چه چیزی موجب آسیب به مینای دندان می‌شود؟

مینای دندان به نوعی شبیه پوسته تخم‌مرغ است و از قسمت نرم داخل دندان محافظت می‌کند. برخلاف لایه بیرونی تخم‌مرغ، بسیار سخت است و سخت‌ترین ماده در بدن ماست.

به گزارش تازه‌نیوز، دندان‌ها با کمی شانس و مراقبت درست تا چندین دهه می‌توانند به خوبی کار کنند و غذا را درست بجوند. در این مقابله به نکات مهمی درباره سلامت دندان و مینای دندان پرداخته‌ایم.

چه چیزی موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود؟

ممکن است مینای دندان، سفید به نظر برسد اما رنگ آن شفاف است. دندان سفید در نور می‌درخشد. لایه زیرین دندان یا عاج هم نیاز به مراقبت دارد و موجب می‌شود تا دندان، روشن یا تیره به نظر برسد. با گذشت زمان، نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه و همچنین سیگار می‌تواند لایه بیرونی دندان‌ها را به رنگ زرد یا خاکستری تیره درآورد.

از پوسیدگی دندان تا کرم‌خوردگی

به همان اندازه که مینای دندان سخت است، می‌تواند زود هم پوسیده شود. اسیدهای موجود در غذاها و باکتری‌ها، مینای دندان را از بین می‌برند و موجب پوسیدگی و کرم‌خوردگی می‌شوند و سوراخ‌هایی را در مرکز دندان ایجاد می‌کنند. مینای دندان همچنین می‌تواند آسیب ببیند یا ترک بخورد. برخلاف استخوان‌، مینای دندان به تنهایی نمی‌تواند دوباره تشکیل شود.

حساسیت و پوسیدگی دندان

وقتی مینای دندان آسیب می‌بیند، چه اتفاقی می‌افتد؟ لایه داخلی دندان ظاهر می‌شود و پوسیدگی از اینجا شروع می‌شود. کرم‌خوردگی‌ تنها مشکل دندان‌ها نیست. دندان‌هایی با مینای آسیب‌دیده می‌تواند به گرما یا سرمای شدید حساسیت نشان دهد. خوردن بستنی یا نوشیدن قهوه داغ می‌تواند دردناک یا حداقل احساس ناخوشایندی را در فرد ایجاد کند.

چگونه باکتری‌ها مینای دندان را از بین می‌برند؟

پس از خوردن غذا، باکتری‌های موجود در دهان از نشاسته و قندهای موجود در غذاهای شیرین تغذیه می‌کنند و موجب تولید اسیدهایی می‌شوند که می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. تارتارهای سبزرنگ موجود در باکتری‌ها موجب بیماری خفیف لثه می‌شوند که به آن ژنژیویت نیز می‌گویند. اسیدهای موجود در نوشابه‌ها، آب میوه‌ها و نوشیدنی‌ها نیز مضر هستند. برخی از آنها از اسید باتری‌ها هم مضرتر هستند و با گذشت زمان موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند و در اثر تاثیر شیمیایی به دندان‌ها آسیب می‌رسانند.

مصرف‌کنندگان نوشابه مراقب باشند

نوشیدن چندین بار نوشابه در روز و تماس آن با دندان‌ها، مینای دندان را در تماس با اسیدهای مضر قرار می‌دهد. به همین دلیل بهتر است یک لیوان نوشابه یا چای شیرین را به جای جرعه‌جرعه نوشیدن در طی چند ساعت، همراه با غذا بنوشید.

خوردن و مشکلات گوارشی

برخی از بیماری‌ها می‌تواند به مینای دندان آسیب برسانند. پوسیدگی ناشی از اختلال خوردن بولیمیا نامیده می‌شود که به دلیل استفراغ مکرر و ورود اسید معده به دهان، ایجاد می‌شود. رفلاکس اسید، مشکلات معده و سایر اختلالات خوردن می‌تواند روی دندان‌ها اثرات مخربی داشته باشد.

مشکل خشکی دهان

بزاق از اسیدهای موجود در دهان که به دندان‌ها آسیب می‌زنند، مراقبت می‌کند. وجود بزاق به حفظ مینای دندان کمک می‌کند. اگر خشکی دهانتان ناشی از عوارض جانبی دارو یا بیماری باشد، اسیدها مدت بیشتری در داخل دهان باقی می‌مانند و موجب آسیب بیشتر به دندان‌ها می‌شوند.

دندان قروچه و آسیب به مینای دندان

یکی دیگر از دلایل آسیب به مینای دندان، سایش دندان‌ها بر روی یکدیگر و یا دندان قروچه است. به مرور زمان، فشار و اصطکاک مداوم، مینای دندان را از بین می‌برد یا آن را خرد می‌کند. دندان قروچه موجب ساییدگی دندان‌های بالا و پایین می‌شود. دندان قروچه اغلب هنگام دیدن خواب‌های وحشتناک اتفاق می‌افتد و در زمانی است که نمی‌توانید آن را کنترل کنید. کاهش استرس به رفع آن نیز کمک می‌کند. برخی افراد در موقع خواب از محافظ مخصوص دهان استفاده می‌کنند. از دندانپزشک‌ خود بپرسید که آیا مشکل شما هم با آن برطرف می‌شود و می‌توانید آن را با تخفیف از داروخانه یا فروشگاه تهیه کنید و گاهی ممکن است، دندانپزشک یک مدل سفارشی را برای شما توصیه کند.

دندان‌ها، در بازکن نیستند

هرگز در بطری‌ها را با دندان باز نکنید چون ممکن است دندان را دچار ترک یا شکستگی کند. جویدن هر چیز دیگری مانند سر قلم یا ناخن یا شکستن هسته میوه‌ها، جویدن دانه‌های ذرت بو داده یا یخ می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد.

پوسیدگی دندان در کودکان

بسیاری از کارشناسان می‌گویند که فرسایش مینای دندان به ویژه در کودکان رو به افزایش است اما علت آن چیست؟ برخی می‌گویند بچه‌های امروزی نوشیدنی‌های اسیدی و نوشابه‌های گازدار زیادی مصرف می‌کنند. نوشیدن آب از بطری نیز می‌تواند بخشی از مشکل باشد. مردم کمتر از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند، به این معنی که بچه‌ها ممکن است فلوراید کمتری دریافت کنند.

چگونه لبخند خود را زیبا کنیم

برای زیبا کردن دندان‌های خود می‌توانید اقدامات ساده‌ای را انجام دهید. بعد از خوردن یا نوشیدن مسواک بزنید. از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. دهانشویه حاوی فلوراید نیز می‌تواند موثر باشد. همچنین می‌توانید بعد از غذا مقداری شیر یا یک تکه پنیر بخورید تا اسیدها را از بین ببرد. آیا عاشق جویدن آدامس هستید؟ البته خیلی خوش شانس هستید. بعد از خوردن غذا، آدامس فاقد قند همراه با زایلیتول بجوید تا بزاق را از بین ببرد و راه دیگر پیشگیری از آسیب اسیدی به دندان‌هاست.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

از نخ‌دندان استفاده کنید و خلال دندان بکار نبرید. دندان‌هایتان را به آرامی مسواک بزنید. شستن دندان‌ها با یک مسواک زبر می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه‌ای را انتخاب کنید که باکتری‌ها را از بین ببرد و حاوی فلوراید باشد؛ نه تنها دهان را خوشبو می‌کند، بلکه می‌تواند به سلامت مینای دندان نیز کمک کند. هنگام استفاده از محصولات سفیدکننده دندان، دستورالعمل‌ آن را رعایت کنید. اگر به درستی استفاده نکنید یا زیاد از آن استفاده کنید، می‌توانند برای دندان‌ها مضر باشد. اگر نکات مربوط به نحوه مراقبت از دندان‌ها را نمی‌دانید، فقط از دندانپزشک مشاوره بگیرید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.