اگر می‌خواهید لاغر شوید غذایتان را خوب بجوید

گرچه بسیاری از افراد مدام دغدغه رژیم غذایی برای کاهش وزن را دارند اما نتایج مطالعات نشان داده است که جویدن کامل غذا تاثیر قابل‌توجهی در مقابله با چاقی و رسیدن به وزن ایده‌آل دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، جویدن غذا اولین مرحله هضم محسوب می‌شود اما این فرایند که در واقع ریز شدن کامل مواد غذایی است معمولا چندان مهم تلقی نمی‌شود. جویدن کامل لقمه‌های غذا به بهبود هضم کمک می‌کند و نقش مهمی در جذب ریزمغذی‌ها و حفظ سلامت بدن دارد و علاوه بر این، کاهش وزن را نیز تسهیل می‌کند.

براساس مطالعه اخیر که نتیجه آن در نشریه Scientific Reports منتشر شد، محققان ژاپنی دریافتند جویدن کامل غذا به پیشگیری از چاقی کمک می‌کند زیرا حرارت بدن در این شرایط افزایش پیدا می کند که می‌تواند ناشی از عملکرد محرک‌های دهانی به‌دلیل مدت زمان باقیماندن غذا در دهان و جویدن باشد.

برای تشخیص تاثیر محرک‌های دهانی بر افزایش تولید گرما در بدن طی فرایند غذاخوردن، محققان وضعیت سه گروه از افراد سالم را بررسی کردند. از گروه اول خواسته‌ شد تا فقط مایعات بنوشند، گروه دوم غذا را بدون اینکه بجوند فقط ۳۰ ثانیه در دهان نگه داشتند و گروه سوم نیز باید غذا را پیش از بلعیدن به‌خوبی می‌جویدند. نتایج حاکی از آن بود که محرک‌های دهانی به‌طور قابل‌توجهی دمای بدن را پس از غذا خوردن با جویدن کامل افزایش می‌دهند.

در واقع، این محرک‌ها که مرتبط با مدت زمان باقیماندن غذا در دهان و جویدن هستند، سوخت‌وساز انرژی را پس از صرف غذا بالا می‌برند. به‌گفته مدیر این پژوهش، گرچه این افزایش مصرف انرژی در هر وعده غذایی اندک است اما در مجموع چند وعده در روز و طی مدت طولانی قابل‌توجه خواهد بود و به‌همین دلیل افرادی که همیشه غذا را به‌خوبی می‌جوند، از تناسب اندام بهتری برخوردار هستند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.