ضرر ۱۰ هزار دلاری استخراج بیت‌کوین!

در صورتی که از گازوئیل برای تامین برق استفاده شود، استخراج هر بیت کوین حداقل ۱۰ هزار دلار به کشور ضرر می زند.

به گزارش تازه‌نیوز، محمد خدادادی بهلولی مجری تامین برق مراکز استخراج رمزارز، در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با فرض اینکه قیمت هر بیت کوین ۵۰ هزار دلار باشد و هر لیتر گازوئیل با قیمت ۶۰ سنت دلار صادر شود، اگر نیروگاه‌ها به دلیل کمبود گاز مجبور به مصرف گازوئیل باشند ارزش سوختی که برای استخراج یک بیت کوین مصرف می‌شود، به طور متوسط برابر با ۶۰ هزار دلار است که در واقع ۱۰ هزار دلار از ارزش خود بیت کوین بیشتر است.

به گفته این مقام مسئول اگر از ماینر‌های با راندمان پایین استفاده شود این اختلاف بیشتر نیز خواهد بود.

خدادادی درباره ممنوعیت فعالیت تمامی مراکز استخراج رمز ارز تا ۱۵ اسفند گفت: در فصل سرد سال ما با محدودیت در شبکه برق مواجه نیستیم بلکه این ممنوعیت به دلیل محدودیت در شبکه گاز و عدم امکان تامین سوخت نیروگاه هاست، اما در تابستان‌ها محدودیت ما مربوط به شبکه برق کشور است.

او ادامه داد: فعالان در این حوزه می‌توانند از طریق عقد قرارداد دوجانبه با نیروگاه‌های تجدید پذیر، برق مورد نیاز خود را تامین کنند، در این شرایط شبکه برق خدمات هموار کردن و پیوسته کردن جریان برق را ارائه می‌دهد.

مجری تامین برق مراکز استخراج رمزارز، درباره موفق بودن این روش در کشور‌های دیگر گفت: به طور مثال روسیه، کانادا و کشور‌های اسکاندیناوی برای استخراج رمزارز از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، زیرا قیمت آن در مقایسه با برق تولیدی از سوخت‌های فسیلی ارزان‌تر است. اما در کشور ما به دلیل وجود یارانه حامل‌های انرژی، قیمت برق فسیلی به صورت مصنوعی و تکلیفی ارزان است.

خدادادی ادامه داد: ماینر‌های مستقر در ایالت تگزاس در آمریکا، از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده نمی‌کنند، بلکه آن‌ها هم عمدتا از ضایعات برق و گاز خود (همانند گاز فلر) برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند. در مجموع هزینه استخراج رمز ارز از طریق انرژی‌های تجدید پذیر نسبت به نیروگاه‌های حرارتی ارزان‌تر و به صرفه‌تر است.

خدادادی همچنین گفت: در پیش نویس جدید مصوبه هیات وزیران مربوط به استخراج رمز ارز ذکر شده است که کسانی که قصد استخراج رمز ارز از طریق انرژی‌های تجدید پذیر را دارند، باید با نیروگاه‌های جدید الاحداث قرارداد امضا کنند.

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.