چارچوب ارز دیجیتال ملی تصویب شد

رئیس بانک مرکزی از تصویب چارچوب انتشار ارز دیجیتال ملی خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تجارت‌نیوز، امروز هفتمین همایش مالی اسلامی توسط انجمن مالی اسلامی برگزار شد و رئیس بانک مرکزی در این انجمن از تصویب چارچوب انتشار رمزریال در شورای پول و اعتبار خبر داد.

اما آنچه علی صالح آبادی درباره رمزارز داخلی اعلام کرد به همین خبر محدود می‌شد و او هیچ توضیحی درباره چارچوب انتشار رمزارز ملی اعلام نکرد.

در ادامه این نشست مهران محرمیان، معاون فناوری بانک مرکزی در رابطه با رمزریال گفت: بسیاری از بانک‌های مرکزی در سایر کشورها در این خصوص فعالیت می‌کنند، در بانک مرکزی کشور ما نیز از چند سال گذشته این موضوع مطرح شده و اقدامات فنی انجام و مقررات آن در شورای پول و اعتبار نیز تصویب شده است.

محرابیان در رابطه با استفاده از رمزریال برای واردات کالا گفت: مصوبه مرداد ماه هیات وزیران بود که در واردات از رمزارز استفاده کنیم که آیین‌نامه‌های اجرایی آن در حال تدوین است و به زودی اجرا و جزییات این موضوع اعلام می‌شود ‌و هدف این است که افرادی که می‌خواهند در واردات از رمزارز استفاده کنند مشکلی نداشته باشند.

چند روز پیش هم علیرضا پیمان‌پاک از راه‌اندازی شبکه بلاکچین برای واردات کالا خبر داد و به نظر می‌رسد قرار است بخشی از ارز صادرات از طریق رمزارز تامین شود.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در یک مصاحبه گفت: بعد از تولید رمزارز ملی قرار است این ارز در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد و بانک‌ها این ارز را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

انجمن مالی اسلامی در سال ۹۵ تاسیس شده و علی صالح‌آبادی، عباس موسویان و غلامرضا مصباحی مقدم از موسسان این انجمن بودند.

بیشتر بخوانید:

نگاه کارشناسان به رمزارز ملی

اگرچه مسئولان می‌گویند حدود دو سال است روی رمزارز ملی کار می‌‌کنند اما هنوز هیچ جزئیاتی از آن مشخص نیست.

سوالات زیادی در رابطه با رمزارز ملی برای فعالان بازار رمزارزها وجود دارد. مثلا اینکه این پول مجازی مانند سایر ارزهای دیجیتال قابلیت استخراج دارد یا کاملا متمرکز و در اختیار بانک مرکزی است؟

حتی برخی می‌پرسند چگونه زمانی که چارچوب قانونی رمزارزها در ایران مشخص نشده رمزارز ملی منتشر می‌شود؟

حسین یعقوبی، رئیس واحد بلاکچین و فناوری نوین امنیت خدمات انفورماتیک در گفتگو با پیوست گفت: پول دیجیتال بانک مرکزی فناوری خاصی ندارد و کافی است بستر فناورانه برای آن فراهم کنیم تا این پول را در غالب یک اسکنالس عمومی دیجیتال منتشر کنیم.

یعقوبی گفته پلتفرمی که برای انتشار رمزریال آماده شده است برنا نام دارد. حتی بانک‌های دیگر می‌توانند تحت نظر بانک مرکزی توکن خود را ساخته و بر بستر این شبکه منتشر کنند.

اگرچه هنوز اطلاعات زیادی از رمزارز ملی نداریم اما به نظر می‌رسد رمزریال صرفا پولی مجازی و متمرکز برای استفاده عموم است و این موضوع با ماهیت بازار رمزارزها که برای غیرمتمرکز بودن پا به عرصه زندگی اجتماعی گذاشتند تناقض دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.