گره اصلی مذاکرات وین: بند «مکانیسم ماشه»!

گره اصلی در مذاکرات رفع تحریم بند مشخصی است که در مذاکرات برجام وجود داشت و ایران نباید زیر بار بقای آن در توافق جدید برود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تحریریه، گره اصلی در مذاکرات رفع تحریم کنونی در جریان مذاکرات وین بند مشخصی به نام «مکانیسم ماشه» است که در توافق برجام وجود داشت و ایران نباید زیر بار بقای آن در توافق جدید برود، زیرا عملا راه را برای هرگونه نقض عهد باز می گذارد.

بررسی مباحث رسانه های غربی نشان می دهد که این بند در مقطع کنونی به دال مرکزی مذاکرات تبدیل شده و طرف آمریکایی اصرار دارد آنرا در توافق جدید نیز بگنجاند، زیرا باعث می شود به دلیل ترکیب ۴ به ۲ هیات داوری نهایی در ترکیب ۱+۵، هرگونه شکایت ایران به دلیل بازگرداندن تحریم ها از مسیرهای موازی و کشانیدن مباحث به روح برجام و جسم برجام؛ به جایی نرسیده و باتوجه به مکانیسم ماشه به احیای قطعنامه های تحریمی سازمان ملل بیانجامد که چین و روسیه نیز مجبور به رعایت آنها خواهند شد.

تحلیلگران مستقل معتقدند که در توافق نهایی کنونی می بایست تعهدات برجامی پروتکل الحاقی، فراتر از پروتکل الحاقی و مکانیسم ماشه حذف شود و در غیر اینصورت هرگونه توافقی به زیان جمهوری اسلامی ایران تمام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.