عدم توافق در مذاکرات چه بلایی بر سر دلار می‌آورد؟ منتظر شوک ارزی باشیم؟

کارشناسان اقتصادی براین‌باورند که زمزمه‌های توافق در روزهای اخیر و تغییر دیدگاه دولت در خصوص مذاکرات، روند قیمت ارز را در بازار کاهشی کرده است.

به گزارش تازه نیوز، قیمت دلار در بازار ارز این روزها به‌شدت تحت‌ِتأثیر اخبار برجامی است و روند آن نزولی شده است. دلار برمبنای تازه‌ترین آمارها به زیر مرز ۲۸ هزار و پانصد هم آمد؛ حتی در معاملات پشت خطی دیشب هم دلار به زیر کانال ۲۸ هزار تومان آمد.

چرا روند نرخ ارز نزولی شده است؟

آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی، در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه عواملی قیمت ارز را در بازار تحت‌ِتأثیر قرار می‌دهند؛ به قرن نو گفت: قیمت ارز در وهله اول تحت‌ِتأثیر تحریم‌ها است و تا زمانی‌که ما نتوانیم نفت خود را بفروشیم و ارز با کمترین هزینه و سر وقت منتقل نشود روند بازار ارز صعودی خواهد بود و ازآنجاکه تحریمی برداشته نشده است کماکان این محدودیت اقتصادی برای کشور ما وجود دارد.

وی در ادامه افزود: در طرف دیگر زمانی‌که مذاکرات به بن‌بست می‌رسد ما شاهد افزایش قیمت ارز هستیم و زمانی‌که از سر گرفته می‌شود ما شاهد کاهش نرخ ارز و یک ثبات نسبی در بازار هستیم و سرمایه‌گذاران در فاز احتیاط می‌روند و در خصوص خرید و فروش‌های خود دقیق‌تر عمل می‌کنند.

بغزیان در ادامه افزود: درحال‌حاضر با توجه به اینکه تیم ایرانی ادعا می‌کند دارد به جاهای خوبی می‌رسد و طرف مذاکرات نیز ناامیدانه برخورد نکرده؛ نوسان ارز در دامنه ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان طبیعی است.

دلار ۳۵ هزار تومانی تا پایان امسال؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزنه اصلی بازار ارز بانک مرکزی است؛ گفت: تا زمانی‌که بانک مرکزی تکلیفش را با رژیم ارزی کشور مشخص نکند و اختیارش را به دست بازار متشکل ارزی بدهد، بازار ارز متشنج خواهد بود. تا زمانی‌که خود به هر میزان ارزی که شهروندان می‌خواهند در اختیارشان قرار ندهیم عملاً یک بازار آزادی وجود خواهد داشت مانند همین اتفاقی که برای ارز مسافری افتاده است و مسافر اگر بیشتر از دو هزار و دویست دلار ارز بخواهد باید آن را از بازار آزاد تهیه کند. بانک مرکزی اگر ارز مسافرتی را تأمین کند دیگر بازار دومی به‌وجود نخواهد آمد و حال در این بین بانک مرکزی نیز به‌نوبه‌خود رژیم ارزی نامشخصی دارد و خود عامل این بالا بودن نرخ ارز است.

وی در ادامه در خصوص پیش‌بینی روند نرخ ارز گفت: قیمت دلار تا پایان سال به نتیجه مذاکرات بستگی دارد. اگر مذاکرات به نتیجه و تفاهمی برسد درآمد ارزی ما را افزایش خواهد داد و دست دولت برای عرضه بیشتر باز خواهد شد وگرنه اگر یک‌بار دیگر مذاکرات به بن‌بست بخورد دلار روی سی تا ۳۱ هزار تومان خواهد رسید و این کف قیمتی آن خواهد بود و هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که قیمت ارز ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان شود و این صحبت‌ها غیرحرفه‌ای است.

ریزش قیمت ارز ادامه خواهد داشت؟

به نقل از قرن نو، میثم رادپور، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی منجر به ریزش قیمت ارز در روزهای اخیر شده است؛ گفت: قیمت ارز می‌تواند در بازار نوسان داشته باشد و نمی‌توان برای هر نوسان تحلیل دقیقی ارائه داد و براساس عوامل بنیادین در خصوص روند بازار ارز اظهارنظر کرد؛ به‌هرترتیب ما کارشناسان انتظار افزایش نرخ ارز را داریم و در کشوری با چهل درصد تورم نیاز به این توضیح نیست که چرا تصور می‌کنیم قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که جابه‌جایی پنج درصدی قیمت ارز توضیحی ندارد؛ گفت: ممکن است در عرضه و تقاضا تغییری ایجاد شده باشد که در نتیجه عوامل اقتصادی یا غیراقتصادی رخ داده؛ اما در برخی مواقع نیز ریزش و یا افزایش قیمت ارز تصادفی است و فشارهای لحظه‌ای فروش عمده‌تر می‌شود و قیمت قوسی پیدا می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: تصور ما از آینده قیمت ارز یک آینده صعودی است و شرط اینکه ما از این روند انحراف داشته باشیم مذاکرات است که روند افزایشی را متوقف کند و جلوی افزایش قیمت را بگیرد.

گارد دولت در قبال مذاکرات تغییر کرده است

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که شایعه اینکه دولت اصرار دارد به یک شکلی توافق کند نیز در روند بازار ارز بی‌تأثیر نبوده است، گفت: واقعیت این است که به‌نظر می‌رسد ما به این توافق نیاز داریم و وضعیت مالی دولت مناسب نیست و دولت خود را در جایگاهی نمی‌بیند که بتواند اقتصاد را در سال‌های آینده اداره کند و به‌نظر می‌رسد دولت به یک جمع‌بندی رسیده و این شایعه که دولت می‌خواهد به یک نحوی به توافقی برسد نیز در جامعه پیچیده است و به قول آقای محسن رضایی، یک خبر خوبی تولید کرده‌ و به بازار فرستاده‌اند.

رادپور در ادامه با اشاره به این موضوع که به‌نوبه‌ای گارد دولت نسبت به مذاکرات تغییر کرده و خیلی اصرار بیشتری نسبت به گذشته بر توافق دارد؛ گفت: این شایعات می‌تواند بر قیمت فشار آورد اما در نهایت هر توافقی که صورت گیرد باید باکیفیت باشد و تنها توافق کردن دردی را دوا نمی‌کند و باید دید فروش نفت چه تغییری خواهد کرد و منابع نفتی ما آزاد خواهند شد یا خیر و گشایشی رخ خواهد داد یا خیر و خبر خوب باید محتوای خوب نیز داشته باشد و اینکه توافق کرده باشیم و چیزی دستمان را نگرفته باشد اهمیتی ندارد.

این مطالب را هم بخوانید:‌

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.