چرا صبح‌ها چشم‌هایمان پف می‌کنند؟

اگر بعضی از صبح‌ها با مشکل تورم و پف‌کردگی چشم‌ها مواجه می‌شوید، نباید نگرانی خاصی داشته باشید. اما اگر این اتفاق بیش‌ازحد برای شما تکرار می‌شود، ممکن است بخواهید ریشه اصلی این مشکل را پیدا کنید.

به گزارش تازه‌نیوز، در این مطلب، دکتر جودی هو اطلاعات مختصر و مفیدی را درباره رایج‌ترین و شایع‌ترین علت‌های تورم و پف‌کردگی چشم‌ها در ساعات صبح در اختیار شما می‌گذارد. تورم و پف‌کردگی چشم‌ها در ساعات صبح می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از آلرژی‌ها تا عفونت یا حتی دستکاری بیش‌ازحد چشم‌ها. دکتر جودی هو، متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «اگر تورم در ناحیه چشم‌ها همیشگی و مداوم باشد، بدتر شود یا با احساس درد همراه شود، به‌طور بالقوه می‌تواند مشکلات مهم‌تری را در وضعیت سلامتی شما نشان بدهد. در این صورت، ‌مراجعه به چشم‌پزشک ضروری است».

۱. زیاده‌روی در مصرف نمک

به نقل از بهداشت‌نیوز، یکی از شایع‌ترین دلایل تورم و پف‌کردگی چشم‌ها در ساعات صبح، ‌زیاده‌روی در مصرف نمک است. این الگوی تغذیه‌ای نادرست بدن را به حفظ آب اضافی بدن وادار می‌کند. در چنین شرایطی، آب اضافی بدن در بافت‌های همبند اطراف چشم‌ها و خصوصا پلک پایینی جمع می‌شود. بهترین کار برای تسکین این مشکل، کاهش استفاده از نمک در رژیم غذایی است. اگر به هر دلیلی در مصرف نمک یا غذاهای شور زیاده‌روی کردید، باید مقدار زیادی آب بنوشید تا به دفع سدیم کمک کنید.

۲. آلرژی‌ها

آلرژی‌های چشمی و آلرژی‌های فصلی هم نقش زیادی در تورم و پف‌کردگی چشم‌ها دارند. واکنش‌های آلرژیک زمانی شکل می‌گیرند که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده خارجی مانند گرده یا غبار شدیدا واکنش نشان می‌دهد. در این حالت، ترشح هیستامین‌ها با اتساع رگ‌های خونی چشم‌ها و تورم در ناحیه چشم‌ها همراه می‌شود. تجمع مایعات در ناحیه چشم‌ها و خارش آنها نیز از دیگر پیامدهای ترشح هیستامین‌ها است. اگر نسبت به واکنش‌های آلرژیک خودتان مشکوک هستید، حتما برای بررسی وضعیت آلرژی به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز بتوانید از داروهای تجویزی یا بدون نسخه مناسب بهره‌مند شوید.

۳. دستکاری چشم‌ها

بیشتر ما عادت داریم که چشم‌ها را در موقعیت‌های مختلف دستکاری کنیم، شاید حتی در مواقعی که خواب هستیم. دستکاری یا مالیدن چشم‌ها واقعا به پوست ظریف چشم‌ها و پلک‌ها آسیب می‌زند و باعث شکل‌گیری تورم و پف‌کردگی در این ناحیه از صورت می‌شود. برای تسکین این مشکل می‌توانید شب‌ها قبل از خواب و صبح‌ها بعد از بیدار شدن از کمپرس شیر سرد یا ماسک‌های خنک‌کننده کمک بگیرید.

۴. کمبود کلاژن

دلایل آناتومیکی که باعث می‌شوند چشم‌ها متورم به نظر برسند، در عوامل ژنتیکی ریشه دارند. همه افراد در ناحیه اطراف چشم‌هایشان دارای کلاژن هستند، درحالی که همین کلاژن به حفظ لایه‌های چربی زیر پلک‌های پایینی کمک می‌کند. همزمان با افزایش سن، رشته‌های کلاژن و الاستین در ناحیه چشم‌ها ضعیف‌تر می‌شوند و درنتیجه لایه‌های چربی از زیر این رشته‌های کلاژن بیرون می‌زنند. همین اتفاق می‌تواند به تورم یا پف‌کردگی پلک پایینی چشم‌ها منتهی شود. اگر مشکل شما واقعا کمبود کلاژن باشد، متخصصان پوست‌ومو می‌توانند از لیزردرمانی یا روش‌های غیرتهاجمی دیگر برای رفع این مشکل کمک بگیرند.

۵. استرس

استرس یکی از عواملی است که از طریق افزایش هورمون کورتیزول و تغییر در تعادل نمک باعث شکل‌گیری تورم یا پف‌کردگی در چشم‌ها می‌شود. گریه کردن هم می‌تواند همین مشکل را به‌وجود بیاورد، حتی اگر شب گذشته اتفاق افتاده باشد. وقتی که گریه شما ناشی از برانگیختگی عواطف باشد، اشک‌های تولیدشده از اشک‌های عادی شورتر هستند و بنابراین بیشتر از حالت عادی به بافت‌های اطراف چشم‌ها برمی‌گردند، درحالی که همین اتفاق باعث تورم در ناحیه چشم‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.