علت جوش‌های قرمز روی بازو چیست؟؛ از تشخیص تا درمان

آیا شما هم با جوش‌های قرمز روی بازو مواجه شده‌اید که انگار معلوم نیست از کجا پیدا شده‌اند؟! این نقطه‌های ریز جوش‌مانند که می‌توانند با خارش همراه باشند،‌ به‌سادگی قابل مشاهده هستند و نمی‌توان به‌راحتی آنها را نادیده گرفت.

به گزارش تازه‌نیوز، دکتر ارین گیلبرت، متخصص پوست‌ومو برای شما درباره علت‌های مختلف این برجستگی‌های قرمز و درمان‌های متناسب با هر کدام از آنها توضیح می‌دهد.

 

۱. کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

برجستگی‌ها یا جوش‌های قرمز روی بازو در بعضی موارد به علت کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی به‌وجود می‌آیند. این مشکل پوستی که از تجمع کراتین نشات می‌گیرد،‌ می‌تواند یکی از زیرگونه‌های اگزما باشد.

به‌گفته او، «این مشکل پوستی در سنین متفاوت به اشکال مختلف نمایان می‌شود. گاهی اوقات کراتوز پیلاریس در صورت جوانان به‌وجود می‌آید، درحالی که سالمندان معمولا آن را روی بازوها یا ران‌ها می‌بینند».

با توجه به این‌که پوست در زمستان خشک‌تر می‌شود، برجستگی‌های ناشی از کراتوز پیلاریس هم می‌توانند زبرتر و ناهموارتر شوند. اما همین برجستگی‌ها در فصل تابستان بیشتر به چشم می‌آیند، چون حرارت بدن در تابستان بالاتر است.

مرطوب‌سازی پوست، کلید اصلی برای درمان کراتوز پیلاریس است. دکتر گیلبرت، محصولاتی را پیشنهاد می‌کند که توانایی تجزیه کراتین را دارند، مانند اسیدهای آلفاهیدروکسی، اسید لاکتیک، اسید سالیسیلیک یا اوره.

۲. فولیکولیت

فولیکولیت نوعی التهاب در فولیکول‌ موها است که می‌تواند به شکل‌گیری جوش‌های قرمز یا سرسفید منتهی شود. فولیکولیت به‌طور کلی به دو نوع عفونی و غیرعفونی تقسیم می‌شود. دلایل مختلفی هم برای ابتلا به فولیکولیت وجود دارند، ازجمله عفونت‌های باکتریایی، مخمری یا عفونت کاندیدا (فولیکولیت عفونی) یا تحریکات پوستی خاص مانند التهاب پس از اصلاح با تیغ، موهای زیرپوستی یا فولیکول‌های مسدودشده به‌واسطه استفاده از مرطوب‌کننده‌های بسیار غلیظ (فولیکولیت غیرعفونی).دکتر گیلبرت توصیه می‌کند که برای درمان فولیکولیت ابتدا باید به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید. تشخیص نوع فولیکولیت در بعضی موارد به نمونه‌برداری نیاز دارد و تجویز داروهای مناسب برای درمان فولیکولیت هم فقط باید توسط متخصصان پوست‌ومو انجام بگیرد. درمان فولیکولیت باکتریایی به مصرف پاک‌کننده‌های آنتی‌بیوتیک و حتی آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی نیاز دارد.

۳. آکنه

آکنه یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در سراسر جهان است که به‌‌واسطه انسداد روزنه‌های پوستی و فعالیت باکتری‌ها به‌وجود می‌آید. جوش‌های آکنه‌ای اغلب در قسمت‌هایی از صورت به‌وجود می‌آیند که چربی و عرق زیادی ترشح می‌کنند، مانند شانه‌ها و بازوها. آکنه‌های ملتهب می‌توانند به شکل جوش‌های قرمز و برجسته‌ای نمایان شوند که حساسیت زیادی هم نسبت به لمس شدن دارند. متخصصان پوست‌ومو برای درمان این مشکل ابتدا باید نوع آکنه را مشخص کنند، درحالی که درمان‌های آکنه می‌توانند از میان داروهای موضعی یا خوراکی انتخاب شوند. بسیاری از پاک‌کننده‌ها و لایه‌بردارها نیز برای کنترل نسبی جوش‌های آکنه‌ای موثر هستند.

۴. نیش حشرات

نیش حشرات جزو مشکلات پوستی رایجی است که می‌تواند باعث نگرانی و ناراحتی زیادی شود، خصوصا اگر درمان این مشکل به پاکسازی کامل خانه نیاز داشته باشد. اگر جوش‌های قرمز روی بازو به‌واسطه نیش حشرات شکل گرفته باشند، معمولا به گال‌ها یا ساس‌های پنهان‌شده در وسایل خانه ربط دارند.

کرم‌های استروئیدی به درمان خارش پوستی ناشی از نیش حشرات کمک می‌کنند. تعویض تشک و دیگر وسایل رخت‌خواب در کنار کمک گرفتن از کارشناسان حرفه‌ای برای پاکسازی خانه برای مقابله با این مشکل ضرورت دارد. درمان نیش گال‌ها با استفاده از کرم پرمترین انجام می‌گیرد که می‌تواند ارگانیسم‌های زنده را نابود کند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.