بهترین راهکارها برای از بین بردن جای زخم

وجود اسکار یا جای زخم در هر قسمتی از بدن واقعا می‌تواند آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد، اما زمانی که جای زخم در پوست صورت نمایان شود، دیگر قابل تحمل نیست.

به گزارش تازه‌نیوز، رایج‌ترین انواع جوشگاه‌های صورت می‌توانند در این علت‌ها ریشه داشته باشند: آکنه شدید یا عمیق، هایپرپیگمنتاسیون (ناشی از تماس با نور خورشید)، عوامل ژنتیکی و بیماری‌های پوستی مختلف. جوشگاه‌هایی که کمتر رایج هستند، به علت بریدگی، خراش یا سوختگی به‌وجود می‌آیند که هر کدام می‌توانند آثار قابل توجهی بر جای بگذارند و هیچ‌وقت محو نشوند. با این‌حال، راهکارهای زیر به شما کمک می‌کنند تا جلوه بهتری به جای زخم در ناحیه صورت بدهید و کاری کنید که جوشگاه‌های صورت کمتر در معرض دید دیگران قرار بگیرند.

۱. عصاره پیاز 

شاید شنیدن نام «عصاره پیاز» برای شما عجیب باشد، اما اثربخشی استفاده از این ماده برای روشن‌سازی جای زخم در ناحیه صورت واقعا به اثبات رسیده است. عصاره پیاز امروزه در محصولات مختلفی که برای روشن‌سازی یا محوسازی جای زخم تولید می‌شوند، کاربرد دارد. کلید موفقیت در استفاده از عصاره پیاز هم این است که باید وقتی از آن استفاده کنید که جای زخم به‌تازگی شکل گرفته باشد.

اما عصاره پیاز چگونه عمل می‌کند؟ درواقع این ماده تلاش پوست برای کلاژن‌سازی بیش‌ازحد در بافت جوشگاه را خنثی می‌کند. اگر جلوی این روند عادی گرفته نشود، رشته‌های کلاژن شدیدا در ناحیه جای زخم تجمع می‌کنند و درنهایت جوشگاه روی صورت حالتی ضخیم و سفت به خود می‌گیرد که گاهی هم با تغییر رنگ همراه است.

۲. اسیدهای آلفا هیدروکسی 

اسیدهای آلفا هیدروکسی همان اسیدهای میوه هستند که به‌صورت موضعی برای درمان چین‌وچروک‌های پوستی و جای زخم کاربرد دارند. این ترکیبات هنگام استفاده برای جوشگاه‌های جدیدتر دارای اثربخشی بهتری هستند، اما می‌توانند به درمان جوشگاه‌های قدیمی‌تر هم کمک کنند.

اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) تغییر رنگ پوست در ناحیه جوشگاه را کاهش می‌دهند و پوست را لایه‌برداری می‌کنند تا سطح صاف‌تری روی پوست به‌وجود بیاورند. شما می‌توانید از اسیدهای آلفا هیدروکسی بدون نسخه استفاده کنید یا برای استفاده از انواع تجویزی به پزشکان متخصص پوست‌ومو مراجعه کنید.

۳. لایه‌برداری شیمیایی 

یکی از درمان‌های پرکاربرد و اغلب موثر برای درمان جوشگاه‌های سطحی (ازجمله جوشگاه‌های ناشی از آکنه و هایپرپیگمنتاسیون)،‌ لایه‌برداری شیمیایی است. در این روش، متخصص پوست‌ومو یا جراح پلاستیک از محلول شیمیایی خاصی برای جوشگاه شکل‌گرفته روی صورت استفاده می‌کند. این محلول نهایتا لایه بیرونی پوست را از بین می‌برد و لایه پوستی جدیدی را به‌وجود می‌آورد.

محلول‌هایی که برای درمان جوشگاه‌های آکنه‌ای عمیق کاربرد دارند، نسبت به انواع مورد استفاده برای هایپرپیگمنتاسیون قوی‌تر هستند. کار کردن با بعضی از این محلول‌ها، به‌دلیل قدرت بالای آنها، گاهی اوقات با بیهوشی بیمار همراه است.

۴. لایه‌برداری پوست با لیزر 

روش دیگری که باید توسط متخصصان پوست‌ومو انجام بگیرد، لایه‌برداری پوست با لیزر است. این روش با درد حداقلی و دوره بهبودی کوتاه همراه می‌شود، اما می‌تواند جلوه ظاهری واقعا بهتری به جوشگاه‌های آکنه‌ای یا جوشگاه‌های ناشی از هایپرپیگمنتاسیون و سوختگی بدهد.

پرتوهای لیزر در این روش، حرارت لایه‌های درم و اپیدرم را افزایش می‌دهند تا به هم جداسازی لایه بیرونی پوست و هم به صاف‌سازی و سفت‌سازی لایه‌های عمیق‌تر پوستی کمک کنند. در لیزردرمانی غیرسایشی (non-ablative) لایه سطحی پوست از بین نمی‌رود، بلکه کلاژن قوی‌تر و بهتری شکل می‌گیرد تا جلوه ظاهری بهتری به جوشگاه یا جای زخم بدهد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.