اهمیت مشخص کردن حریم خصوصی در زندگی زناشویی

روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در خصوص اینکه چرا افراد در زندگی مشترک رازدار نیستند، بیان کرد: در بسیاری مواقع افراد نمی‌دانند که چه مسائلی راز هستند و در واقع مسائل روزمره را موضوعی بی اهمیت می‌دانند لذا زوجین باید حریم زندگی شخصی خود را مشخص و در این مورد با هم صحبت کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، مرضیه عزیزی معین در خصوص اهمیت رازداری در زندگی مشترک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: در مورد رازداری باید به این نکته توجه کنیم که راز در زندگی مشترک هر نوع اطلاعاتی است که فرد نمی‌خواهد به جز همسرش فرد دیگری در جریان آن قرار بگیرد و هر آنچه شما تشخیص می‌دهید که نباید در حضور دیگران مطرح شود و یا ممکن است باعث عدم استقلال و دخالت دیگران در زندگی شما ‌شود راز محسوب می‌شود.

به نقل از میگنا، وی ادامه داد: زمانی که در مورد رازداری حرف می‌زنیم نباید منتظر این باشیم که فرد مقابل به ما بگوید که این مسئله را با کسی در میان نگذار چرا که هر نوع مسئله شخصی زن و مرد در زندگی مشترک یک راز به حساب می‌آید و فقط رازداری مربوط به مسائل خاص و عیوب همسر نیست حتی مسائل روزمره زندگی و مسائل مربوط به زندگی خانوادگی هر یک از زوجین هم جز مواردی است که حتما باید رازداری را در آن لحاظ کنید.

عزیزی معین تصریح کرد: یکی از تبعات منفی عدم رازداری والدین الگو برداری فرزندان است و به این ترتیب فرزندان هم در آینده همه‌ی مسائل خود را با دیگران در میان می‌گذارند و نمی‌توانند در زندگی رازدار همسر خود باشند.

این روان درمانگر بیان کرد: یکی از موارد مربوط به رازداری در زندگی زناشویی مسائل روزمره و شخصی هر یک از زوجین است به عنوان مثال فرد در مقابل دیگران اعلام می‌کند که همسرم قصد شرکت در کلاس آشپزی دارد و یا اینکه یک کالایی را برای منزل خریداری کردیم.

عزیزی معین در ادامه عنوان کرد: یکی از موارد دیگری که زوجین باید مورد توجه قرار بدهند رازداری در خصوص مشکلات و عیوب طرف مقابل است برای مثال هیچ کدام از زوجین نباید در مورد خصوصیات اخلاقی طرف مقابل در حضور دیگران صحبت کنند.

وی توضیح داد: هر فردی به عنوان داماد و یا عروس یک خانواده باید رازدار باشد و قرار نیست فرد مسائل خانواده همسرش را در خانواده خود مطرح کند با این عقیده که خانواده‌ام رازدار هستند و به آن‌ها اطمینان دارم، به یاد داشته باشید که خانواده هر فرد رازدار خود شخص نه خانواده همسر او هستند.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: هیچ یک از زوجین نباید از همسر خود بخواهند که اطلاعات خانوادگی خود را مطرح کند. ممکن است فرد به عنوان برادر و یا خواهر در جریان مشکلات اعضای خانواده‌اش قرار بگیرد امّا این انتظار بی جایی است که بخواهید به‌ عنوان مثال همسرتان برای شما توضیح دهد که بردار یا خواهرش مشکل مالی دارد لذا برای بالا بردن کیفیت زندگی مشترک رازداری باید از همه جوانب مورد توجه فرد قرار بگیرد.

عزیزی معین مسائل مربوط به روابط زناشویی و روابط عاطفی زوجین را مورد توجه قرار داد و متذکر شد: اگر چه برخی مواقع همسر برای ابراز تشکر از شوهرش مسائلی همچون خرید یک هدیه را در برابر دیگران مطرح می‌کند امّا در صورتی که همسر این امر را یک مسئله شخصی بداند نباید در مقابل دیگران بازگو شود البته ممکن است از این جهت که مطرح کردن این مسائل جنبه تشکر دارد از نظر فرد مقابل ایرادی نداشته باشد امّا باید دقت کنید که این امر تبدیل به عادت و منجر به این نشود که جزئی ترین مسائل را در حضور دیگران بیان کنید.

این روانشناس بالینی یادآور شد: رازداری یک ویژگی شخصیتی است ولی فرد با تمرین و گذشت زمان می‌تواند ویژگی رازداری را در خود تقویت کند البته در بسیاری از موارد فرد در تشخیص اینکه این مسئله یک راز هست یا نه دچار مشکل می‌شود.

وی اظهار کرد: برخی از زوجین مشکلات خود را در زندگی مشترک از جمله مسائل مالی و جزئیات مشاجرات با همسرشان را با دیگر اعضای خانواده خودشان در میان می‌گذارند و دیدگاه خانواده را نسبت به همسرشان تغییر می‌دهند لذا زوجین نباید فراموش کنند مشکلات و مشاجرات برطرف خواهد شد امّا خانواده تصویر منفی از این فرد را فراموش نمی‌کنند.

این مدرس دانشگاه ابراز کرد: زوجین نباید احساسات طرف مقابل را در بین اعضای خانواده خود مطرح کنند برای مثال شاید شوهر ارتباط صمیمی با یک فرد از خانواده همسرش نداشته باشد اما خانم نباید این مسئله را بازگو کند لذا احساسات یک فرد اعم از احساسات مثبت و منفی در زندگی مشترک راز محسوب می‌شود.

عزیزی معین با بیان اینکه حفظ حریم شخصی هر فرد اولویت روابط زوجین است، تصریح کرد: یکی از تبعات عدم رازداری زوجین کاهش صمیمیت است، زمانی که یکی از زوجین اعتماد خود را نسبت به طرف مقابل از دست می‌دهد کمتر مسائل خود را مطرح می‌کند و همین باعث کاهش ارتباط کلامی و در نتیجه کاهش صمیمت می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که دو نفر تمام اهداف و مسائل زندگی شان مشترک است امّا نمی‌توانند با هم صحبت کنند ارتباط عاطفی شکل نمی‌گیرد و بعضا یکی از زوجین به دنبال فردی است که بتواند تمام مسائل را با او در میان بگذارد و همین کاهش روابط عاطفی بسیاری از مشکلات را در زندگی مشترک به دنبال دارد.
این روان درمانگر تأکید کرد: باید توجه کنید که رازداری در زندگی مشترک باید دوطرفه باشد و زن و شوهر باید به یک اندازه رازدار یکدیگر باشند.

وی یکی دیگر از تبعات عدم رازداری در زندگی مشترک را عدم استقلال، معرفی کرد و افزود: برخی اوقات دلسوزی خانواده زن یا شوهر باعث دخالت می‌شود و استقلال زوجین در زندگی مشترک را تحت الشعاع قرار می‌دهد و این از تبعات عدم رازداری است.

عزیزی معین در خصوص اینکه چرا افراد در زندگی مشترک رازدار نیستند، بیان کرد: در بسیاری مواقع افراد نمی‌دانند که چه مسائلی راز هستند و در واقع مسائل روزمره را موضوعی بی اهمیت می‌دانند لذا زوجین باید حریم زندگی شخصی خود را مشخص و در این مورد با هم صحبت کنند، از نظر برخی افراد حتی به اشتراک گذاشتن عکس‌های خانوادگی توسط یکی از زوجین ورود به حریم شخصی فرد مقابل است.

وی در ادامه یادآورشد: زمانی که افراد با دوستان و خانواده زیاد صحبت می‌کنند باید حرفی برای گفتن داشته باشند بنابراین مسائل روزمره زندگی را مطرح می‌کنند همچنین در برخی مواقع زوجین با هدف مشورت گرفتن از دیگران دست به این کار می‌زنند.

این روانشناس بالینی توصیه کرد: زمانی که فرد دچار هیجان می‌شود به عنوان مثال هنگام مشاجره، هیچ یک از زوجین نباید مسئله‌ای را که فرد مقابل با او مطرح کرده را به عنوان یک ابزار سرکوب استفاده کنند.

عزیزی معین به طور کلی کاهش صمیمیت، دخالت خانواده، کاهش استقلال خانوادگی و کاهش اعتماد و دوری زوجین از یک دیگر را تبعات عدم رازداری در زندگی مشترک عنوان کرد.

این مدرس دانشگاه در پایان تأکید کرد: زوجین باید حریم زندگی شخصی خود را مشخص و در این مورد با هم صحبت کنند همچنین باید انتقادپذیر و انعطاف پذیر باشند به این معنا در صورتی که هر یک از زوجین متوجه شد که انتقاد طرف مقابل مبنی بر عدم رازداری به جا بوده، اشتباه خود را بپذیرد و در راستای تقویت این ویژگی شخصیتی گام بردارد و همسر فرد باید اجازه بدهد که زمان رابطه و اعتماد بین زوجین را ترمیم کند و البته فرصت صحبت در خصوص دلیل عدم رازداری و بیان احساسات را به فرد مقابل بدهند.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.