چرا پشه‌ها بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

آیا شما جز آن دسته‌ای هستید که احساس می‌کنید پشه‌ها بیشتر نیششان می‌زنند؟ برای اینکه دلیل آن را بدانید این گزارش را از دست ندهید.

به گزارش‌تازه‌نیوز، مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۲۰٪ از مردم در برابر حشرات آسیب‌پذیرتر هستند. گروه خونی می‌تواند نقش داشته باشد، و نیز عوامل مختلفی مانند لباس‌ها، تنفس و حتی باکتری‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند.

پوشاک

پشه‌ها از چشمان خود برای هدف قرار دادن قربانیان استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد پوشیدن رنگ‌های تیره (سبز، سیاه و قرمز) تشخیص شما را آسان‌تر می‌کند. به جای آن رنگ‌های ملایم‌تری مانند پاستلی، بژ یا حتی سفید را انتخاب کنید.

گروه خونی

تحقیقات نشان داده است که افراد دارای گروه خونی O برای پشه‌ها تقریبا دو برابر افراد دارای گروه خونی A جذاب هستند. گروه خونی B در وسط قرار داشت. بعلاوه، حدود ۸۰ درصد از افراد ترشحاتی تولید می‌کنند که نشان می‌دهد چه گروه خونی هستند. پشه‌ها بدون توجه به گروه خونی بیش از دیگران به سمت این افراد کشیده می‌شوند.

گاز

پشه‌ها می‌توانند دی‌اکسید کربن را از فاصله قابل توجهی حس کنند. علاوه بر این، آنها می‌توانند انسان‌ها را از فاصله ۵ تا ۱۵ متری ببینند. این دو نشانه به آنها کمک می‌کند تا شما را ردیابی کنند. هر چه بیشتر بازدم کنید، جذاب‌تر می‌شوید. افراد بزرگتر بیشتر بازدم می‌کنند.

گرما و عرق

پشه‌ها برای بوی‌های دیگر نیز بینی دارند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند اسید لاکتیک، آمونیاک و سایر ترکیبات منتشر شده در عرق را بو کنند. ورزش شدید باعث افزایش تجمع اسید لاکتیک و گرما در بدن می‌شود. علاوه بر این، عوامل ژنتیکی بر تعداد سایر موادی که به طور طبیعی آزاد می‌کنید تاثیر می‌گذارد.

پوست “سرزنده”

پوست شما به طور طبیعی مملو از حیات میکروسکوپی است. این باکتری که با عرق مخلوط می‌شود رایحه‌ای متمایز ایجاد می‌کند. برخی تحقیقات نشان داده است که انواع و میزان باکتری روی پوست افراد می‌تواند در جذب پشه‌ها نقش داشته باشد.

بارداری

به نظر می‌رسد که بارداری برخی از گونه‌های پشه را جذب می‌کند. یک مطالعه در آفریقا نشان داد که دو برابر بیشتر از افراد غیر باردار، پشه‌ها به سمت افراد باردار جذب می‌شوند.

محققان معتقدند این ممکن است به چند دلیل رخ دهد، از جمله

• دی اکسید کربن: افراد در اواخر بارداری ۲۱ درصد بیشتر از افراد غیر باردار حجم نفس خود را بازدم کردند.

• گرما: شکم افراد باردار ۰.۷ درجه سانتیگراد گرمتر بود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.