خوراکی‌‌های معمولی که ممکن است سمی باشند!

برخی از اجزای خوراکی‌هایی که هر روز با آنها سر و کار دارید، ممکن است باعث مسموم شدن شما شوند.

به گزارش تازه‌نیوز، باید بدانیم برخی از خوراکی‌هایی که ممکن است حتی فکرش راهم نکنیم می‌توانند ما را مسموم کنند مانند:

هسته‌ گیلاس
هسته‌های موجود در وسط گیلاس سرشار از اسید پروسیک است که به نام سیانید نیز شناخته می‌شود و سمی است اما اگر تصادفا یکی از آن‌ها را قورت بدهید، نترسید. هسته‌های سالم فقط از داخل معده عبور می‌کند و از بدن خارج می‌شود. از خرد کردن یا له کردن هسته‌ها در حین خوردن گیلاس خودداری کنید.

دانه‌های سیب 
دانه‌های سیب نیز سیانید دارند، بنابراین خوردن یک مشت دانه همراه خوردن سیب در میان‌وعده کار عاقلانه‌ای نیست. خوشبختانه، دانه‌های سیب یک پوشش محافظ دارند که در صورت خوردن ناگهانی، از ورود سیانید به بدن جلوگیری می‌کند اما خوب است که محتاط باشید. حتی در دوزهای کم، سیانید می‌تواند موجب تنفس سریع، تشنج و احتمالاً مرگ شود.

انگور کولی یا آقطی سیاه
این گیاه را می‌توانید به عنوان یک شربت یا مکمل برای تقویت سیستم ایمنی و درمان علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا یا یبوست مصرف کنید اما خوردن نارس آن، پوست یا برگ‌های آقطی سیاه ممکن است به جای بهبودی، احساس بدتری را در ما ایجاد کند، همچنین دارای لکتین و سیانید هستند، دو ماده شیمیایی که می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود.

 جوز هندی
هنگامی که جوز هندی را به مقدار کم به غذاهای پخته اضافه می‌کنید، طعم دلپذیر و آجیلی به آن غذا اضافه می‌شود اما خوردن یک قاشق از آن می‌تواند مشکلات بزرگی در سیستم ایمنی بدن ایجاد کند. حتی خوردن کمتر از ۲ قاشق چایخوری می‌تواند برای بدن سمی باشد زیرا میریستیسین روغنی موجود در آن می‌تواند موجب توهم، خواب‌آلودگی، سرگیجه، منگی و تشنج می‌شود.

 سیب‌زمینی سبز 
برگ‌ها، جوانه‌ها و ساقه‌های زیرزمینی سیب‌زمینی حاوی ماده‌ای سمی به نام گلیکوآلکالوئید است. گلیکول‌آلکالوئیدها وقتی سیب‌زمینی را در معرض نور قرار می‌دهد، آسیب می‌بیند یا پیر شده و سبز رنگ می‌شود. خوردن سیب‌زمینی با محتوای گلیکول‌آلکالوئید زیاد می‌تواند موجب تهوع، اسهال، گیجی، سردرد و مرگ شود.

لوبیاقرمز خام 
در بین انواع لوبیا، لوبیاقرمز خام دارای بیشترین غلظت لکتین است. لکتین‌ها سمی هستند و می‌توانند موجب معده‌درد شدید، استفراغ یا اسهال شوند. فقط ۵-۴ دانه لوبیای خام برای ایجاد این عوارض جانبی کافی است، به همین دلیل بهتر است لوبیا را قبل از خوردن، خوب بپزید.

برگ ریواس 
خوردن ساقه آن اشکالی ندارد اما برگ آن را مصرف نکنید. برگ‌های ریواس حاوی اسید اگزالیک است که به کلسیم می‌چسبد و جذب آن را برای بدن سخت‌تر می‌کند. استخوان‌ها، به نوبه خود نمی‌توانند آنطور که باید رشد کنند و فرد در معرض خطر سنگ کلیه، مشکلات لختگی خون، استفراغ، اسهال و کما قرار می‌گیرد.

 بادام تلخ
هر دو نوع بادام چه تلخ یا شیرین،  دارای آمیگدالین هستند، یک ترکیب شیمیایی که می‌تواند به سیانید تبدیل شود اما بادام تلخ بالاترین میزان آن را دارد. بادام شیرین برای میان وعده بی‌خطر است اما خوردن بادام تلخ ناسالم می‌تواند باعث گرفتگی عضلات، حالت تهوع و اسهال شود.

میوه استوایی ستاره‌ای یا کارامبولا
اگر بیماری کلیوی دارید، بهتر است میوه‌ ستاره‌ای را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. کلیه‌های معمولی می‌توانند سموم موجود در این میوه شیرین را خارج کنند اما برای کلیه‌ای که ضعیف است، سم به اطراف کلیه می‌چسبد و موحب سردرگمی ذهنی، تشنج و مرگ شود.

 قارچ
افزودن آن ممکن است در پیتزا عالی باشد اما مراقب برخی از قارچ‌ها در طبیعت باشید. دو نوع آن به ویژه مضر هستند مانند قارچ‌های کهنه و صحرایی. خوردن این قارچ‌های وحشی می‌تواند موجب شکم‌درد، اسهال و استفراغ، کم آبی بدن، تشنگی شدید، نارسایی کبد، کما و مرگ شود.

بادام‌هندی خام
بادام هندی‌هایی که در فروشگاه به صورت خام تهیه می‌کنید، اصلاً اینطور نیستند. قبل از اینکه آن را بسته‌بندی کنند، بخارپز می‌کنند تا سمی به نام اوروشیول از پوسته آن خارج شود. اوروشیول همان سمی است که در پیچک سمی موجود است. خوردن بادام هندی قبل از بخارپزشدن می‌تواند موجب واکنش آلرژیک شود و در صورت شدت آن، آلرژی می‌تواند کشنده باشد.

 انبه
درست مانند بادام هندی خام، پوست و برگ‌های انبه حاوی اوروشیول، سم موجود در پیچک سمی است. اگر به پیچک سمی حساسیت دارید، به خصوص اگر این آلرژی شدت داشته باشد، خوردن انبه می‌تواند واکنش جدی به همراه تورم، بثورات پوستی و حتی مشکلات تنفسی ایجاد کند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.