فقر مطلق برای ۱۰ میلیون ایرانی

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 19 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

۱۹ دی ۱۳۵۱؛ عبدالمجید مجیدی سرپرست سازمان برنامه شد

مقارن ظهر امروز شاهنشاه آریامهر آقایان امیرعباس هویدا نخست‌وزیر و محمدسام وزیر کشور را در کاخ نیاوران به حضور پذیرفتند.

نخست‌وزیر در این شرفیابی آقایان عبدالمجید مجیدی را به عنوان وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و امیر قاسم معینی را به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی و رضا فاظمی را به سمت معاون وزیر مشاور به پیشگاه ملوکانه معرفی کرد. آقای نخست‌وزیر پس از انجام شرفیابی در جمع خبرنگاران گفت: آقای خداداد فرمانفرمائیان در گروه بانکی ایران و خارجه که برای تجهیز سرمایه‌گذاری در ایران تاسیس می‌شود، عهده‌دار مسوولیت مهمی خواهد بود.

آقای مجیدی تاکنون عهده‌دار سمت‌های مهم دولتی ازجمله معاونت سازمان برنامه، معاون نخست‌وزیر و رئیس دفتر بودجه وزارت تولیدات کشاورزی و مواد مصرفی و وزارت کار و امور اجتماعی بوده است.

۱۹ دی ۱۳۷۱؛ ایران ،اتوبوس و اتومبیل سواری به جمهوری آذربایجان صادر می‌کند

به گفته تلویزیون باکو در سال‌جاری میلادی اتوبوس و اتومبیل سواری به جمهوری آذربایجان صادر خواهد کرد.

به گزارش این تلویزیون، در سال ۱۹۹۳ میلادی، ایران ۱۰۰ دستگاه اتوبوس، ۵۰ دستگاه مینی بوس، ۵ دستگاه آمبولانس و تعدادی سواری پژو به جمهوری آذربایجان صادر خواهد کرد.ارزش اتومبیل‌های صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار خواهد بود.این توافق در جریان سفر اخیر حسین‌اف، معاون رئیس‌جمهوری آذربایجان به تهران به دست آمده است.

قرار است اتوبوس‌های صادراتی ایران در شهر باکو و چند شهر دیگر جمهوری آذربایجان برای جابه‌جایی مسافران به کار گرفته شود.

۱۹ دی ۱۳۸۱؛ ۱۰ میلیون ایرانی فقیر مطلق هستند

۱۸ درصد از جمعیت کشور (حدود ۱۰ میلیون نفر) زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند که تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار از خدمات نهادهای حمایتی کشور بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل دفتر تامین اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: براساس برآوردها هر خانوار شهری که ماهانه کمتر از ۸۵ هزار تومان و هر خانوار روستایی که کمتر از ۵۸ هزار تومان درآمد داشته باشند زیر خط فقر محسوب می‌شود. مجید یارمند در مورد محاسبه خط فقر در ایران توضیح داد: میزان مصرف کالری در ایران برای هر نفر به طور متوسط ۲۲۰۰ کالری در روز تعریف شده و حداقل هزینه‌های چهار عامل مسکن، پوشاک، آموزش و بهداشت به عنوان نیازهای اساسی هر خانوار مبنای محاسبه خط فقر است.

پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها از طریق واگذاری شرکت‌های دولتی

دولت برای پرداخت بدهی‌های بانک‌ها در سال ۸۲ از روش پرداخت غیرنقدی «صنفی-کالایی» استفاده می‌کند.

محمدرضا خباز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: پرداخت حجم کثیری از بدهی دولت به بانک‌ها در سال ۸۲ از طریق واگذاری شرکت‌های دولتی با نظارت شورای عالی بانک‌ها صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های بسیار خوب دولت در چند سال اخیر پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها، صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی بوده است.

خباز افزود: وجود بدهی دولت به این موسسات به‌ویژه بانک‌ها اثرات منفی زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است که ازجمله می‌توان به ایجاد تورم و ارائه برخی فعالیت‌های بانکی که تاثیر مثبتی نیز بر اقتصاد کشور ندارند، اشاره کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه پرداخت بدهی بانک‌ها توسط دولت را حائز اهمیت خواند و ادامه داد: پرداخت بدهی‌ها به دو روش نقدی یا «صنفی-کالایی» انجام می‌گیرد که با پرداخت بدهی‌ها با این دو روش اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تامین خواهد شد.

محمدرضا خباز تصریح کرد: در سال ۸۱ بر طبق بند «ک» تبصره ۵ دولت موظف به پرداخت بدهی به بانک‌ها است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: دولت در صدد است در سال ۸۲ طرح جدیدی با مکانیزم بهتری را برای پرداخت بدهی به بانک‌ها به مرحله اجرا درآورد.

بهره‌برداری از پروژه انتقال آب زاینده‌رود به کاشان تا ۲ سال دیگر

پروژه بزرگ انتقال آب زاینده‌رود به کاشان با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال ۸۳ آماده بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب کاشان گفت: تونل اصلی این پروژه به طول ۹ کیلومتر به پیمانکار واگذار شده است. پیراینده، زمان بهره‌برداری کامل از این پروژه بزرگ ملی را ۵ سال دیگر اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه در مرحله نخست (پایان سال ۸۳) هر ثانیه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر آب به وسیله خط انتقال آب زاینده‌رود به کاشان هدایت خواهد شد که این مقدار در شهرهای کاشان و آران و بیدگل قابل استفاده خواهد بود.

پیراینده با بیان اینکه تاکنون نصب ۱۳۰ کیلومتر لوله در مسیر ۱۹۰ کیلومتری پروژه انجام شده است، کل اعتبارات سال جاری مربوط به این پروژه را ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۳۰ میلیارد تومان از این اعتبار تامین شده است.

۱۹ دی ۱۳۹۱؛ جمع‌آوری ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از فروش ۱۰۰ درصد اوراق مشارکت عرضه‌شده بانک مرکزی در مرحله دوم خبر داد و گفت: با فروش این اوراق ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از اقتصاد جمع‌آوری شده است.

به گفته پیمان قربانی، عرضه اوراق مشارکت یک ساله بانک مرکزی در مرحله دوم، با استقبال مناسبی همراه شده و در این مرحله ۱۰۰ درصد اوراق مشارکت عرضه شده توسط ۷ بانک عامل به فروش رسیده است.

وی با بیان اینکه مدت زمان سررسید این اوراق یک ساله و سود آن ۲۰ درصد است،‌ افزود: فروش این میزان اوراق کم‌سابقه بوده؛ درحالی‌که برخی تصور می‌کردند استقبال چندانی از این اوراق نشود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.