ظرافت‌هایی که مخصوص مغز زنان است

احتمالاً در مورد تفاوت های مغز زن و مرد شنیده اید. زن و مرد به دلیل نقش‌های متفاوتی که در گروه‌های اجتماعی خود دارند، مشروط به تفاوت در مهارت‌های کلامی شده‌اند و این در مغز آنها قابل مشاهده است.

به گزارش تازه‌نیوز، برخی از ظرافت ها در مورد مغز زنان را در ادامه این مطلب می خوانیم.

۱. اهمیت هورمون ها در مغز زنان

به نقل از بهداشت‌نیوز، هورمون ها برای ترسیم طرح کلی مغز نقش اساسی دارند و در اصل، ما را در برخی از دستورالعمل ها به سمت  طبیعت مان هدایت می کنند، ممکن است رویه تولید مثل باشد یا برخی رفتارهای مرتبط با تربیت کودکان.

با این حال، مهم است که تاکید کنیم که هورمون‌ها یک عامل تعیین‌کننده در رفتار ما نیستند. هورمون هایی مانند اکسی توسین ما را بیشتر به فرزندانمان وابسته می کند. اینها ویژگی هایی هستند که در طول نسل ها به ما به ارث رسیده اند.  برخی رفتارها نیز باعث می شوند نواحی در مغز بیش از سایرین رشد کنند.
با این حال الگوها تغییر می کنند. برای مثال، اگر درباره تفاوت‌های ساختار مغز صحبت کنیم، می‌توان گفت که زنان دارای قشر کمربندی قدامی، قشر جلوی پیشانی، اینسولا و هیپوکامپ هستند.  مناطقی که ارتباط نزدیکی با مناطق احساسی مغز دارند.

۲. نقش نورون های آینه ای در مغز زنان

نورون‌های آینه‌ای ساختارهایی هستند که در قشر پیش پیشانی و لوب جداری تحتانی یافت می‌شوند. آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا از دیگران تقلید کنیم، همدلی در خود ایجاد کنیم و دیگران را درک کنیم، همچنین به استنباط اطلاعات از داده ها نیز کمک می کنند.
طبق یک مطالعه انجام شده، تعداد بیشتر نورون‌های آینه‌ای در مغز زنان به عملکرد بهترآنها در همدلی، حساسیت بین فردی و تشخیص عاطفی در مقایسه با مردان کمک می کند. مغز مردان کمی بزرگتر است، آنها تمایل دارند سلول‌های عصبی بیشتری برای جهت‌گیری و برنامه‌ریزی داشته باشند،در حالیکه زنان در استنباط اطلاعات و همدلی با محیط اطراف خود برای یادگیری مهارت بیشتری دارند.

۳. بعد زبانی مغز زن

از دیدگاه تکاملی و هستی‌شناختی، اعتقاد بر این است که زنان حوزه زبانی توسعه‌یافته‌تری دارند، زیرا آنها مسئول تربیت فرزندان و برقراری ارتباط بیشتر با دیگران هستند.
زنان ۱۱ درصد نورون های بیشتری در این نواحی دارند. شاید به همین دلیل است که آنها اغلب مسائل خود را بهتر بیان می‌کنند، به‌ویژه وقتی صحبت از احساسات می‌شود.

۴. ارتباط بهتر بین نیمکره ها

همانطور که می دانید مغز دارای یک نیمکره راست و یک نیمکره چپ است. نتایج برخی از مطالعات بیان می کند که مغز مردان برای ارتباطات درون نیمکره ای و مغز زنان برای ارتباطات بین نیمکره ای بهینه شده است. می توان گفت که مغز مردان تخصصی تر و دارای مناطق توسعه یافته تر از مغز زنان است. با این حال، ما از همه حوزه‌ها برای نزدیک شدن به حل یک مشکل استفاده می‌کنیم. به همین دلیل است که گفته می‌شود زنان باهوش تر وعمل گرا تر هستند.

۵. مغز زنان از نظر عاطفی مهارت بیشتری دارد

بدیهی است که افراد متفاوتند. اما به طور کلی، زنان تمایل دارند سطح عاطفی را بهتر مدیریت کنند. آنها اغلب می توانند خود را به جای طرف مقابل بگذارند تا او را درک کنند و راحت تر به توافق برسند. وقتی مشکلی وجود دارد، از زبان بهتری برای بیان آنچه در حال رخ دادن است استفاده می کنند.

۶. آیا این درست است که فقط زنان می توانند همزمان دو کار را انجام دهند؟

نه، این درست نیست. این یک ایده بسیار رایج است که زنان می توانند چندین کار را به طور همزمان انجام دهند، در حالی که از سوی دیگر، مردان فقط می توانند دکمه مایکروویو را فشار دهند!
زمانی که زنان ترشح استروژن بالاتری دارند، یک نکته عجیب و غریب وجود دارد. آنها در این مدت در انجام همزمان چندین کار موثرتر از مردان هستند.

۷. مقاومت یا آسیب پذیری بیشتر در برابر استرس در مغز زنان

زنان در برابر استرس آسیب پذیرتر هستند. این یک واقعیت است.  اگرچه آن‌ها نسبت به استرس حساس‌تر هستند، اما بهتر از مردان در مقابل آن مقاومت می‌کنند، زیرا در درازمدت خطر ابتلا به مشکلات مغزی یا انفارکتوس قلبی وجود دارد.
صحبت کردن، برقراری ارتباط و بیان آنچه احساس می کنند کمک زیادی به آنها می کند. اگر مردان اجتماعی تر  نشوند تا احساسات خود را بروز دهند ونتوانند اضطراب خود را هدایت کنند، ممکن است از اثرات استرس رنج ببرند.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.