از ادعای حصول توافق تا شکست در مذاکرات وین

در آغاز روز سیزدهم از بخش دوم دور هشتم مذاکرات وین، پیشرفت نسبی صورت گرفته هنوز به نقطه تصمیم برای توقف در مذاکرات دور هشتم نرسیده است و کار بر روی هر چهار حوزه تحریم‌ها، هسته‌ای، تضمین و راستی آزمایی ادامه دارد.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایلنا، مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران در حالی وارد روز سیزدهم، از زمان از سرگیری دور هشتم پس از سه روز وقفه تعطیلات سال نو شده است که این دور در قیاس با روزهای مه‌آلود آغاز مذاکرات در دور هفتم، فضای به مراتب روشن‌تری را از نظر چشم‌انداز مذاکرات، پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

در روزهای گذشته شاهد بودیم که با گذر از روزهای جنگ روایت‌ها در دو طرف میز مذاکرات، این بار جنگ به اردوگاه رسانه‌ها کشیده شده و در حالی که خبرگزاری «رویترز» روز پنجشنبه در گزارشی، از ایجاد بن‌بست و شکست مذاکرات وین خبر داده بود، «رای‌الیوم» روز یکشنبه خبر از حصول توافق داده و جزئیاتی را نیز در گزارش خود گنجانده است؛ خبرهای رسیده از وین اما حکایت از دستیابی به پیشرفت‌هایی در هر چهار حوزه تحریم‌ها، هسته‌ای، تضمین و راستی آزمایی دارد. هرچند، دستیابی به توافق در آینده نزدیک را به ذهن متبادر نمی‌کند.

روز گذشته خبرگزاری «المیادین‌» به نقل از یک منبع آگاه در مذاکرات وین نوشت: اختلافات در مذاکرات کاهش یافته و به نقاط معدودی منحصر شده‌اند و یکی از این اختلاف‌ها بر سر درخواست ایران برای اخذ تضمین در خصوص عدم خروج مجدد آمریکا از توافق است.

حسین امیرعبداللهیان نیز روز گذشته و پس از دیدار با همتای چینی خود، در خصوص مذاکرات وین گفت:  امیدواریم در وین به یک توافق خوب و در زمانی کوتاه دست پیدا کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدواریم طرف‌های غربی هم با نگاهی واقع بینانه و با هدف نیل به یک توافق خوب که حقوق و منافع ملت ایران در آن دیده شود، مذاکرات را در وین دنبال کنند و دارای ابتکار عمل باشند.  اشکالی که در طرف غربی وجود دارد و امروز هم به وزیر خارجه چین توضیح دادم این است که هم سه کشور اروپایی و هم آمریکا در Non-paper هایی که تبادل می‌کنند و یا پیام‌هایی که از طریق برخی واسطه‌ها می‌فرستند، حرف‌های خوب می‌زنند، اما هیچ ابتکار عملی را ارائه نمی‌دهند.

وی افزود: رفتار غربی‌ها در مقایسه با اظهاراتشان مبنی بر این‌که نگران هستیم و عجله داریم، عدم ابتکار غربی‌ها نشانگر آن است که در رفتار و گفتارشان تعارض وجود دارد و امیدوار هستیم از این مرحله عبور کنیم و این جا با صدای بلند مایلم اعلام کنم که جمهوری اسلامی ایران از رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن استقبال می‌کند، ولی این بستگی به طرف‌های غربی دارد.

در حالی که روند مثبت مذاکرات وین در روزهای گذشته، همه طرف‌ها حتی فرانسه را به عنوان «پلیس بد» به اذعان درخصوص پیشرفت نسبی مذاکرات واداشته است اما تاکید بر عنصر زمان همچنان در دستور کار ایالات متحده قرار دارد.

در همین راستا نیز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته با تاکید بر اینکه  زمان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام رو به پایان است، گفت: تنها چند هفته برای نجات توافق هسته‌ای با ایران فرصت باقی مانده است و چنانچه مذاکرات به نتیجه نرسد، واشنگتن گزینه‌های دیگری را بررسی خواهد کرد.

ادعای وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص به پایان رسیدن زمان برای احیای برجام در حالی مطرح می‌شود که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش‌ از این، در کنفرانسی خبری با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجام در وین، گفت که امکان تعیین ضرب‌الاجل برای زمان به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها وجود ندارد.

براساس اعلام منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایرانی، گفت‌وگوهای  فشرده در هتل کوبورگ وین همچنان ادامه خواهد داشت و علی‌رغم وجود اخبار ضد و نقیض، هنوز هیچ تصمیمی در خصوص توقف در مذاکرات دور هشتم اتخاذ نشده است و بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی تنها برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها به کشورهایشان بازگشته‌اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.