گرانی خودرو به‌خاطر عوام‌فریبی دولت است/ وزارت صمت مشغول بازی با بازار!

بررسی مدل‌های عرضه‌شده در طرح فروش ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد که این دو خودروساز به دنبال عرضه محصولات پرتیراژ نیستند!

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه، شواهد نشان می‌دهد که وزارت صمت با تصمیم‌های غلط و غیرکارشناسی باعث و بانی درهم‌ریختگی بازار خودرو است و قصد ندارد به بازی‌های پوپولیستی با صنعت خودرو کشور پایان دهد.

بررسی مدل‌های عرضه‌شده در طرح فروش ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد که این دو خودروساز، به خصوص ایران‌خودرو زیرا محصولات سایپا با قیمت‌های بالاتری قیمگذاری شده‌اند که آلبرت بغزیان عضو شورای رقابت آن را کلاه گذاشتن سایپا بر سر شورای رقابت دانست! به دلیل قیمتگذاری پایین‌تر از قیمت تمام‌شده محصولات خود به دنبال عرضه محصولات پرتیراژ و مشمول قیمتگذاری نیستند و خودروهای معروف به لوکس خود را عرضه می‌کنند که برخی از آن‌ها گران‌تر از منطق بازار قیمتگذاری شده‌اند.

راناپلاس با سقف شیشه‌ای با قیمت ۲٬۲۷۶٬۲۳۸٬۰۰۰ ریال، پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای با قیمت ۲٬۳۳۵٬۰۳۷٬۰۰۰ ریال و دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک با قیمت ۳٬۹۳۹٬۵۶۱٬۰۰۰ ریال از مجموعه محصولات ایران‌خودرو در طرح فروش فوری هفته جاری عرضه شده‌اند که مصداق گران‌فروشی هستند. زیرا قیمت دلاری راناپلاس ۹۷۰۰ دلار، پژو ۲۰۷ معادل ۹۷۲۹ دلار و قیمت دناپلاس توربوشارژ معادل تقریبا ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار است که قیمت دو مورد اول تقریبا منطقی و قیمت دناپلاس اتومات غیرمنطقی است و تقریبا ۲۰ درصد گرانتر از ارزش ذاتی خودرو قیمتگذاری شده است.

ریشه این اقدام ایران‌خودرو به قیمتگذاری بی‌منطق مدل‌هایی مانند خانواده سمند و پژو بازمی‌گردد که پایین‌تر از قیمت تمام‌شده کارخانه قیمتگذاری شده‌اند و به همین دلیل خودروساز از عرضه آن‌ها خودداری می‌کند. ورود سازمان بازرسی کل کشور به مساله و تفهیم اتهام به مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا و یا سخنان سخنگوی قوه قضاییه درباره احتکار خودرو توسط دو خودروساز اصلی کشور و … کارشناسی نیست و کمکی به حل مساله نمی‌کند. با این نوع سیاستگذای‌های غیرکارشناسی چاره‌ای برای خودروسازان داخلی غیر از عدم عرضه و به قول مسئولان احتکار خودرو باقی نمانده است.

اگر این افراد نیز در راس مدیریت دو خودروساز اصلی کشور قرار بگیرند نمی‌توانند با زیان محصولات خود را بفروشند و متغیر مداخله‌گر وزارت صمت مقصر اصلی است که با سیاست‌های غلط خود در حال شکنجه بازار است. پس از ۵ ماه کشمکش و مصاحبه‌های تکراری و پاسکاری مساله میان شورای رقابت و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، تنها ۱۸ درصد قیمت‌ها را افزایش دادند که همچنان پایین‌تر از قیمت کارخانه است و باعث افزایش عرضه نشده تا قیمت بازار نیز به دلیل عرضه نرمال به سمت پایین حرکت کند.

این مهم نشان می‌دهد که بر وزارت صمت فضای کارشناسی حاکم نیست بلکه فضای پوپولیستی حاکم است و به جای اتخاذ تصمیمات صریح و مدیریتی به بازی کردن با بازار مشغول است. میز بازار تحریریه تاکید دارد که وزارت صمت از این سیاست عوام‌فریبانه دست کشیده و زمینه اصلاحات قیمتی را با هدف ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا فراهم کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.