اومیکرون حریف طلا نشد!

علیرغم ریزش اخیر طلا طی روزهای گذشته، به نظر می رسد قیمت این فلز گرانبها، شاهد کمی افزایش قیمت طی روزهای آینده باشد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از بازار، قیمت طلا در بازارهای جهانی، در تاریخ ۲۲ نوامبر به بالاترین سطح خود رسید و پس از آن سیر نزولی در پیش گرفت. اکنون اما بازگشت اندک دلار آمریکا به دلیل یک دوره ریسک گریزی در وال استریت احتمالاً بر قیمت ها تأثیر گذاشته که قدرت گرفتن بیشتر دلار، قیمت طلا را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد.

قیمت شمش طلا هم اکنون در معاملات آسیا-اقیانوسیه رو به افولاست، اگرچه به نظر می رسد میزان فروش فعلی فروش حاشیه ای باشد. قیمت طلا از ۱۵ دسامبر، یعنی زمانی که به سرعت پایین‌ترین سطح نوسان نوامبر شکسته شد، روندی صعودی داشته است. از آن زمان، سطح مهم روانشناختی ۱۸۰۰دلار پیشی گرفت، و این در حالیست که دلار آمریکا با نگاهی به شاخص DXY تا حد زیادی زیر بالاترین رقم سالانه خود تثبیت شد.

افزایش انتظارات تورمی، همراه با توقف رشد دلار، به طلا کمک کرده تا طی هفته‌های اخیر جایگاه خود را مجددا پیدا کند. نرخ های سربه سر ایالات متحده – که شکاف بین بازده اسمی و بازدهی تعدیل شده بر اساس تورم را اندازه گیری می کند، طی هفته گذشته افزایش یافته است؛ اگرچه همچنان کمتر از سطح مشاهده شده در اوایل دسامبر باقی مانده و نرخ سربه سر ۲ ساله نزدیک به ۳.۱۵۶% بیشتر از پایین ترین نرخ دسامبر که ۳.۰۲۵% بود معامله می شود.

در این میان، بروز اومیکرون احتمالاً انتظارات تورمی را به دنبال دارد زیرا برخی با ترس از قرنطینه گسترده و اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی شدیدتر که ممکن است مسائل زنجیره تامین را تشدید کند، به دنبال سوق دادن سرمایه های خود به سمت بازار طلا هستند که همین موضوع می تواند منجر به افزایش قیمت این فلز گرانبها شود.

با این حال، با شروع کاهش ترس از همه گیری وحشتناک اومیکرون، علیرغم افزایش قابل توجه موارد روزانه ابتلا در کشورهای صاحب اقتصادهای کلیدی جهان، این انتظارات تورمی ممکن است به زودی از بین بروند و این به ضرر طلا خواهد بود؛ چراکه نرخ های سربه سر نتوانسته اند شکاف موجود را با سطوح اوایل دسامبر کاهش دهند.

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.