چرا کربوهیدرات‌ها برای ورزشکاران مهم هستند؟

کربوهیدرات ها بهترین سوخت برای موتور بدن هستند حتی بیشتر از پروتئین ها یا چربی ها. کربوهیدرات های مناسب که در زمان مناسب مصرف می شوند، به عملکرد ورزشکار کمک می کنند. در این مقاله به بررسی نقش کربوهیدراتها در تغدیه ورزشکاران می پردازیم.

به گزارش تازه‌نیوز، کربوهیدرات ها مهمترین منبع انرژی در رژیم غذایی ورزشکار هستند و هنوز برخی ورزشکاران که رژیم های کم کربوهیدرات را آزمایش می کنند، به اشتباه براین باورند که این رژیم غذایی تاحدی به بدن آموزش می دهد تا چربی بیشتری را برای تولید انرژی بسوزاند یا اینکه کربوهیدرات ها در توانایی بدن برای سوزاندن چربی تداخل ایجاد می کنند. اما کربوهیدرات ها یکی از منابع مهم انرژی در طول ورزش هستند درواقع بدن نمی تواند از چربی برای تولید انرژی استفاده کند مگراینکه کربوهیدرات موجود باشد.کربوهیدرات ها همچون سوخت هستند که موتور بدن را به کار می اندازند و ورزشکاران قبل، در طول و بعد از ورزش به مقدار زیادی کربوهیدرات نیاز دارند.

به نقل از بهداشت‌نیوز، درحالیکه از چربی ها می توان به عنوان منبع انرژی استفاده کرد اما عملکرد اصلی کربوهیدرات هایی که مصرف می کنیم، تامین انرژی برای سلول هاست. این مسئله برای ورزش با شدت بالا یعنی سطحی که اکثر ورزشکاران تمرین می کنند و به رقابت می پردازند، صدق می کند. بدن، انرژی را از کربوهیدرات، سریعتر از چربی تولید می کند و مغز و سیستم اعصاب مرکزی برای تولید انرژی صرفا به کربوهیدرات متکی هستند.

نقش کربوهیدراتها در تغذیه ورزشکاران

تغذیه ورزشکاران در بهبود عملکرد آنها بسیار موثر است. اغلب گفته می شود که چربی سوزی با مصرف کربوهیدرات در بدن انجام می شود. این بدین معناست که به منظور تجزیه چربی ها و تولید انرژی، شکستن و تجزیه کربوهیدرات باید همزمان اتفاق بیافتد. به همین دلیل است که یکی از محصولات متابولیسم کربوهیدرات، ماده ای بنام پیروات است. پیروات نقش مهمی در تولید انرژی از چربی دارد. اگر کربوهیدرات به مقدار کافی از طریق رژیم غذایی مصرف نشود، تولید پیروات افت می کند که این به تولید انرژی از چربی آسیب می زند.

خوردن کربوهیدرات به مقدار کافی بسیار مهم است زیرا کربوهیدرات از استفاده بدن از پروتئین ها برای تولید انرژی جلوگیری کند. درحالیکه بدن می تواند از پروتئین برای تامین انرژی استفاده کند اما پروتئینی که می خورید، از بیشتر کارکردهای مهم بدن حمایت می کند. اولین نقش آن، ساختن پروتئین های بدن مثل عضله، استخوان، پوست، مو، آنزیم ها و هورمون هاست. اگر شما می خواهید از پروتئین به عنوان منبع انرژی استفاده کنید و آن را بسوزانید، این کار بر توانایی بدن برای انجام این کارهای مهم تاثیر می گذارد.

آیا کربوهیدراتها انرژی را برای انجام فعالیت تامین می کنند؟

وقتی شما کربوهیدرات را از طریق غذاهایی که می خورید، جذب می کنید، محصول نهایی به شکل گلوکز یا قند وارد جریان خون می شود. سپس این محصول وارد سلول ها شده و برای تولید انرژی استفاده می شود. تغذیه ورزشکاران در عملکرد آنها بسیار موثر است. هر گلوکزی که فورا استفاده نمی شود، می تواند به شکل کربوهیدرات ذخیره شده بنام گلیکوژن تبدیل شود. گلیکوژن در کبد و عضلات جمع می شود و در طول فعالیت مورد استفاده قرار می گیرد.

عضلاتی که کارکرد بیشتری دارند، نیازمند منبع ثابتی از انرژی هستند که این انرژی از جریان خون و گلیکوژن ذخیره شده تامین می شود. اما برای ذخیره گلیکوژن در بدن محدودیت وجود دارد. اگر فعالیت طولانی شود، ذخایر گلیکوژن مصرف می شود و درنهایت این ذخایر خالی می شوند. از همین رو بسیار مهم است که انرژی بدرستی و به طور منظم تامین و تولید شود.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.