اصلاح‌طلبان از سیدمحمد خاتمی حرف‌شنوی دارند؟

یک فعال سیاسی معتقد است خاتمی ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد و هنوز هم مخاطبان اصلاحات او را دوست دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت، سخنانی را مطرح کرده که سید محمد خاتمی هیچ وقت ادعای رهبری جریان اصلاحات را نداشته است. حالا به این بهانه باید بررسی کرد که جایگاه خاتمی در سال۱۴۰۰ نسبت به گذشته در میان اصلاح‌طلبان چه‌ تفاوتی یافته است؟

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «نظر من این نیست که نظر آقای خاتمی برگرفته از تحولات سال‌های اخیر بوده باشد. آقای خاتمی هیچ‌گاه نگفته است که رهبر اصلاحات است اما به هر حال نقش‌های کلیدی در پیروزی اصلاح‌طلبان داشته است. پیروزی‌ها و شکست‌ها فقط برعهده لیدر یک جریان نیست و علل متفاوتی در بروز آنها تعیین‌کننده است؛ از رخدادهای مهم سیاسی در کشور تا تصمیم‌گیری‌های نهادهای نظارتی تا تصمیم‌های تشکیلاتی در جبهه اصلاحات و البته نقش لیدری. حتما آقای خاتمی هنوز هم یکی از لیدرهای مؤثر در جبهه اصلاحات است و همواره هم باعث ایجاد وحدت بین اصلاح‌طلبان بوده است اما باید پذیرفت که بار مسئولیت از آقای خاتمی کاسته شده است و دلیلش هم ایجاد جبهه اصلاحات ایران بوده است که پیشتر با عنوان شورای عالی سیاست‌گذاری فعالیت می‌کرد».

او درباره کم‌رنگ‌شدن نقش شخصیت‌های کاریزماتیک در عرصه سیاسی بیان کرد: «به هر حال هرکدام از رهبران جبهه اصلاحات نقش کاریزماتیک خود را دارند اما دیگر تا حدی شخصیت‌های کاریزماتیک کارکرد پیشین خود را از دست داده‌اند. البته این به‌معنای آن نیست که دیگر مردم پذیرای آنها نیستند بلکه شرایط طوری شده است که لزوما کاریزمای فردی باعث پیروزی سیاسی نمی‌شود».

گرامی‌مقدم در پایان گفت: «آقای خاتمی ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد و هنوز هم مخاطبان اصلاحات او را دوست دارند، از او حرف‌شنوی دارند اما باید بپذیریم که کارهای تشکیلاتی تا حدی جای نقش‌های کاریزماتیک را گرفته است».

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.