این رابطه باید به این نکته توجه داشته باشید که پوست زمانی به درخشش مطلوب و چشمگیر می‌رسد که مواد مغذی مهم و اساسی مانند ویتامین‌های A، C، E و زینک (روی) به بدن برسد. پس وقتی که هضم غذاها با کیفیت بهتری انجام بگیرد، بدن نیز از یک‌سو به مقادیر بیشتری از مواد مغذی و از دیگرسو به کیفیت بهتری از مواد مغذی مختلف دست پیدا می‌کند. وقتی این چرخه کامل شود و در طولانی‌مدت تکرار گردد، پوست هم بهتر تغذیه می‌شود و درخشش بهتری پیدا می‌کند.

به‌گفته دکتر گوانچه، «جذب مواد مغذی زمانی بهبود می‌یابد که مواد غذایی اصطلاحا زیست‌دسترس‌پذیری (bioavailable) بهتری داشته باشند. در بعضی موارد، همین روند می‌تواند به مبتلایان به آکنه کمک کند، اما این اثربخشی خاص کاملا به شرایط خاص هر فرد بستگی دارد».

مزیت دیگر مکمل‌های آنزیم گوارشی این است که می‌توانند به التیام و ترمیم نشتی روده کمک کنند. این ویژگی از این منظر اهمیت دارد که تحریکات و التهابات خاصی که در روده شکل می‌گیرند، می‌توانند زمینه مناسبی را برای ابتلا به مشکلات پوستی مختلف مانند آکنه، اگزما و روزاسه فراهم کنند.

به‌گفته دکتر آنتونی یان، جراح پلاستیک، واضح است که سلامتی میکروبیوم و روده‌ها واقعا می‌تواند اثرات چشمگیری برای سلامتی پوست داشته باشد. کاهش التهاب در روده که با کمک مکمل آنزیم‌های گوارشی محقق می‌شود، می‌تواند به بهبود وضعیت آکنه در بعضی افراد هم کمک کند. به همین دلیل هم بعضی از پزشکان مصرف مکمل آنزیم گوارشی را در کنار محصولات پروبیوتیکی توصیه می‌کنند».

آیا مکمل آنزیم گوارشی برای شما مفید است؟

اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا باشید یا در هضم گلوتن مشکل داشته باشید، کاندیدای خوبی برای استفاده از مکمل آنزیم گوارشی خواهید بود. افراد مبتلا به مشکلات گوارشی خاصی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) هم می‌توانند از مزیت‌های مکمل آنزیم گوارشی بهره‌مند شوند. اگرچه مطالعات انجام‌شده درباره ارتباط میان سلامتی روده‌ها و پوست همچنان محدود هستند، اما شما می‌توانید با پزشکان متخصص پوست‌ومو درباره استفاده از مکمل‌های آنزیم گوارشی مشورت کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.