توضیح دولت درباره افزایش حقوق‌ها در ۱۴۰۱/ ۲۹ درصد رشد برای حداقل حقوق

سخنگوی دولت در رابطه با افزایش حقوق‌ها در سال آینده توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تسنیم، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری طی سخنانی اظهار داشت: اعضای دولت با تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مرکب از وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال، برطرف کردن موانع و شتاب‌بخشی به شکل‌گیری زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال در کشور، حمایت از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتال و فناوری پایه در کشور، بسترسازی برای توسعه اشتغال فناوری پایه در کشور، برطرف کردن موانع فعالیت پلتفرم‌های ایرانی در سطح بین المللی و توسعه مهارت‌های الزام‌آور اقتصاد دیجیتال، از جمله وظایف کارگروه یاد شده است.

سخنگوی دولت در ادامه هم‌چنین بیان کرد: در موضوع کرونا با عنایت خدا، همراهی مردم و تلاش‌های شبانه‌روزی دولت، به نقطه امیدوارکننده و قابل قبولی رسیده‌ایم. حدود ۱۲۳ میلیون دوز واکسن تزریق شده، بیش از ۶۰ میلیون نفر دوز اول، ۵۲ میلیون نفر دوز دوم و بیش از ۱۰ میلیون نفر دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند؛ آمار مبتلایان هم کاهش قابل توجهی داشته است و به زیر ۲ هزار نفر و آمار فوتی‌ها به کمتر از ۴۰ نفر رسیده است.

بهادری‌جهرمی ادامه داد: این در حالی است که در ابتدای شهریورماه که دولت مردمی شروع به کار کرد، کمتر از ۱۸ میلیون نفر دوز اول و کمتر از ۷میلیون نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده بودند و در زمینه آمار مبتلایان نیز حدود ۴۰ هزار نفر ابتلای روزانه و نزدیک به ۷۰۰ نفر فوتی را شاهد بودیم. در همین مدت از یک نقشه تقریبا قرمز کرونایی به یک نقشه تقریبا آبی رسیده‌ایم و تمام آن ۳۶۰ شهری که قرمز بود امروز آبی یا زرد شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: امروز البته خطر کرونا به‌طور کامل برطرف نشده و در معرض سویه‌های جدید نظیر امیکرون که به شدت گسترش‌پذیر است، هستیم. اگر می‌خواهیم محدودیت‌ها برنگردد، اگر می‌خواهیم خانواده‌های بیشتری داغدار نشوند، اگر می‌خواهیم کسب و کارها رونق یابند، اگر می‌خواهیم درهای مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، سینماها و ورزشگاه‌ها باز باشد، باید دوز سوم واکسن را هرچه سریع‌تر تزریق کنیم و از رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مثل ماسک و رعایت فاصله اجتماعی غافل نشویم. این خواسته دولت از مردم است و ما امیدواریم این همراهی و اطمینان مردم به دولت در ادامه نیز استمرار داشته باشد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: ادامه این روند، نیازمند استمرار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق دوز سوم توسط مردم عزیز است.

بهادری‌جهرمی درخصوص افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان نیز بیان کرد: دولت اصلی‌ترین مدافع متناسب‌سازی حقوق کارکنان شریف است با محوریت عدالت. یکی از آسیب‌های پرداخت حقوق بخشی‌نگری است. طبعا افزایش حقوق متوازن با محوریت عدالت در دستورکار دولت است.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال آینده میزان افزایش حقوق کارکنان دولت ۱۰ درصد نیست بلکه میانگین افزایش حقوق مجموع کارکنان دولت در سطح کشور ۱۰ درصد است. بر همین اساس میزان افزایش حقوق کارکنان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با رویکرد عدالت در توزیع، ۲۹ درصد رشد برای حداقل حقوق است و حقوق تا ۵ میلیون تومان هم از مالیات معاف گردیده؛‌ و بقیه کارمندان هم به‌صورت پلکانی حقوقشان رشد دارد.

سخنگوی دولت عنوان کرد: این در حالی است که ما در سالیان گذشته شاهد یک سیکل معیوب بودیم؛ حقوق‌ها براساس منابع غیر پایدار ۲۰ درصد بالا می‌رفت و بعد با استقراض از بانک مرکزی و رشد نقدینگی و تورم، بیشتر از آن به هزینه‌های مردم اضافه می‌شد؛ این روش هیچ نتیجه‌ای جز افزایش فاصله طبقاتی نداشت؛ کما اینکه در هشت سال گذشته ضریب جینی از مرز ۴۰ واحد عبور کرده است.

بهادری‌جهرمی گفت: از طرف دیگر یکی از نکاتی که دولت در بحث افزایش حقوق مورد توجه دارد این است که افزایش مساوی و ثابت حقوق برای همه کارمندان صرف‌نظر از توجه به میزان حقوقی که امروز دریافت می‌کنند مناسب و عادلانه نیست و باید افرادی که پایه حقوق پایین‌تری دارند افزایش بیشتری داشته باشند و آنهایی که پایه حقوق بالاتری دارند افزایش حقوق کمتری داشته باشند و این افزایش به صورت پلکانی انجام شود، تا بتوانیم به مرحله‌ای برسیم که نظام جبران خدمات کارکنان دولت متوازن‌تر و عادلانه‌تر باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.