بورس در انتظار نتیجه مذاکرات احیای برجام

اصلانی گفت: درست است که سهم‌ها روند صعودی نگرفته‌اند، اما نزولی شدید هم نیستند. الان بهتر است بگوییم در دو هفته گذشته روند خنثی در تغییرات بازار بورس داشتیم.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اقتصاد۲۴، یوسف اصلانی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اتفاقات مهم بورس در روزهای آینده اظهار داشت: مهم‌ترین اتفاقی که می‌تواند طی چند وقت آینده بیفتد، گزارش‌هایی است که بعد از آذرماه از سوی شرکت‌ها داده می‌شود. عمدتاً شرکت‌ها صورت‌های مالی ۹ ماهه خود را ارائه می‌کنند که چون در اکثر شرکت‌های بورسی وضعیت سودسازی مناسب بوده است , P/E شرکت‌ها پایین آمده است.

او ادامه داد: این مسئله در گزارش‌های ۹ ماهه نمود پیدا خواهد کرد ‌. در عین حال بازار به شدت منتظر نتیجه مذاکرات برجامی است و خیلی از تحلیلگران اعتقاد دارند، در صورتی که نتیجه مذاکرات مثبت باشد، به نفع بورس و شرکت‌های بورسی خواهد بود. این دو عامل هنوز بازار را در انتظار نگه داشته است. هرچند گزارش‌های مناسبی را از شرکت‌های بورسی انتظار داریم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مشکلی که بازار بورس با آن مواجه است، نداشتن فروشنده قوی است. اما بازار خریدار قوی هم ندارد. علیرغم اینکه وضعیت بنیادی شرکت‌ها مناسب است و گزارش‌های خوبی را خواهیم شنید، اما خریدار قوی پشت بازار نیست. این مسئله جنبه روانی دارد و فرافکنی‌ها و بدگویی‌ها در مورد بازار یک مقدار بر سهامداران تاثیر گذاشته، اما این مسئله نیز به تدریج حل می‌شود.

وی افزود: ما انتظار داریم که در این روزها اصلاح شاخص اتفاق بیفتد. شاید شاخص مقداری پایین‌تر بیاید اما در نهایت طی یک ماه الی یک ماه و نیم آینده قطعا رشد نسبتاً قابل قبولی در شاخص کل در سهم‌های بنیادی و خوب بازار داریم.

بیش از یک سال روند نزولی در بازار

اصلانی با اشاره به بسته‌های حمایتی بورس دولت تصریح کرد: بیشتر از آنکه فعالان بازار به بسته‌هایی که دولت برای حمایت از بازار داده، توجه داشته باشند، سهامداران روند سودآوری شرکت‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند. باید توجه کرد که اغلب این شرکت‌ها ارزنده است.

وی افزود: بازار گاهی اوقات به عوامل بد بیشتر وزن می‌دهد. این مسئله بیشتر روند روحی و روانی دارد. الان بیش از یک سال است که در بازار روند نزولی را شاهد هستیم و این مسئله بر نگاه تحلیلگران اثرگذاشته است و حتی ممکن است صعود‌های بازار را باور نکنند. اما با کوچکترین ورود پولی انتظار داریم روند صعودی بازگردد.

 

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: البته انتظار نداریم که شاخص کل پیک قبلی را بزند، اما لااقل در محدوده‌ای می‌تواند بالا بیاید. البته باید توجه کرد که هر اتفاقی بیفتد و وضعیت فعلی بازار نیست. در حال حاضر شاخص کل بورس واقعی نیست و شاخص فعلی دارای حباب است. با توجه به شرایطی بنیادی شرکت‌ها می‌توان این مسئله را تشخیص داد.

وی افزود زود: در حال حاضر بازار سرمایه دچار حباب منفی است. برخلاف بخش‌های دیگر مثل مسکن کاملا قابل لمس است که خرید مسکن از حد توان خرید مردم خارج است. اما بازار سرمایه قطعاً حباب منفی دارد. قطعاً این بازار این طور نمی‌ماند.

وی تصریح کرد: کم کم عدد‌ها بزرگ می‌شود. ۱۳ هزار واحدی که روز سه‌شنبه بازار سرمایه دچار افت شد، نشان می‌دهد که عدد‌ها بزرگ است. ولی درست است که سهم‌ها روند صعودی نگرفته‌اند، اما نزولی شدید هم نیستند. الان بهتر است بگوییم در دو هفته گذشته روند خنثی در تغییرات بازار بورس داشتیم. شاخص کل نه خیلی پایین آمده و نه خیلیل بالا رفته است. به نظر من یک کف سازی در این محدوده‌ها اتفاق می‌افتد.

اصلانی در پایان تاکید کرد: اینکه دقیقا بگوییم طی هفته آینده بازار می‌تواند روند صعودی خود را به دست آورد، بسیار سخت است. چرا که بازار فروشنده و خریدار ندارد. ممکن است این روند فردا یا چند روز کاری دیگر تغییر کند، اما آنچه دقیق می‌توان اذعان داشت ارزندگی وضعیت است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.