چطور با همسر افسرده‌ رفتار کنیم؟

افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات بهداشتِ روان در دنیا است، تا جایی که به آن سرماخوردگی روان می‌گویند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، افسردگی عامل اصلی ناتوانی در سراسر دنیا بوده و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در تمامی سنین از این اختلال رنج می‌برند.

به گزارش تازه‌نیوز، افسردگی یک اختلال خلقی است که منجر به احساس مداوم غمگینی و از دست دادن لذت (علاقه) می‌شود و بر نحوه فکر، احساس و رفتار فرد اثر می‌گذارد و می‌تواند منجر به انواع مختلفی از مشکلات هیجانی و جسمی شود.

افسردگی به اشکال مختلف از جمله اختلال
افسردگی اساسی،
افسردگی پایدار،
افسردگی فصلی،
دوره‌های افسردگی در اختلال دو قطبی و … دیده می‌شود.
“همسرم با مهربانی و همراهی، توجه، حمایت و عشق، بیش از هر چیز در بهبود افسردگی من نقش داشته است.”
این جمله‌ای است که از برخی مراجعین بهبودیافته از افسردگی می‌شنویم.
با توجه به شرایط موجود جامعه در مورد همه‌گیری COVID-۱۹، این بیماری با خود بسیاری از عوامل خطرساز جهت شروع افسردگی مانند قرنطینه و انزوای اجتماعی، اضطراب و نگرانی در مورد بیماری، ابهام در مورد آینده، کاهش فعالیت بدنی، مشکلات مالی و غیره را به همراه دارد.
پیش‌بینی می‌شود که آمار شیوع افسردگی گسترش یابد. پس در این شرایط دور از ذهن نیست که زمانی متوجه شویم که خود، همسر یا اطرافیان ما دچار این مشکل شده است.

اگر افسردگی درمان نشود؟
علی رغم شیوع بالای افسردگی بالینی، افسردگی درمان نشده ‌می‌تواند منجر به مشکلات هیجانی و رفتاری گردد. افسردگی تمام حوزه‌های زندگی فرد مانند عملکرد فردی، شغلی و اجتماعی، روابط زناشویی، جنسی، و عاطفی زوجین را تحت تأثیر قرار داده و هزینه‌های زیادی بر فرد و جامعه وارد می‌کند. بنابراین پیگیری و درمان این اختلال حائز اهمیت است.

تأثیر رفتار همسر بر فرد افسرده چیست؟
پژوهش‌های بسیاری حاکی از این است که همسران در روند درمان، بهبودی و پیشگیری از ابتلا مجدد به افسردگیِ همسر افسرده شده خود، نقش بسیار با اهمیتی دارند.
حال ممکن است این سؤال پیش آید که چگونه به‌عنوان همسر، می‌توان اقداماتی انجام داد یا به شیوه مؤثرتری کمک کرد؟ در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات اشاره خواهیم کرد:
همراهی با همسر افسرده و حمایت از او جهت دریافت درمان‌های روان‌شناختی و روانپزشکی مرتبط با افسردگی.
داشتن اطلاعات صحیح در مورد افسردگی می‌تواند موجب درک بیشتر و همچنین کاهش سوءبرداشت از رفتار فرد مقابل گردد. چراکه افسردگی نگرش، رفتار، احساس فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. پس به‌عنوان همسر ضروری است، اطلاعات کاملی از افسردگی و علائم آن داشته باشید.

نحوه صحبت با شخص افسرده
وقتی شخصی دچار افسردگی می‌شود، باید احساس کند در محیطی امن قرار دارد که احساسات او پذیرفته می‌شود و بدون قضاوت و نصیحت سخنان او شنیده می‌‌شود. پس از او بپرسید که چه احساسی دارد و چه کاری می‌توانید برای بهترشدن حالش، انجام دهید.
دقت کنید، در برخی مواقع کلماتی که حتی به‌عنوان حمایت و ایجاد انگیزه استفاده می‌کنید؛ می‌تواند به‌صورت ناخواسته اثر نامطلوب بر جای گذارد. برای مثال گفتن این جمله که “همه چیز که خوبه، تو چرا افسرده شدی” می‌تواند به‌جای تأثیر مثبت، اثر منفی نیز داشته باشد.
ضروری است که بتوانید از دیدگاه فرد افسرده به این داستان نگاه کرده و بدون تأیید افکار و رفتار با احساسش همدلی کرده و این نکته را یادآوری کنید که چقدر به او علاقه دارید و قدردان، همراه و پشتیبان او هستید.
در یک شرایط مناسب به او بگویید که شرایط این‌گونه نمی‌ماند، اما مراقب باشید زمانی این جمله را به کار برید که آمادگی شنیدن این جمله را داشته باشد.

مشکلات افسردگی همسر چیست؟

همسر افسرده می‌تواند استرس و فشار زیادی برای شما ایجاد کند. هم چنین ممکن است نگران باشید، احساس درماندگی کرده، و در این میان ممکن است مسئولیت فرزندان نیز بر عهده شما باشد. پس مراقبت از خود (خودمراقبتی) را فراموش نکنید.
بر روی سلامت روان، عاطفی و جسمی خود تمرکز کنید. ورزش، خواب کافی و تغذیه سالم را فراموش نکنید و زمان‌هایی را برای فاصله‌گیری هیجانی و احساسی با همسرتان در نظر گرفته و بر فعالیت‌های موردعلاقه خود تمرکز کنید. همچنین سعی کنید صبور بوده و به بهبود روند افسردگی امیدوار باشید.
در پایان هیچ‌گاه تصور نکنید افسردگی با شما فاصله زیادی دارد، چراکه ممکن است شادترین و قوی‌‌ترین افراد هم دچار افسردگی گردند.

منبع: مجله سیب

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.