اینترنت موبایل در ایران ارزان است؟

هزینه اینترنت موبایل در ایران همیشه یکی از چالش برانگیزترین مسائل بوده است و بسیاری معتقدند که اینترنت موبایل در ایران گران است، اما در مقابل هم برخی دیگر از ذینفعان با مستنداتی ثابت می‌کنند که اینترنت موبایل در ایران یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌ها در جهان است.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از اقتصاد۲۴، اینترنت موبایل در ایران گران است یا ارزان؟ ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها چه وضعیتی دارد؟ فاصله ارزان‌ترین و گران‌ترین اینترنت موبایل در بین کشور‌های دنیا چقدر است؟

اینترنت موبایل در کدام کشور ارزان‌ترین است؟

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در بین ۲۲۹ کشور هند دارای ارزان‌ترین اینترنت موبایل در دنیاست! هزینه یک گیگ اینترنت موبایل در هند حدود ۰.۰۹ دلار است.

در مقابل هزینه یک گیگ اینترنت موبایل در جزیره سنت هلن که یک جزیره در جنوب اقیانوس اطلس و یکی از سرزمین‌های ماوراء بحار بریتانیا است حدود ۵۲.۵ دلار می‌باشد که رقم بسیار قابل توجهی است. این کشور یا جزیره کوچک دارای اقتصاد ضعیفی است.

فاصله ارزان‌ترین و گرانترین هزینه اینترنت موبایل در دنیا ۵۲.۴۱ دلار است که رقم قابل توجهی است.

اینترنت موبایل در ایران ارزان است یا گران؟

همان گونه که عنوان شد اینترنت موبایل در هند ارزان‌ترین اینترنت در بین کشور‌های دنیاست. بعد از هند هزینه هر گیگ اینترنت موبایل در اسرائیل ۰.۱۱ دلار می‌باشد و رژیم اشغالگر قدس در جایگاه دوم به لحاظ ارزان‌ترین اینترنت قرار دارد.

ایران در این رده بندی در جایگاه سوم دنیا قرار گرفته است. میانگین هزینه هر گیگ اینترنت موبایل در ایران ۰.۱۲ دلار است و به همین دلیل ایران بعد از هند و اسرائیل، ارزان‌ترین اینترنت موبایل دنیا را داراست.

قرقیزستان، ایتالیا، اکراین، قزاقستان، سومالی، سریلانکا و روسیه در رده‌های بعدی قرار دارند.

در مجموع می‌توان ایران را یکی از ارزان‌ترین کشور‌ها به لحاظ هزینه هر گیگ اینترنت تلفن همراه دانست.

چند نکته جالب:

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۸ کشور آسیایی در بین ۲۰ کشور ارزان اینترنت موبایل در جهان می‌باشند که این کشور‌ها به ترتیب عبارتند از: هند، اسرائیل، ایران، قرقیزستان، ویتنام، چین، اندونزی و پاکستان.

ارزان‌ترین کشور اروپایی به لحاظ اینترنت موبایل ایتالیا است. هزینه هر گیگ اینترنت موبایل در این کشور تنها ۰.۴۳ دلار می‌باشد. بعد از ایتالیا، اوکراین و روسیه قرار دارند.

پنج کشور از ده کشور گران قیمت برای خرید دیتای تلفن همراه در آفریقا هستند. کشور‌های جزیره‌ای در اقیانوسیه و کارائیب نیز جزو گران‌ترین کشور‌های جهان هستند.

با این اینترنت ارزان اپراتور‌ها چه می‌کنند؟

همان گونه که مشاهده کردید ایران سومین کشوری است که ارزان‌ترین اینترنت موبایل در دنیا را عرضه می‌کند. حالا پرسش این است که با این اینترنت ارزان اپراتور‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی چه می‌کنند؟

قطعا اپراتور‌ها هزینه‌های دلاری دارند که این اینترنت ارزان موبایل نمی‌تواند هزینه‌های آن‌ها را جبران کند و باید به نوعی فکری به حال وضعیت اپراتور‌ها کرد. هر چند شرایط تورمی در کشور بسیار نامناسب است و هزینه‌ها به مصرف کنندگان فشار وارد می‌کند، اما قطعا این فشار بر اپراتور‌ها بیشتر است و آن‌ها مجبورند که این خدمات را با هزینه زیاد و درآمد کم در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

گفتنی است که این قیمت و عدم پوشش هزینه‌ها می‌تواند بر صورت‌های مالی شرکت‌های حاضر در بورس از جمله همراه اول تاثیرگذار باشد. افزایش قیمت می‌تواند درآمد‌های همراه اول را افزایش دهد و در نتیجه سود تقسیمی بین سهامداران بیشتر شود.

به هر حال به نظر می‌رسد که باید در این زمینه نهاد‌های مربوطه راهکار‌هایی را جهت جبران و یا پوشش هزینه‌های اپراتور‌ها ارائه دهند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.