زخم حادثه هواپیمای اوکراینی بر پیکره جامعه باقی خواهد ماند!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حادثه تاسف‌بار سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: زخم این حادثه دردناک تا مدت‌ها بر پیکره جامعه ما باقی خواهد ماند و متأسفانه اقدام مسئولانه‌ای هم تاکنون برای جبران این خسارت بزرگ انجام نشده است.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از روزنامه شرق، محمدرضا عارف در نشست مجمع عمومی کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با مرور رویداد‌های مهم دی‌ماه به شهادت سرلشکر حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و با گرامیداشت یاد و خاطره این سردار رشید اسلام تأکید کرد که چهره‌های ملی از‌جمله شهید سلیمانی نباید از سوی یک جریان خاص مصادره شوند و این کار بزرگ‌ترین خیانت به شهدا محسوب می‌شود.

او همچنین با یادآوری شهادت جمعی از تشییع‌کنندگان پیکر حاج قاسم سلیمانی در کرمان برای آن‌ها طلب غفران الهی کرد و بر پیگیری امور خانواده این شهدای عزیز تأکید کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: «در مقطع فعلی حقیقتا خلأ وجودی ایشان برای جامعه احساس می‌شود و به نظرم نظام و کشور در شرایط کنونی بیش از هر زمانی به مشی عقلایی آقای هاشمی نیازمند است».

عارف با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی گفت: «زخم این حادثه دردناک تا مدت‌ها بر پیکره جامعه ما باقی خواهد ماند و متأسفانه اقدام مسئولانه‌ای هم تاکنون برای جبران این خسارت بزرگ انجام نشده است و تأسف‌بارتر آنکه اظهارنظر برخی افرادی که در این حادثه به نحوی دخیل بودند، داغ دل خانواده جان‌باختگان را تازه می‌کند».

او در این جلسه همچنین ارتقای جایگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را از دیگر اهداف کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: در گروه‌های مرجع دانشگاهی در چهار دهه گذشته جایگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه همواره جایگاه مناسبی بوده است؛ ولی به نظر می‌رسد برای ارتقای این جایگاه باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد». عارف با اظهار نگرانی از مخدوش‌شدن عزت و کرامت انسانی دانشگاهیان به واسطه نوع برخورد‌های صورت‌گرفته با آن‌ها تأکید کرد: «متأسفم که باید بگویم امروز دانشگاه در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و عزم و اراده‌ای شکل گرفته که جامعه دانشگاهی و نخبگی کشور در تصمیم‌سازی امورات جامعه کنار گذاشته شوند. امروز کشور با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبه‌رو است و باور ما این است که این چالش‌ها راه‌حل دارد و راه‌حل آن محوریت دانشگاه است».

رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با طرح این پرسش که با کدام دانشگاه و با کدام استاد می‌توان مشکلات کشور را حل کرد؟ گفت: «دانشگاه چه جایگاهی باید داشته باشد تا وظایف ملی، راهبردی و علمی خود را بتواند انجام دهد؟ و استاد دانشگاه در چه شرایطی و چه وضعیتی باید کار کند تا بتواند در خدمت این دانشگاه و در خدمت تحقق و اجرائی‌شدن برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشور باشد؟ دانشگاهی که در اداره خودش نتواند نقش داشته باشد و دانشگاهی که برای امور اولیه‌اش دیگران تصمیم می‌گیرند و حقوق اولیه خود را در اختیار ندارد، چگونه می‌تواند در جایگاه حل مشکلات کشور قرار بگیرد؟». عارف با بیان اینکه کدام استاد می‌تواند در خدمت دانشگاه مسئولیت‌پذیر، نقش‌آفرین و تصمیم‌ساز باشد، تصریح کرد: استادی که مهم‌ترین دغدغه‌اش معیشت و ابزار کار است و استادی که عملا ارتباط علمی او با محافل علمی و کنفرانس‌های مهم و مؤثر بین‌المللی قطع است، می‌تواند در حل مشکلات و چالش‌های کشور نقش‌آفرین باشد؟ او تصریح کرد: «همان کسانی که جزء عوامل اصلی تنزل دانشگاه هستند، برخورد طلبکارانه با جامعه دانشگاهی کشور دارند؛ در‌حالی‌که باید در برابر افکار عمومی پاسخ‌گو باشند که چرا دانشگاه را به این حال و روز انداختند. ما بر این باوریم که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران و فعال‌تر‌شدن واحد‌های دانشگاهی کانون و ارتباط مستمر و تنگاتنگ با نهاد‌های مختلف تصمیم‌گیر نظیر دولت و مجلس شورای اسلامی در این زمینه اقدامات مؤثر و مفیدی انجام دهیم. اینکه هر سال و در فصل بودجه شایعاتی در مجلس و نهاد‌های دولتی شنیده شود که نتیجه‌اش بی‌اعتنایی بیشتر به مسائل دانشگاه و مطالبات بحق استادان و کاهش حقوق غیرقابل‌توجیه آن‌ها است، در شأن کشور و انقلاب فرهنگی ما نیست». او با تأکید بر اینکه در جامعه‌ای که منزلت و کرامت استاد دانشگاه نادیده گرفته شود، آن جامعه نمی‌تواند به تعالی برسد، از اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران خواست در تهیه تولید محتوا و گزارش‌های علمی توسط واحد‌های کانون فعالانه‌تر برخود کنند. رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران همچنین از مجلس شورای اسلامی خواست خطای سال گذشته خود را در موضوع همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه جبران کند و از وزیر علوم نیز خواست به وظیفه قانونی خود در این زمینه و پیگیری اجرای مصوبات هیئت‌های امنا در مورد افزایش فوق‌العاده اعضای هیئت علمی عمل کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.