ایران خاکریز تمام کشور‌های حاضر در برجام/ توافق در شرایط تحریم اشتباه است!

یک فعال سیاسی معتقد است تمام کشور‌هایی که در مذاکرات وین حضور دارند به ایران به عنوان خاکریز خودشان نگاه‌ می‌کنند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از قرن نو، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، تحلیلگر حوزه دیپلماسی و روابط بین‌الملل و نماینده ادوار مجلس گفت: من معتقد هستم کارشکنی‌های روسیه در بحث برجام عمده و برجسته شده؛ ولی کارشکنی‌های فرانسه و انگلیس و سایر کشور‌ها را هم می‌توان مدّنظر داشت؛ برای مثال، انگلیسی‌ها خودشان را حافظ منافع حقوق بشری در مذاکرات برجام معرفی می‌کنند، آلمان خودش را حافظ منافع دفاعی نظامی یا مقابله با تهدید‌های نظامی معرفی کرده است، فرانسه هم خودش را حافظ منافع کشور‌های عربی و منافع حقوق استراتژیک یا دفاع منطقه‌ای و چالش‌هایی از این نوع معرفی می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تشریح نگاه سودجویانه روس‌ها در موضوع برجام یادآور شد: در آخرین مذاکره تلفنی پوتین و بایدن، موضوع اصلی مذاکره مسئله اوکراین بود؛ ولی ما می‌بینیم روس‌ها با اولیانوف و دیگران بحث برجام را مطرح کردند؛ چون آن‌ها برجام را به اوکراین می‌فروشند.

این نماینده سابق پارلمان بیان داشت: نگاه همه کشور‌های حاضر در بحث برجام به ایران، یک نگاه فرصت و خاکریز است و باید پذیریم روسیه ایران را خاکریز می‌بیند و این واقعیتی است که وجود دارد. قبل از انقلاب، آمریکا ایران را به عنوان یک خاکریز در مقابل روسیه می‌دید و بعد از انقلاب روسیه ایران را یک خاکریز در مقابل آمریکا می‌بیند.

امضای توافق در زمان تحریم اشتباه است

وی گفت: اگر ایران بر سر جزئیات حوزه‌های اجرایی توافق‌نامه‌های راهبردی توافق کند حتماً یک توافق در شرایط تحریم است، یعنی در شرایطی است که گزینه‌های همکاری اقتصادی ایران محدود است. به نظر من، حتماً باید بعد از برجام بر سر این جزئیات توافق شود و من خوشحال هستم که توافق راهبردی با چین هنوز به مجلس نیامده است، اکنون نیز باید از توافق راهبردی با روسیه استقبال کرد؛ ولی امیدوارم قبل از اینکه جزئیات آن در قانون تصویب شود برجام احیا شود و فرصت‌های تازه اقتصادی ایران شکل گیرد و بعد از آن به مجلس بیاید و امکان اینکه ایران در شرایط اضطرار زیر بار این توافق راهبردی نرود فراهم شود.

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.