کک و مک با خال پوستی چه فرقی دارد؟

فرض کنید که روزی درحال استفاده از مرطوب‌کننده هستید و ناگهان می‌بینید که نقطه‌های کک‌ومکی ریزی روی پوست صورت شما ظاهر شده‌اند. شاید از خودتان بپرسید که آیا این نقطه‌های ریز از نوع خال پوستی هستند؟ یا شاید هم کک‌ومک‌هایی هستند که به خال تبدیل شده‌اند؟

به گزارش تازه‌نیوز، قبل از این‌که هر تصمیمی بگیریم، ابتدا باید با تفاوت‌های کک‌ومک و خال‌های پوستی آشنا باشیم. دکتر هدر راجرز، متخصص پوست‌ومو در این زمینه به شما کمک می‌کند.

کک و مک یا خال: تفاوت در چیست؟

کک‌ومک‌ها از پیامدهای فصل تابستان برای پوست هستند و شبیه به لکه‌های طلایی و خرمایی به نظر می‌رسند که به‌واسطه تماس با نور خورشید شکل گرفته‌اند. این نقطه‌ها و لکه‌ها با نزدیک شدن به ماه‌های سرد سال خودبه‌خود محو می‌شوند. به‌گفته دکتر راجرز،‌کک‌ومک‌ها به دو دلیل شکل می‌گیرند: تماس با نور خورشید و عوامل ژنتیکی. پس اگر کسی در تمامی‌های ماه‌های سال با کک‌ومک‌‌ها مواجه باشد، مشکلش در عوامل ژنتیکی ریشه دارد.

اما اگر این نقطه‌ها به علت تماس با نور خورشید شکل گرفته باشند، قضیه از چه قرار است؟ در این شرایط با ملانین یا رنگدانه‌هایی مواجه هستیم که به‌واسطه تماس با پرتوهای فرابنفش خورشیدی پدید آمده‌اند. در فرایند برنزه‌سازی پوست هم اتفاق مشابهی رخ می‌دهد. پس درحالی که پوست بعضی از خانم‌ها در فصل تابستان حالت برنزه و درخشانی پیدا می‌کند، پوست‌‌‌های خیلی روشن دیگران به کک‌ومک‌ مبتلا می‌شود.

بعضی افراد این نقطه‌ها و لکه‌های پوستی که کک‌ومک‌ نامیده می‌شوند را دوست دارند، اما بعضی افراد هم واقعا از وجود آنها رنج می‌برند. پس راه‌حل چیست؟

دکتر راجرز تاکید می‌کند که برای جلوگیری از پدید آمدن این مشکل پوستی و رفع آن باید استفاده منظم و صحیح از محصولات ضدآفتاب و سایر اصول مهم برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید را جدی بگیرید. استفاده از کرم‌های سفیدکننده، کرم رتینول یا لیزردرمانی هم می‌تواند به روشن‌سازی کک‌ومک‌‌ها کمک کند.

خال‌های پوستی هم مانند کک‌ومک‌‌ها می‌توانند به دلیل عوامل ژنتیکی یا تماس با نور خورشید شکل بگیرند. اما ممکن است که خال‌ها برخلاف کک‌ومک‌‌ها بی‌ضرر نباشند. خال‌های پوستی به دو گروه خوش‌خیم (بی‌ضرر) و بدخیم (سرطانی) تبدیل می‌شوند و تشخیص این انواع همیشه به‌سادگی ممکن نیست.

دکتر راجرز می‌گوید که خال‌ها به سه نوع اصلی تقسیم می‌شوند: 

گوشتی یا جانکشنال (Junctional): معمولا مسطح؛ رشدکرده در پایه اپیدرم (لایه بیرونی پوست)
مرکب: معمولا برجسته؛ رشدکرده در اپیدرم و درم (لایه بیرونی و لایه داخلی)
داخل‌ درمی: معمولا برجسته؛ رشدکرده در درم (لایه داخلی پوست)

اما خلاص شدن از شرّ‌ خال‌ها به این سادگی نیست. دکتر راجرز می‌گوید: «از آنجایی که خال‌ها در لایه‌های عمیق‌تر پوست رشد می‌کنند، روشن‌سازی یا محوسازی آنها سخت‌تر است. کرم‌ها در این زمینه به‌هیچ‌وجه کاربردی ندارند و اگرچه لیزردرمانی می‌تواند به روشن‌سازی خال‌ها کمک کند، اما خال‌ها معمولا دوباره برمی‌گردند و دستکاری آنها با لیزر هم فقط زمانی انجام می‌گیرد که کاملا مطمئن باشیم با خال‌های بدخیم مواجه نیستیم».

چه زمانی برای معاینه پوست به پزشک مراجعه کنیم؟

کک‌ومک‌ها خطری برای ما ندارند، ‌اما نشان‌دهنده تماس بیش‌ازحد پوست‌های روشن با نور خورشید هستند، ‌درحالی که هر دوی این موارد در گروه عوامل خطر ابتلا به سرطان پوست قرار می‌گیرند. همان‌طور که تشخیص تفاوت‌های بین خال و کک‌ومک‌ واقعا کار ساده‌ای نیست،‌ تشخیص تفاوت‌های میان خال خوش‌خیم و خال بدخیم هم فقط باید تحت نظر متخصصان پوست‌ومو انجام بگیرد. پس اگر در این زمینه مشکلی برای شما پیش آمده است، فقط باید به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.