پروژه‌های سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین که به‌منظور عملیاتی کردن بند ششم بیانیه مشترک رؤسای جمهور دو کشور به منظور فراهم کردن بستر توسعۀ، تدوین شده است.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، مجیدرضا حریری در مورد پروژه‌های سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین که به‌منظور عملیاتی کردن بند ششم بیانیه مشترک رؤسای جمهور دو کشور به منظور فراهم کردن بستر توسعۀ، تدوین شده است. او می گوید: البته هنوز برای این سند پروژه ای تعریف نشده و بعد از سفر وزیر امور خارجه قرار است، پروژه ها در حوزه های‌نفت و گاز، بنادر، ریل و راه آهن مشخص شوند.

به گفته حریری تعدادی از این پروژ‌های مشترک ایران و چین نیمه تمام مانده است، از جمله این پروژه ها، برقی کردن راه آهن تهران و مشهد که در سال ۹۶ مطرح و درسال ۹۷ متوقف شد.

دلیل توقف پروژه های نیمه تمام مشکل در تنظیم کانال های تامین مالی این پروژه ها بود. در تحریم ها کانال مالی ایران مسدود شد که درحال طراحی آزادسازی این کانال ها هستیم، به عنوان مثال راه آهن پرسرعت تهران – اصفهان در صورت باز طراحی کانال مالی یکی از پروژه های این سند است. در صورت باز تعریف کانال های مالی، بیمه ای و بانکی در حوزه نفتی با چینی ها صحبت هایی صورت گرفته است.

تهران_مشهد جزوی از پروژه های یک کمربند_یک راه

طبق گفته حریری پروژه های کمربند – یک راه بین چین و دنیاست که پروژه تهران – مشهد یکی از پروژه های کمربند- یک راه محسوب می شود، برای مثال اتصال راه آهن جنوب شرق- شمال ایران یکی از پروژه هایی است که در قالب کمر بند- یک راه می توان آن را تعریف کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان  جمعه عازم چین شد، که در این سفر موضوعات دوجانبه و بین المللی، از جمله آخرین وضعیت برنامه همکاری های ۲۵ ساله دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته امیرعبداللهیان ایران و چین دو تمدن غرب و شرق آسیا، در طول تاریخ  روابط تجاری داشته اند و دو کشور پنجاه و یکمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می گیرند.

سند همکاری‌های جامع ۲۵ ساله، مخالفانی دارد، اما این سند صرفاً یک نقشه راه برای همکاری‌های دو کشور بوده و حاوی هیچ قراردادی نیست. این سند دارای بُعد هایی مانند سیاسی، فرهنگی، اقتصادی است که در بُعد اقتصادی دو کشور به دنبال همکاری هایی در حوزه‌های نفت، صنعت و معدن و حوزه‌های مرتبط با انرژی هستند.

همچنین به منظور بهره‌برداری حداکثری از مزایای ژئوپلیتکی و ژئواکونومیک کشور، در سند حاضر بر مشارکت موثر ایران در ایده کمربند-راه طرف چینی تاکید شده است و از این‌رو همکاری‌های همه‌جانبه در قالب این ابتکار با اولویت همکاری در حوزه زیرساختی، ارتباطی(ریلی، جاده‌ای بندری و هوایی)، مخابراتی، علمی-فناوری، آموزشی و سلامت مورد تاکید قرار گرفته است.

برخی از کارشناسان تجارت معتقد هستند که چین در اقتصاد دنیا حرف های زیادی برای گفتن دارد و امضای این همکاری، اقتصاد ایران را رشد می دهد.

علاوه بر این چین اولین شریک تجاری کشورمان در سال ۹۹ بود که ۳۰ میلیون و ۱۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۸میلیارد دلار با ایران تبادل غیر نفتی داشته است.

روسیه، چین  و ایران هر سه قربانی تحریم ها هستند !

مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور چین، توافق رؤسای جمهوری ایران و چین را برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، حکمت‌آمیز دانستند. رئیس دفتر رئیس جمهور نیز این سند را گامی برای اثرگذاری ایران در عرصه بین‌المللی و ضد تحریم دانست.

همکاری ایران و چین منحصر به بعد اقتصادی نمی شود و چین در مذاکرات وین عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و بازیگر فعال در عرصه بین المللی حضور دارد، که این امر بر روند تحریم ها نیز اثر گذار است.

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت گفت: روسیه و چین و برخی از کشورهای شرقی، خودشان مانند ما قربانی تحریم هستند و به نوعی با کشور ما مشکل مشترک دارند و این مشکلات مشترک، ضرورت تعامل و همکاری را تقویت می‌کند.

سند برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین ۷ فروردین ۱۴۰۰ به امضای وزرای خارجه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و چین رسید. و طبق گفته ها از روز گذشته یعنی ۲۵ دی ۱۴۰۰ مراحل عملیاتی شدن آن ا۶از خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.