فواید رژیم غذایی گیاه محور برای بدن

افزایش سبزیجات در رژیم غذایی و داشتن یک رژیم غذایی گیاه‌محور لزوما به معنای گیاهخواری نیست بلکه صرفا انعطاف‌پذیری رژیم غذایی را نسبت به مواد غذایی گیاهی بیشتر می‌کند و تصمیم هوشمندانه‌ای برای کاهش استفاده از گوشت‌ها در رژیم غذایی است.

به گزارش تازه‌نیوز، اگرچه در رژیم گیاه محور میزان استفاده از محصولات حیوانی در رژیم غذایی گیاه‌محور کاهش می‌یابد اما تنوع غذایی و استفاده از مواد غذایی کامل را بیشتر می‌کند. در ادامه این مطلب با مهم‌ترین تغییرات و دستاوردهای رژیم غذایی گیاه‌محور برای بدن آشنا خواهیم شد.

۱. بعد از غذا، احساس سیری بیشتری خواهید داشت

رژیم غذایی گیاه‌محور یعنی اولویت‌بخشی به مواد غذایی گیاهی و کامل مانند سبزیجات برگدار، لوبیا، عدس، غلات سبوس‌دار، ‌مغزهای خام و دانه‌ها در مقابل مواد غذایی حیوانی مانند گوشت‌ها. چنین کاری مستقیما میزان فیبرها را در رژیم غذایی افزایش می‌دهد. حجیم‌تر شدن وعده‌های غذایی به‌واسطه این تغییر هوشمندانه نیز باعث می‌شود که پس از مصرف وعده‌های غذایی، احساس سیری بیشتری داشته باشید. البته کسانی که رژیم غذایی گیاه‌محور را انتخاب می‌کنند، نباید میزان کالری‌های روزانه را بیش‌ازحد کاهش بدهند زیرا بدن همچنان در طول روز به کالری‌ها و مواد مغذی مختلف نیاز دارد. انتخاب میان‌وعده‌های باکیفیت و مناسب معمولا می‌تواند این ضعف را جبران کند.

۲. یبوست نمی‌گیرید

اگر مدتی پس از شروع رژیم گیاه‌محور متوجه شدید که میزان دفع‌تان بیشتر از قبل شده است، اصلا تعجب نکنید. حرکات منظم روده به‌واسطه حجم بالای فیبرها و انواع مایعات در رژیم گیاه‌محور افزایش می‌یابد، چون میزان سبزیجات و میوه‌های آبدار در این رژیم غذایی واقعا بیشتر می‌شود. کسانی که قبل از افزایش حجم سبزیجات و میوه‌ها در رژیم غذایی به یبوست مبتلا بوده‌اند، معمولا با این تغییر هوشمندانه می‌توانند مشکل یبوست را برطرف کنند. البته اگر کسی با این تغییر اساسی به اسهال مبتلا شود، به احتمال زیاد باید میزان فیبرهای مصرفی را کاهش دهد یا به پزشک مراجعه کند.

۳. تنوع مواد غذایی مصرفی تان را افزایش می‌دهید

وقتی که هسته‌های اصلی رژیم غذایی به گوشت‌ها اختصاص نداشته باشند، همه ما مجبور می‌شویم که از مواد غذایی متنوع‌تر و گسترده‌تری استفاده کنیم. بنابراین، همزمان با کاهش استفاده از گوشت‌ها در رژیم غذایی، میزان استفاده از میوه‌ها، سبزیجات، سبزی‌ها، مغزهای خام، دانه‌‌ها، غلات سبوس‌دار و پروتئین‌های گیاهی (مانند لوبیا، عدس و سویا) هم به‌راحتی در رژیم غذایی گیاه‌محور افزایش می‌یابد.

۴. خواب بهتری خواهید داشت

یکی از اولین و بهترین دستاوردهای رژیم غذایی گیاه‌محور، بهبود کیفیت خواب شبانه است، درحالی که همین تغییر مهم می‌تواند به مبارزه با استرس و حفظ تعادل در بدن کمک کند. به‌گفته متخصصان، رژیم غذایی گیاه‌محور هم حرکات منظم روده را بهتر می‌کند و هم دریافت مایعات را از طریق مواد غذایی افزایش می‌دهد. حتی قند خون هم به‌واسطه دریافت فیبرها در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد، درحالی که میزان بیشتری از آنتی‌اکسیدان‌ها وارد بدن می‌شوند. مجموعه این اثرگذاری‌ها به کاهش استرس کمک می‌کنند و کیفیت خواب شبانه را ارتقا می‌دهند.

۵. در طولانی‌مدت شادتر و سالم‌تر خواهید بود

ثبات در دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌های مختلف و همچنین تغییرات مثبت در میکروبیوم روده‌ها باعث می‌شوند که رژیم غذایی گیاه‌محور در طولانی‌مدت به بهبود خلق‌وخوی شما کمک کند. مجموعه این دستاوردها در کنار همدیگر به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کنند و حتی باعث می‌شوند که افراد مبتلا به فشار خون بالا یا قند خون بالا در درازمدت وضعیت بهتری داشته باشند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.