چرا زمستان‌ها بیشتر دوست داریم کربوهیدرات بخوریم

روزها در فصل زمستان به‌طور قابل توجهی کوتاه‌تر شده‌اند، هوا سردتر شده و وعده ناهار و گزینه‌های میان‌وعده هم معمولا انرژی من را تا ساعت شام تامین می‌کنند. اما من به‌طور کلی گرسنه‌تر هستم و علاقه بیشتری به مواد غذایی کربوهیدراتی پیدا کرده‌ام.

به گزارش تازه‌نیوز، اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم، ابتدا تصور می‌کردم که اگر افزایش اشتها و تمایل به کربوهیدرات‌ها در زمستان را به تغییرات فصلی مرتبط بدانم، درنهایت بهانه‌تراشی می‌کنم اما سپس با مطالعاتی مواجه شدم که نظرم را عوض کردند. درواقع، مطالعات متعددی ثابت کرده‌اند که مصرف غذای بیشتر افراد در طول‌ روزهای زمستانی بین ۹۰ تا ۲۰۰ کیلوکالری افزایش می‌یابد. پس چه چیزی در ماه‌های سرد سال وجود دارد که گرسنگی و هوس‌های کربوهیدراتی را افزایش می‌دهد؟ به نظر می‌رسد که بخشی از این رابطه خاص به تغییرات فیزیولوژیک و زیست‌محیطی برمی‌گردد.

راحتی و گرما
به بیان ساده، غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند ما را گرم کنند. وقتی که از محیط سرد بیرونی به محیط گرم خانه وارد می‌شویم، هر چیز گرمی برای ما جذاب‌تر از حالت عادی به نظر می‌رسد و بنابراین استفاده از غذاها نیز می‌تواند احساس راحتی و گرما را به ما انتقال دهد. بعضی از صاحب‌نظران تصور می‌کنند که این رابطه می‌تواند بخشی از نوعی واکنش غریزی برای بقا باشد که ریشه‌اش به کمیاب شدن مواد غذایی در فصل زمستان در دوران‌های کهن بازمی‌گردد. صرف‌نظر از این دلیل ریشه‌ای، غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و یا قندهای افزوده بیشتری باشند، معمولا در زمستان برای ما جذاب‌تر جلوه می‌کنند.

تغییرات هورمونی
یکی از دریافت‌های دانشمندان این است که گلوکوکورتیکوئیدها (که توسط غده فوق‌کلیوی در موقعیت‌های استرس‌زا برای بدن ترشح می‌شوند) ریشه اصلی تمایل بعضی افراد به غذا خوردن در شرایط استرس‌زا هستند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که سطح گلوکوکورتیکوئیدها در فصل‌های پاییز و زمستان در بدن افراد بسیاری افزایش می‌یابد. همچنین در همین مطالعات روشن شده است که افزایش اشتها در ماه‌های سرد سال می‌تواند به تغییرات در سطح گرلین و لپتین هم مرتبط باشد؛ همان دو هورمونی که گرسنگی، ‌اشتها و سیری را تنظیم می‌کنند.

خواب‌آلودگی فصلی
ملاتونین همان هورمون مرتبط با خواب است، درحالی که کوتاه‌تر شدن روزها و کاهش سطح نور خورشید در فصل زمستان مستقیما ترشح ملاتونین را افزایش می‌دهد. همین افزایش زمستانی در سطح ملاتونین می‌تواند باعث احساس خستگی و رخوت بیشتری در طول شبانه‌روز شود. وقتی که این تغییر هورمونی در کنار سرمای هوا و استرس قرار می‌گیرد، درنهایت باعث می‌شود که عصرها به خوردن نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌های انرژی‌زا تمایل بیشتری پیدا کنیم.

کاهش سروتونین
مطالعات علمی نشان داده‌اند که کاهش تماس با نور خورشید در فصل زمستان، سطح هورمون سروتونین (تقویت‌کننده خلق‌وخو) را کاهش می‌دهد و باعث تغییرات خلق‌وخویی می‌شود که گاهی اوقات در ابتلا به افسردگی و اختلال خلقی فصلی (SAD) هم نقش دارد. از آنجایی که کربوهیدرات‌ها ترشح سروتونین را تقویت می‌کنند، طبیعی است که در فصل زمستان بخواهید از مواد غذایی نشاسته‌ای و قندی برای تقویت سریع خلق‌وخو کمک بگیرید. بعضی از محققان می‌گویند که هوس کربوهیدراتی شدید می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به اختلال خلقی فصلی باشد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.